OM ATT BÖRJA.

Att börja träna efter ett längre upphåll är allt annat än roligt. Kroppen hänger inte med viljan och det blir ofta ett mindre krig mellan att musklerna tar slut och att huvudet vill pressa på mer.

På morgonens militärträning kände jag mig allt annat än kraftfull. Det var tredje passet och det tar emot. Eller rättare sagt, det går galant i början. Kroppen minns hur stark den var, min kärlek till träningsformen bidrar med god energi och grundkonditionen är bra byggd.

Sedan tar det totalt stopp. Från ett steg till ett annat är det tung mjölksyra, frustrerade tankar och en färdig kropp. Varje steg blir en kamp. Det är så förbannat tungt. Att bygga upp sin kropp efter en lång paus är helt enkelt inte roligt under tiden, men fasen vad stark en blir efteråt.

Det är det som tar mig igenom de här första passen på ren vilja, för att jag vet att det blir lättare snart. När det här först hindret är passerat.

hälsoblogg

Vill påminna er som gör samma sak nu, bli inte arga på er själva. Börja inte jämföra med ”jag var ju så stark då” eller ”men jag kan ju bättre än såhär”. Då dräneras du snabbt på energi och känner dig helt värdelös.

Se istället ditt nuvarande läge och peppa dig igenom de första gångerna. Det kommer snart att kännas bättre. Det vet vi!
Glad träning!

 

,. foto: Erik Dilexit.

 

 

  1. Jag har träningsförbud (läs: förbud vad gäller all fysisk aktivitet öht) nu och har haft det i drygt tre veckor. Jag är jätterädd att jag kommer att bli skitförbannad på mig själv när jag får lov att börja igen och märker att det är tungt, att jag kommer att sakna hur min kropp var när läkarna sa att jag var tvungen att sluta träna eftersom jag egentligen brutit ner den så hårt…
    Men sådana här inlägg, skrivna av så pass kloka människor som dig, ger mig ändå en gnutta hopp! Det gäller bara att minnas att kroppen faktiskt inte alls var så stark då, minnas hur hemskt jag frös fast det var relativt varmt i luften, minnas vilka hemska knölar jag fick på fötterna av skorna, eftersom mina fötter var så magra att skosnörena skavde direkt på benen i foten när jag drog åt dem hårdare… Även om jag kommer ha sämre kondition och svagare muskler när jag börjar igen, kommer jag i alla fall ha ett hjärta som orkar pumpa med normalt antal slag i minuten och en kropp som klarar av att genomföra alla andra processer i kroppen som behövs för att jag må bra. Ursäkta om jag fick den här kommentaren att handla om hur ”synd det är om mig” (behövde bara få allt ur mig)- det jag egentligen ville ha sagt är att TACK Fia för att du inspirerar och skänker hopp, trots att det känns så tungt just nu!

  2. Sofia skriver:

    Hej Fia!
    Skulle vara jättekul om du skriver ett inlägg om militärträningen. Hur ser ett pass ut på ett ungefär?

  3. Therese skriver:

    Vad är det för militärträning du kör? 🙂

  4. Felicia skriver:

    Tack för de orden! De är så viktigt ju!

  5. Linnea skriver:

    Hej fia!!

    Har du några olika tips på hur man kan lägga upp sina löpintervaller?

    Tack för en otroligt bra och inspirerande blogg!

    Linnea.

    1. Because here is a list of multiplayer games is fkbfeffbdegk

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

LOADING..