UPP OCH NER.

Handstående har ju blivit otroligt populärt bara senaste året och allt fler har det som mål, inklusive mig själv. På våra senaste träningsevent med Kari Traa provade vi olika varianter som är lite snällare och välkomnar de allra flesta att prova.

Jag själv står mot vägg flera gånger i veckan i korta intervaller och övar på att komma allt närmare med huvudet för att lägga mer tyngd på överkroppen. Kommer även börja använda gräsmattan för att öva mitt hjulande så snart jag kommer ut till stugan.

Älskar den här typen av träning. Det är så roligt att en glömmer att det är jobbigt!

Här kommer inspiration till roliga övningar och sätt att lära känna handståendet:

träna
träna1
träna8
träna9
träna41

,.bilder från Urban Training i Stockholm och Göteborg.

Har ni aldrig provat tidigare är det bra att börja mot väggen och eventuellt sätta ut benet som på bild nummer 4. Efter det kan ni prova att göra samma sak på en vän som på bild nummer 2 & 5 och först när ni känner er trygga och tillräckligt sammansvetsade är det dags för bild 1 och 3.

Okej, ha så roligt!

 

 

  1. Frida skriver:

    Hej!

    Det tråkiga med att bo på mindre orter är att utbudet av sånt här inte finns. Det här vore en perfekt fritidssyssla för mig, älskar när det inte känns som träning för att det är så roligt och annorlunda.

    Finns det möjlighet till att utbilda sig inom Urban Training? Vet du någon som kör det i Kalmar län?

    Ha en fin dag!

  2. Som gammal elitgymnast kan jag tipsa om att när man blir lite duktigare på att stå mot en vägg kan man stå på händer fritt med endast en sängkant som hjälp: sätt dig på knä på sängkanten, händerna på golvet nedanför, med armbågarna och underarmarna som stöd för du försiktigt upp benen och fötterna mot taket. På så sätt får du jobba lite mer själv med balansen och det är ett steg närmre att stå ensam.

  3. mari skriver:

    Efter en olycka då jag skulle göra en volt, har jag inte vågat att tänka på att stå på händer ens. Förra veckan gjorde jag det, med hjälp! Hej så bra det gick =)

  4. Hanna skriver:

    Hejsan Fia! Ett tips är att ställa sig med magen mot väggen när du tränar handstående. För så fort du slappnar av och börjar svanka eller liknande så ”trillar” du ner. Det kan vara smart att ha en madrass eller liknande att falla ner på, tänk på att i största möjliga mån falla med raka armar och sedan böja in huvudet och ta ”dunsen” med skuldepartiet så du inte skadar dig. Lovar att denna träning kommer göra dig till en stjärna på handstående på nolltid! För att komma upp i handståendet kan du antingen klättra upp från armhävningsposition, eller varför inte om platsen finns hjula upp och stanna i högsta positionen, styrka och kroppskontroll i ett! Lycka till!!

  5. vicky skriver:

    Åååhh vad kul!

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

LOADING..