QUICK FIX

Ibland dippar energin och kroppen söker desperat efter snabb energi. En av mina bäst quick fixes för sådana stunder är ett par nävar mandlar/nötter/frön/torkad frukt. Det som finns närmast till hands. De ekologiska aprikoserna är klart favoriserade men även fikon, dadlar, russin och plommon räddar dippen.

 

Välj gärna osvavlade aprikoser som är åt det bruna hållet för att slippa svavel och tillsatser. Aprikoser är rika på järn, kalium, kostfiber och sätter fart på tröga magar.

 

Ett tips är att klippa dem i mindre bitar när du t.ex. toppar dem i filen eller har i bröd. De är goda att baka på och används med fördel i t.ex. raw food-fika och mixas då samman till en härlig smet och bakas på.

 

krav
eko

 

,. jag gillar att blanda snabb energi med något proteinrikt och mer mättande vid akut hunger. Som att blanda aprikoserna med hasselnötter eller ta ett ägg och en grapefrukt eller mandelsmör på riskakor. Det ger en bättre helhet och håller mig nöjd längre.

 

 

 

 

  1. Linda skriver:

    Tack för bra blogg! och massa bra tips!

  2. Sofia skriver:

    Hej Fia! 🙂 Det här gäller inte detta inlägget men jag tänkte fråga om du har något superbra recepttips på vad jag ska göra med all torsk som ligger i frysen? Vill gärna göra något slags krämig soppa eller gryta men hittar inget spännande när jag surfar runt, och du är ju så grym på att laga mat så tänkte fråga om du har något på lager kanske? 🙂

    Tack på förhand!

  3. Har du något annat förslag om man inte gillar torkad frukt eller nötter? Äter russin på sin höjd haha
    Ganska tråkigt att inte gilla det eftersom det finns så mycket enkla mellanmål med just det i.. Någon som kan inspirera mig kanske??

Lämna ett svar till Alexandra Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

LOADING..