LÄSARFRÅGA

EMMA FRÅGAR:

Jag märker tydligt av när jag inte tränat på t.ex. tre dagar att jag mår sämre. Får humörsvängningar, kan gråta o.s.v. I senaste VR sa du att det kunde vara ett tecken på överträning, men visst måste det inte vara så?

Jag tränar helst 6 dagar i veckan, ibland 1 pass om dagen ibland fler. Men jag övertränar inte alls och tror snarare jag skulle behöva mer, t.ex. kondition då jag är lite överviktig. Kan inte abstinensen bara handla om en vana, typ saknaden av endorfinkickar?

FIA SÄGER:

Åh. Det här oroar mig. Nu vill jag inte dra på några stora växlar men i mina öron ringer en varningsklocka. Visst kan en älska att träna, få spring i benen eller till och med kryp i kroppen om en är för stillasittande – men det du beskriver att du får humörsvängningar, att du gråter och verkar må direkt dåligt som en följd av missad träning låter inte sunt.

Att du dessutom skriver att du helst tränar 6 dagar i veckan och ibland mer än ett pass om dagen och känner att du ”borde” träna mer – det gör mig oroad. Det låter som att du har kommit in i en ond cirkel och behöver få prata mer djupgående med någon om det här.

Jag vill rekommendera dig att ta det här på allvar och be om hjälp. Gå till din husläkare och berätta hur du mår, tränar och be att få bli hänvisad rätt.

Klicka även här nedan på länkarna till Frisk & Fri, Riksföreningen mot ätstörningar, och gör testet för att se om du känner igen dig.

Klicka här –> Klicka!
Klicka även här –> Klicka!

havet

Har någon av er andra läsare upplevt samma sak eller känner igen er får ni gärna dela med er av tankar och erfarenheter.

  1. Tina skriver:

    Hej!
    Jag tränar mellan 5-6 dagar i veckan, endast morgonpass. Jag känner mig väldigt rastlös och irriterad om jag inte tränar så ofta. Jag tycker inte själv att jag mår dåligt av att träna så ofta, jag tränar olika delar av kroppen och blandar styrka och kondition, utan snarare tvärt om jag mår mycket bättre när jag tränar ofta än sällan. Och för att tillägga… jag äter 3 mål bra mat om dagen så det har inget med min träning att göra, för mig fyller mat och träning två olika funktioner.

  2. Elin skriver:

    Jag känner igen mig och håller med om att det låter som varningstecken, jag har vart sjuk i UNS, en ätstörning med alla möjliga symtom hämtade från anorexi, bullemi, ortorexi osv. Det är lätt att tro att en inte är sjuk om en inte är väldigt smal, så var det för mig och så var det för min omgivning, jag såg rätt hälsosam ut utifrån men inombords var det krig. Jag känner också igen den där rädslan för att någon ska säga att det är fel att träna 6 dagar i veckan, ibland 2 pass om dagen, jag ansträngde mig så otroligt hårt för att intala mig själv att jag älskade att leva så, att jag mådde bra av det, när det i själva verket förstörde mig! Var rädd om dig, ta det på allvar, sök hjälp, det finns att få, idag är jag frisk tack vare den hjälp jag fått på ätstörningsenheten, jag tränar 3 gånger i veckan och är starkare än någonsin tack vare att jag ine ägnar mig åt att ständigt bryta ner mig själv! Ta hand om dig!

  3. Hej! Jag har efter en lång period av tillfrisknande från min anorexia nu köpt en gymkort då jag äntligen känner mig redo för det. Jag kan ju däremot inte förneka min bakgrund så jag undrar om du har några konkreta tips så att jag kan hålla träningen hälsosam utan att falla tillbaka? Jag vill träna för att det ger mig ork till plugget och för att hitta nya vänner men jag vill INTE förstöra för mig själv igen!

    Kram!

  4. Fia skriver:

    Åh vad jag behöver fråga en sak inom samma ämne! Arbetar som GT-instruktör och märker att en kund har börjat bli manisk. Går på flera pass efter varandra och stannar ALLTID efteråt för att prata om all träning hen utfört. Vet inte riktigt vad jag ska säga då jag å ena sidan vill ha deltagare på mina pass men samtidigt märker att det börjar bli lite väl fixerat vid pulsklocka och antalet förbrända kalorier. Jag försöker poängtera att vila är viktigt och att hen måste lyssna på kroppen om den säger ifrån, men det verkar inte riktigt gå fram utan ge mer envishet om att ”Jo då, det går bra!”. Hur når jag som instruktör fram till en medlem som har denna inställning?

  5. Gina skriver:

    Jag kan känna igen mig att jag blir trött och lättretlig om jag inte tränar på ett par dagar. Jag tränar vanligtvis 3-5 gånger i veckan och känner mig hyfsat nöjd med det men jag känner direkt när jag har tränat för lite, då blir jag så vansinnigt trött men det går oftast över på ett träningspass. Det ger så himla mycket energi att träna. Och jag mår inte dåligt så för att jag inte har tränat, jag kan vara nere av andra anledningar men blir genast på bättre humör av träning. Förstod nån det där?

    1. Linde skriver:

      För mig är det likadant, jag blir mer lättirriterad och kan få lite av en olustkänsla i kroppen när jag inte har tränat på några dagar. Jag tror att det är för att kroppen saknar sina endorfiner. Skillnaden mellan fysiska ”besvär” som jag har och psykiska pga ångest över utebliven träning är dock att efter en vecka utan träning så försvinner de där abstinenssymptomen.

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

LOADING..