CHIASYLT.

Jag pratar ofta om att höja kvaliten på maten vi äter. Istället för att dra ner eller utesluta kan vi göra det bättre. Istället för att sluta äta sylt till gröten eller pannkakorna kan vi förgylla med alldeles vanlig hemkokt sylt, prova att söta den på nya sätt eller bara prova den här otroligt goda chiasylten. Jag köpte med mig ett par kilo chiafrön från Sydney och har nu gått loss på olika varianter. Älskar chia!

 

Om chiafrön:

 

Är en av världens bästa källa till omega 3, är snäll mot magen, är en superantioxidant och hjälper blodsockret på en stabil nivå. 2 tsk innehåller mer omega 3 än en hel laxfilé.

 

Fyra sätt att höja kvaliten på sylt:

 

– Välj ekologisk och skippa de billigaste märkena.
– Välj den med högst bärinnehåll eller minst tillsatser.
– Koka egen istället för att köpa. Går snabbare än att ta sig till affären.
– Söta din egen sylt med t.ex. honung, torkad frukt, färskpressad juice eller agavesirap.

 

 

chiasylt..
chiasylt

 

Gör såhär:

 

Lägg ett par nävar ekologisk torkad frukt i vatten i ca 2 timmar. Häll samtidigt upp frysta bär på en tallrik och låt tina i kylskåp. Häll av vattnet, mixa den till en sörja med stavmixer och häll ner ca 1-2 dl kokosvatten. Krossa bären med en gaffel, rör ner tillsammans med 1dl chiafrön med fruktsmeten och smaksätt med en nypa salt (t.ex. himalyasalt), pressad ekologisk lime/citron eller vaniljpulver. Smaka av! Häll upp i en härlig burk och låt fröna svälla. Rör om ett par gånger. Håller i ett par veckor i kylen.

 

Jag använde fikon och hallon.

 

 

 

 

  1. Petra skriver:

    Reagerar också på hypen kring chiafrön. Då de innehåller främst ALA som kroppen har svårt att ta upp, så spelar det ingen roll att de innehåller så mycket omega 3. Vegetabilisk omega 3 går inte att jämföra med lax till exempel som innehåller EPA och DHA, som kroppen kan ta upp och behöver. Chiafrön har säkert goda hälsoeffekter, men just omega 3-halten som jämförs med lax ställer jag mig frågande till.

  2. Angående Chiafrön så innehåller de inte de någon DHA eller EPA (vilket tex lax gör) som är de omega-3 fettsyror man ofta kopplar samman med positiva hälsoeffekter. Den innehåller ALA (som du säkert känner till) och ALA har inte samma effekter, samt konverteringen av ALA till DHA och EPA är dålig (några % hos vuxna och lite högre hos barn). Så att Chia innehåller mer omega 3 än lax är orelevant eftersom det handlar om mängden ALA (gäller alla vegetariska källor). Vidare så innehåller chiafrön en del fytater som har förmågan att hämma upptaget av en del mineraler och vitaminer. Chia är absolut inte onyttigt, men inte heller ett superfrö som det ofta marknadsförs som. Hälsningar Emanuel Widmark

  3. Sofie skriver:

    Oj vad gott! Ska absolut prova detta 🙂 Vill man göra en snabbvariant är det bara att mosa ihop lite bär och chia med lite honung och tex kanel eller vanilj. Supersmarrigt!
    http://be-sofit.blogspot.co.uk

  4. Hej. Nu lanserar Jamii en av världens första pulsklockor som tar pulsen på din handled så du slipper krångliga bröstband och du kan ha koll på din kaloriförbrukning under dagen. Följ arbete på: https://www.facebook.com/jamiisweden

    Tack för en bra blogg.

  5. Sanna skriver:

    Hej, kan du hjälpa mig, jag har mailat dig förr men du svarar inte. Jag har tränat hårt i 4 månader men ser ingen skillnad på min kropp, snälla hjälp mig annars ger jag upp. Äter betydligt mindre kolhydrater nu också, nästan inget mjukt bröd alls, och om vi äter rätter med pasta, potatis eller ris så väljer jag bort det. Äter inte nyttigt varje dag då jag jobbar på förskola och kan inte alltid välja ett nyttigt alternativ osv. Men jag har gjort står skillnad i kost och tränat stenhårt. Vad gör jag fel???

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

LOADING..