MORGONTIPSEN

Ni bad mig att ge fler tips på sköna morgonrutiner. Jag har funderat en bra stund och samlat de jag kommer på här nedan.
Har ni några får ni gärna dela med er i kommentarsfältet!

pw

 

– Förbered så mycket du kan på kvällen för att minimera stressen på morgonen. Packa väskan, lägg fram kläder, styr upp frukost så mycket det går, ladda kaffebryggaren, lägg fram träningskläder om du ska träna, förbered matlådan/mellanmålen osv. Ju mer du gör på kvällen desto smidigare går morgonen.

– Spegla dig inte för mycket. Jag har märkt att fastnar jag framför spegeln så övergår ”åh, vad fin jag känner mig” till ”fyfan vad hemsk jag ser ut”. Alltså ju längre en står och piffar och grejar, desto mer granskar vi vårt utseende och tappar lusten. Gör det du ska, säg några snälla ord till dig själv, sträck på dig och lämna spegeln med en god känsla.

– Planera in någon form av rörelse. Det kan vara allt från att börja träna på morgonen, att jogga en runda eller gå till jobbet till att välja cykeln framför bilen eller bara sträcka igenom kroppen en gång.

 

promenad

 

– Prioritera det du tycker om. Välj något som du vill ge en längre stund. Något som laddar din energi. Allt från en längre dusch för att vakna till en frukost framför nyhetsmorgon eller yoga. Det du gillar!

– Hitta något att se fram emot under dagen. Välj något som känns roligt och fokusera på det. Är inte dagen så lockande så se fram emot kvällens aktiviteter, familjetid eller middag. Stort som litet, det hjälper oss att känna positiva känslor.

– Unna dig något extra gott till frukosten. Har du ett favoritte, tycker gröten är godare kokad i kastrull än micron eller gillar bara frukost i smoothie-form. Unna dig tiden att göra det där som förgyller din frukost, så den blir av och du får bra energi att starta dagen med.

 

syskon

,. mina absolut bästa morgonrutiner är i sommarstugan med syrran och familjen. Vi vaknar av solen, går en promenad i skogen med min farbrors hund, äter frukost i hammocken och läser böcker. Finns inget bättre!

 

 

  1. Tina skriver:

    Heej!

    Vilket bra inlägg! Hade eventuellt tänkt börja med yoga på morgonen i sommar. Bor i Umeå och man kan liksom yoga precis vid älven och har världens mest harmoniska bild i huvudet! Ska försöka använda dina tips så kanske det händer också:D

    Jag tänkte också på det du skrev att man ska tänka positiva tankar om sin kropp. Gör sådan himla skillnad om man vill träna etc. Något som förstört träningen för mig lite var att jag liksom kollade hur jag såg ut när jag tränade etc. Har försökt koppla bort det och då blev träningen liksom rolig för jag fokusera på det bra.

    Så mkt bra skriver och ha en fin dag!

    Kramis!

    1. PT FIA skriver:

      Det där lät ju underbart, yoga vid älven! Lyxigt 🙂
      Vad roligt att du gillar det jag skriver, tusen tack!

      Var rädd om dig!

  2. Nina skriver:

    För ganska länge sen uppmanade du dina bloggläsare att röra på sig på morgonen för att vakna till bättre och få en bra start på dagen, att ta en promenad oavsett hur lång eller kort, hur snabb eller långsam den än är, bara man gör det, och sen jag flyttat ihop med min kille (och bor närmare jobbet!) så har jag börjat göra det! Mest nu när våren/sommaren äntligen kikat fram och vilken skillnad det gör! Som du då skrev, oavsett om det är femton minuter eller en timme, man blir så pigg! Det är harmoni för mig nu att starta dagen så, att få promenera runt med musik i öronen i detta vackra väder och betrakta människor. Jag har lite tur att ha en kille som börjar jobba lite tidigare än mig så jag vaknar ju av hans väckarklocka så jag har ett val då att ligga kvar och glo i telefonen eller gå upp, dricka lite kaffe med honom och sen snöra på mig promenadskorna när han gått! Det bästa tipset du gett mig 🙂

  3. Malou skriver:

    Jag har faktiskt låtit mig insprireras en hel del av dina morgontips som dyker upp i bloggen då och då och som finns i gamla inlägg. Dock är det lite klurigt hemma hos oss då jag så ofta skulle vilja baka gott bröd på morgonen, duka upp en härlig frulle med massa gott att plocka från, köpa en morgontidning och sitta länge och prata och läsa, medan min man gärna vill iväg till gymmet så snabbt som möjligt för att komma hem och få njuta av solen/soffan på eftermiddagen. Vi är alla olika… 🙂

  4. Lisa skriver:

    Hej Fia!

    Jag vill bara säga att din blogg är kanonbra och inspirerande på ett hälsosamt sätt:) Älskar inlägg som detta!

    1. PT FIA skriver:

      Tusen tack, Lisa! Det glädjer mig 🙂

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

LOADING..