VECKANS UPPMUNTRAN

Det här med att vara smart med sin hälsa är inte alltid en självklarhet. Ofta prioriterar vi den allra sist och gör den ena kompromissen efter den andra för att ta oss igenom dagarna.

Det kan handla om det lilla som att strunta i lunchen en dag i tron att det är effektivare att hoppa över den för att fortsätta jobba till att vägra lyssna på kroppens vädjan om vila en längre tid.

Vi kompromissar helt enkelt med vår hälsa så gott som dagligen.

Gör val som inte alltid är de bästa ur hälsosynpunkt men som känns som en tillfällig vinst.

Den här veckan vill jag uppmuntra till att göra val som ger hälsovinster. Att bryta en dålig rutin, gör ett smart val eller helt enkelt prova något nytt som gynnar din hälsa.

Det kan vara något sådant här:

– Prova att gå en längre sträcka i samband med jobbet. Till, från, på lunchen, till ett möte, på en fikarast eller istället för att ta bilen. 

– Skippa det vanliga TV-tittandet och slösurfandet. Läs en bok, njut av tystnad hemma eller skriv av dig i en anteckningsbok. 

– Säg JA när dina vänner eller kollegor frågar om du vill hänga på ett spontant träningspass eller promenad. Eller var den som frågar dina vänner eller kollegor om ett spontant träningspass eller promenad. 

– Lyssna in kroppens signaler på vila och respektera dem. Är du förkyld, har feber eller halsont, våga stanna hemma. Du och din kropp behöver det och du blir frisk betydligt fortare. 

– Tänk om när det känns rätt att hoppa över mellanmål, lunch, pauser, frisk luft eller sådant som du vanligtvis skippar. Prova att ta med en lunchlåda, att faktiskt äta mellanmål eller ta fem värdefulla minuter att pausa med. 

Jag har haft förkylningskäningar i flera dagar men det har inte brutit ut vilket gjort att jag jobbat på men idag var det dags att lyssna och faktiskt stanna hemma och försöka sova bort det. Försöker helt enkelt vara smart och vila redan innan det faktiskt bryter ut.

Det betyder att jag jobbar så smått från soffan idag.

frukost
frukost-2

,. havregrynsgröt med diverse frön och ägg toppat med hallonchiasylt, kanel, kiwi och havremjölk.

 

 

 

  1. Julia skriver:

    Hej Fia! Känner att de här tipsen verkligen kommer bra nu.
    Är 22 år, och har pluggat hela livet, och började idag min praktik. Det känns superkul, nervöst och läskigt. Arbetstiden är 9-18 obetalt, och det känns väldigt jobbigt, då jag de senaste fyra åren har varit i skolan några timmar i veckan och är van att kunna gå upp 10, eller 12 om jag skulle känna för det. Har också kunnat gå ut på ett glas vin, eller en helkväll en vardag. Därför blir det nu en otrolig förändring som kommer vara i 20 (!) veckor. Utöver detta har jag en hög press på mig själv att prestera och hugga i, men märker att jag är rädd att fråga för mycket då jag vill verka självständig, vilket försvårar mitt arbete och gör att jag känner mig osäker. Att dessutom hinna med extrajobb, träning, sömn, mat och vänner känns som en omöjlig ekvation.

    Behöver lite pepp och kanske tips på hur en ska hantera detta hektiska schema. Känns som att hela mitt liv kommer hamna på paus ett halvår, och precis som du säger är det nog lätt hänt att det är träningen som dras ner på. Kanske är någon klok läsare som befinner sig i liknande situation och har lite tips?

    Tack för en fin blogg som levererar energipåfyllning och träningsglädje!
    Julia

  2. Helen skriver:

    Kloka råd men så svåra att följa ändå. Ska tvinga mig att lyssna på kroppen mer och inte låta jobbet ta för mycket energi..

  3. Ivana skriver:

    Hej Fia! Du har verkligen en inspirerande blogg! Jag syftar framförallt på att du tar upp så viktiga ämnen( kring beteenden och vanor) som man gärna glömmer bort mitt i all stress, som i alla fall jag upplever till vardags. Du sätter fingret på många saker på ett väldigt bra och relevant sätt, det får mig att reflektera över vissa saker en extra gång och det uppskattar jag!

    Jag har dock en fråga som är relaterad till mat som jag jättegärna skulle vilja ha svar på om det är möjligt. Jag har lagt märke till (efter besök på många olika bloggar) att man använder och inriktar sig på olika mjölsorter. Jag syftar framförallt på att en del lagar/bakar mycket mer med quinoa/ris/majs/bovetemjöl osv. Andra använder sig istället mer av kokos/mandel/havremjöl och havregryn. Ät det någon skillnad på dessa vad gäller ”bättre” och ”sämre” mjölsorter? Är det så att vissa utav dessa innehåller mer eller mindre kolhydrater och att man då väljer utefter det?

    Skulle vara jättetacksam för svar!
    Ha det så bra!
    /Ivana

  4. Felicia skriver:

    Bra tips det där, Hoppas du slipper förkylningen, Krya Krya Fia 🙂

  5. sigrid skriver:

    Jag har också haft förkylningskänningar sedan jag kom hem från alperna i söndags. Har haft hosta och känt mig lätt ruggig senaste dagarna. Trots det, så har jag tränat varje dag, varit på varje föreläsning, och varit uppe sent. Så igår när någon satt TVÄRFÖRKYLD bakom mig på föreläsningen, hostade, snöt sig, och nyste, då förstod jag att jag idag skulle vakna trött och med lätt halsont. Och mycket riktigt. Därför, stannar jag hemma tills föreläsningen kl. 15 istället för att sitta i biblioteket och smitta andra, dricker massor med thé, ingefära och citron-vatten och struntar i kören ikväll. Ska försöka sova bort det ikväll!
    Tack för inspirerande inlägg ♥ kram

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

LOADING..