ATT TA VARA PÅ MATEN.

Det här med lunch behöver inte vara avancerat. När jag är på kontoret kör jag matlåda med gårdagens middag nästan precis jämt förutom någon enstaka spontanare hos thaien bredvid och hemma blir det ofta i stil med det här nedan.
Min absoluta favorit är att blanda sådant som finns i kylskåpet, helst sådant som är lite omaka, toppat med valfri proteinkälla. Att ta vara på rester och slänga mindre mat är något vi alla kan bli bättre och ofta går det att göra så mycket mer av maten som blir över.
Alla former av grönsaker, bär, frukt, frön, oljor, örter och kryddor fungerar att köra ihop till en sallad. Även t.ex. överbliven potatis.
Mogen frukt blir god att baka på eller går att frysa in och använda till t.ex. smoothies, glass eller sylt. Att göra banankaka på övermogna bananer är en delikat klassiker.
Utgå från det du har hemma när du ska laga mat istället för att köpa nya ingredienser. Jag har som sport att försöka få ihop goda middagrar på skafferirens så ofta som möjligt och det går alltid att hitta på någonting. Som sist:
Tonfisksallad: Ris kokat i kokosmjölk, rör ihop med de grönsaker som finns, ett par burkar tonfisk, ett par kokta ägg, hackad lök och kryddor.
 
  De allra flesta rester fungerar fint att lägga på mackan, ha i omelett eller använda i pytt. Även två små korvbitar eller en näve grönsaker gör sig bättre där än i sopkorgen.

 

 

bregott
sesampanerad halloumi
cashewkräm
ekologisk mat
nyttig lunh

 

,. Foto: Sara Holmberg.

 

Ett klassiskt kylskåpsplock:

 

,. grönsaker, vindruvor, hackad lök, basilika, bladspenat, olivolja, sesamfrön, hackad ananas med sesampanerad halloumi och överbliven cashewkräm. Rostat glutenfritt bröd med västerbottenost och gurka.

 

 

 

 

 

  1. Super bra tips! Det behövs verkligen att fler tar tillvara på det som finns kvar hemma, istället för att köpa massa nytt och slänga massor som kan användas. Och det som du vicky skrev om datumen att det oftast håller längre 🙂

  2. Sophie skriver:

    Åh , det är det roligaste som finns att experimentera med saker i kylskåpet – man vet aldrig vad man kan uppfinna! 🙂 Bra inlägg, det behöver vi alla bli bättre på!

    Spana in http://www.composedbybach.com om du/ni behöver lite inspiration på hälsosammare treats, snacks och annat 🙂 Just nu pågår nämligen en trettio dagars hälsoutmaning där!

  3. Jättebra inlägg – jag lagar själv ofta mat på det sättet. Det går att komponera bra och nyttig mat, så länge man har någon form av bas hemma.

    På tal om att slänga ihop saker med potatis, jag måste tipsa om detta recept på våfflor gjorda på sötpotatis: http://kroppochkost.se/?p=1151

  4. jag gillar också ihop-plock! du verkar fokusera på att få det att se snyggt ut på tallriken också! det gillar jag! oavsett ihop-plock eller en avancerad välplanerad maträtt så är det roligare att äta om man också får äta med ögonen .

    Själv blir det chili! som jag bara älskar : spana gärna in : http://WWW.tappavikt.nu

  5. vicky skriver:

    Bra poäng! Tycker även att vi förlitar och utgår alldeles för mycket på bäst före datumet på förpackade produkter, vi har slutat använda våra sinnen för att avgöra när maten börjar bli dålig. Grädde, ägg, mjölk och andra varor är sådant som håller sig längre än vad man tror i kylskåp, det kan hålla sig några dagar längre än vad datumet säger men ändå lyder många och då hamnar det i soporna.

    Kram 🙂

    1. ptfia skriver:

      Helt riktigt! Så viktig påminnelse. Detta ska jag skriva mer om.

      kram!

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

LOADING..