SIMMA VIDARE

Som avslutning på samarbetet med Speedo vill jag göra en liten summering.

1.

Jag är väldigt glad över att jag fick kliva ner i bassängen igen och möta min vattenrädsla. Det är stärkande att påminnas om att en kan betydligt mer än en tror. Fasen alltså. Vi kan. Jag berättar mer om mina upplevelser på crawlkursen med Lillhage HÄR och HÄR.

2.

Just simning är en, på många sätt, ganska komplett träningsform. Har t.ex. fått lära mig att simning är ett bra sätt att öka blodcirkulationen och tack vare viktlöshetskänslan i vattnet är träning i vattnet 90% skonsammare för lederna än träning på land.

simma-2

3.

Det finns mängder med sätt att träna i vattnen förutom att simma längder. Speedo har bl.a. redskap som hjälper till att jämna ut obalanser i simtagen och bidrar till bättre armteknik. Dessa kan vara ett bra komplement för att ta sin simning till nästa nivå och hitta nya vägar framåt. Själv hade jag problem att placera armbågarna och armarna rätt i mina crawltag så ”techpaddle” hade hjälpt mig att förbättra simtekniken.

4.

Det är klurigt att lära sig crawl – och roligt. Jag upplever att det viktigaste är att verkligen få en tydlig genomgång av tekniken och inte tänka för mycket så en hittar den där flowet. Det är ju det simning handlar om – att flyta fram utan att krångla till det.

5.

Vinnarna i bloggtävlingen om crawlkursen kör sitt sista simpass på måndag. I 3 veckor har de kämpat med crawlen tillsammans med Speedo. Hoppas att ni alla är nöjda och har fått med er många nya verktyg!

speedo-8

 

Har ni inte simmat på ett tag vill jag varmt rekommendera er att kliva ner i bassängen snart igen!

 

(I samarbete med Speedo)

 

 

  1. Jenny skriver:

    Hej! Du får extremt mycket frågor och jag förstår att man inte alltid kan svara på alla. Men jag har en liten fråga och om du har tid att svara blir jag jätteglad!
    Jag har nu tränat regelbundet sedan juli i år. Det är bara så kul! 😀 jag älskar att träna magen. Jag har en personlig tränare och har fått ett helt program för core. När jag tränar magen så kör jag tills det bränner i hela mage och sida. Men jag får ALDRIG träningsvärk. Även om jag tar en paus från magträning ett tag och sen kör hårt så får jag aldrig träningsvärk. På sidorna kan jag få värk men aldrig i magen. Jag rider ett par gånger i veckan och av ridningen kan jag få en väldans träningsvärk. Varför tror du jag aldrig får träningsvärk i magen efter ett gympass?
    Kram Jenny

    1. ptfia skriver:

      Vad roligt att du har hittat din grej! Det är svårt att svara på såhär. Har du pratat med din PT om det? Kanske finns det detaljer i tekniken ni behövergå igenom för att verkligen hitta rätt och få till träningsvärken, alternativt byta ut några övningar. Hör med hen som träffar och känner dig 🙂 kram!

    1. ptfia skriver:

      eller hur 🙂

  2. Ja, jag har ett litet sug att börja simma igen. Får se när det blir 🙂
    Kram

    1. ptfia skriver:

      Kul! Ha så roligt! 🙂

  3. Ida skriver:

    Jag är så nöjd med min kurs så, även om det är galet svårt att få till den där lilla pettitessen med att andas också…. Tack så mycket för chansen att lära mig 🙂

    1. ptfia skriver:

      Vad roligt att höra! Hoppas det kommer till användning framöver 🙂

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

LOADING..