ÖNSKERUBRIKEN.

Prestationsångest! Vad du än har att säga om ämnet, ur vilket perspektiv som helst.

 

Ja, den här prestationsångesten. En av mina mest dränerande tillstånd. När den drabbar mig blir jag löjligt svag och skör. Kan knappt stanna upp och tänka en enda tanke utan att drabbas av paranoia och svettningar. Min prestationsångest slår ofta hårdast i två lägen:

 

1. När jag är fysiskt svag. När jag är sjukling, har en pollenchock eller på annat sätt är utslagen i kroppen. Då slår den till som en käftsmäll och får mig att desperat vilja kasta mig ut och prestera.

 

2. När jag har en dålig dag och känner mig otillräcklig i kombination med att läsa vissa bloggar. Jag ser hur ”alla” andra är så jäkla duktiga, hur folk har spännande möten och hur den och den får uppdrag. Jag känner mig sämst och vill genast hoppa på allt som kommer i min väg bara för att stilla prestationshetsen inom mig.

 

Jag tycker överlag att det pratas för lite om prestationsångest och önskar fler ord om det. Att fler erkänner sina svaga stunder och berättar att framgång inte alltid kommer gratis. Många gånger har något som egentligen betytt glädje, energi och framgång gett mig sådan grov prestationsångest att jag bara känt ”fan, hur ska jag kunna toppa det här”. Det finns en baksida med allt.

 

När prestationsångesten slår till gör jag mitt allra bästa för att lindra den. Detta är inte på något sätt vetenskapliga tips utan mina alldeles egna försök till att lindra, kanske hjälper det även någon av er.

 

– Sätt på en lättsam serie i bakgrunden som får distrahera de tunga tankarna. Mina favoriter är Vänner och SATC. Briljant för ändamålet.

 

– Avfölj eller blockera instagramkonton/bloggar som spär på prestationsångesten och detoxa telefonen från onödiga appar och allt som stör.

 

– Var förlåtande, tröstande och uppmuntrande. Det sämsta en kan göra i ett sådant läge är att aktivt börja tänka dåliga tankar om sig själv. Kommer det en dålig tanke, motarbeta den kraftigt, prata högt med dig själv, svara med sunt förnuft och attackera alla dåliga, eleka känslor och tankar med sunt förnuft och tröst.

 

– Ut och gå. Att röra på sig gör att det släpper och även om en bara släpar sig runt kvarteret så bidrar den friska luften, rörelserna och miljöombytet till något gott. Ut och gå, lunka eller kryp. Ut, bara ut.

 

– Skriv ner den. Skriv ur dig allt du känner och tänker. Utan att stanna upp för att formulera, stava rätt eller skriva snyggt. Töm huvudet på allt som krigar. Skriv av dig helt enkelt.

 

– Upprepa mantrat: ”Jag är inte sämst i världen, nej alla är inte bättre än mig och nej det jag känner nu är inte verkligehten. Mina tankar är inte sanningar och jag är go precis som jag är.”.

 

– Håll hårt i det goda citatet ”It´s a bad day, not a bad life”. OCH ta absolut inga viktiga beslut när du har prestationsångest. Aldrig.

 

IMG_6546

 

Har ni några ord om prestationsångest får ni gärna dela med er. Och kram till alla som har det just precis nu!

 

 

 

 

 

  1. Mycket bra tips! Har också ett litet tips.. hjärnan kan inte riktigt hantera ordet ”inte”, så det kan vara himla användbart att tänka till exempel ”jag är bra” istället för att tänka ”jag är inte sämst”.. för det kan lätt bli till ”jag är sämst” 🙂

  2. Emma skriver:

    Tack tack tack!

  3. Du är så himla viktig. Älskar att du skriver om sånt här. Det är ju klart att det finns mer människor än en själv som lider av prestationsångest, men ibland är det bara så himla skönt (fast samtidigt trist) att höra att någon annan känner samma sak. Jag tror att det genomsyrar hela mitt liv. Jag har svårt att känna mig nöjd på jobbet och tar det fruktansvärt hårt om jag misslyckas. Samma sak gällde hela min skolgång. Det var som att det var apokalypsen i mitt huvud. Som Lisa skriver där uppe, så påverkar det hur jag är med mina vänner. Blir så himla ledsen när jag inte är den roligaste, smartaste eller bästa vännen. Det är så otroligt oresonligt viktigt för mig.

    Men jag vet om det och jag jobbar med det. Har tagit ett steg framåt och bokat en tid hos en kurator på onsdag för min egen skull. Trodde inte jag skämdes, men det känns lite som ett misslyckande i mitt huvud ändå. Även om förnuftet säger att det inte är några konstigheter.

  4. Superbra inlägg 🙂
    Jag blir överentusiastisk när det går bra med min träning och till slut kommer den dagen då man inte lyckas toppa gårdagen och då känns det som om man är helt värdelös och prestationsångesten hakar fast och klänger i mig from there on. Ibland sitter den fast tills det går så dåligt att det inte kan gå så mycket sämre och där någonstans vänder det. Det blir ibland mitt sätt att ta mig ur det, men det är otroligt jobbigt att ha såna extrema kurvor. Ska försöka med dina tips!

  5. Nadja skriver:

    Ett väldigt bra och viktigt inlägg! Och tror att det många gånger kan hjälpa bara av att veta att man faktiskt inte är ensam med att ha dessa typer av känslor emellan åt, det känns helt plötsligt inte lika övermäktigt då!

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

LOADING..