VECKANS UPPMUNTRAN

De senaste veckorna har mitt liv och min energi vart helt inriktad på arbete. Det har gjort mig både trött och glad, stärkt och stressad i en kombination. Det blir ju så när man jobbar hårt och trivs med det man gör.

Det är ingen big deal egentligen men den där lilla extra glansen saknas. Jag har vart så fokuserad på jobbet att annat fått pausa.

I dessa stunder känns det oerhört viktigt att aktivt få göra sådant som ger den där lilla extra energin. Att hitta mentala plåster som verkligen strålar in kraft både mentalt och fysiskt.

Veckans uppmuntran är att hitta just dina mentala plåster som ger dig små ögonblick av lugn, kraft eller välmående  – stort som smått.

Mina senaste:

– Fantiserar om bröllop och vår planering.

– Prioriterar att boka in lunchträning för att få en paus.

– Avrundar alltid dagen i soffan med tända ljus, en balja te och ofta mörk choklad.

– Skriver med ett par vänner i vår tråd på whats app där vi blandar galenskap, djup och vardag.

– Ser till att vara aktiv dagligen på något sätt. Det kan vara promenader, cykel till jobbet eller faktiska träningspass.

– Bokar in långa och korta dejter med Kim, familj och vänner och stänger av allt. Det är så viktigt att hämta energi hos sina närmaste.

– Lägger mig tvärsöver en pilatesboll så hela kroppen sträcks ut i en lång ostbåge och känner hur spänningar släpps. Njuter av att vila i den positionen.

,. här passar den här fantastiska grodan:

må bra

Berätta gärna, vilka är er mentala plåster just nu?

 

 

  1. Åh mina mentala plåster är vetskapen om att jag ska åka till Australien i ett halvår om en månad, att jag ska flytta hemifrån och börja plugga på en linje jag tycker verkar kul i Norrköping om ett år, att jag är frisk, att jag har fina kompisar och att det finns 4 olika sorters mörk choklad i skåpet bredvid mig som jag tänker testa så fort jag postat detta inlägg. Det gäller verkligen att uppskatta både de små och stora sakerna med livet!

  2. Tess skriver:

    Efter ett hektiskt år med mycket jobb och väldigt lite vila kände jag att nu efter sommaren har jag behövt ta mer ledigt än innan för att återhämta mig lite. Så mitt första plåster har varit att inte sätta mig tillgänglig för mycket på jobbet (jobbar som timvikarie på ett äldreboende), jag tar mer lediga dagar och gör det jag känner för. Har känt mig så otroligt tömd på energi efter en hektisk sommar och tappat gnistan. Men jag har också tagit mig mer tid till att träffa vänner och familj även om jag inte alltid känt för det så har jag ändå tagit mig iväg och det har varit guld värt. De bästa två stunderna de senaste var att få vara hemma hos mamma och vi hade en söndag som bestod av att sitta i soffan i pyjamas HELA dagen, dricka kaffe och te och se film efter film. Bästa dagen på länge. Sen åkte jag ner till en vän i Göteborg och vi satt uppe till långt in på natten och pratade och såg på film och dagen efter hade vi en dag på stan. Balsam för själen <3

    Andra saker jag gjort hemma för att få lite lugn i kropp och själ är att tända doftljus, dricka te och bläddra i mina tidningar. En annan sak som verkligen ger en lugn i själen är att gosa in mig i mina mysiga katters päls och lyssna till deras brummande <3 Jag har börjat bli mer medveten om vad som funkar för mig och börjat bry mig mer om att jag ska må bra än jag gjort innan och jag börjar märka skillnad nu. Kroppen mår bättre, själen mår bättre och vikten börjar gå neråt för första gången på 3-4 år utan att jag behövt anstränga mig och tänka på precis allt för att äta bättre och röra mig mer kommer mer naturligt för mig nu när jag börjar må bättre i mig själv. Sen att hösten är på ingång är ett naturligt plåster för mig då jag fullkomligt älskar hösten med allt vad det innebär, kyla, mörka kvällar, regn, blåst, alla färger. sparka i löven ja allt det där gör mig lycklig. Jag är en höst och vintermänniska in i själen så detta är min årstid och jag älskar det. ^^

  3. Stina skriver:

    Hej fina du!
    Igår kväll fick jag nog, jag orkar inte mer. Varje kväll sköljer stressen över mig och jag ligger och vrider och vänder mig. Ångesten/stressen gripet tag om mig, varje kväll. Ska det vara så? Vid 17 års ålder dessutom…
    Stressen är över allt och inget, att hinna med plugget, att träna sex gånger i veckan, packa mellanmål, göra rätt val osv…utanpå uppfattas jag nog inte som stressad/orolig utan välstrukturerad skoltjej som alltid gör rött och är duktig.
    Hur ska jag göra för att känna mig mindre stressad? Jag förbereder allt redan kvällen innan, verkligen allt! Skulle verkligen vara tacksam om du kunde hjälpa mig
    Kram

    1. Anonym skriver:

      Vems krav är det egentligen? Är det dina eller din omgivnings? Jag tror att många tjejer försöker leva upp till andras krav omkring sig istället för att faktiskt fundera SJÄLV över vad som är viktigt och fokusera på det. Så fort du får ångest över misslyckande då bör du tänka på, fokusera på det som GER energi istället för det som tar energi.

      Först av allt behöver du göra bättre val och minska på alla måsten:
      I din ålder borde bara skolan, dina vänner, din hälsa(psykiska) vara något du ska tid och energi på.
      Sedan behöver du inte träna varje dag, kvalité på din träningspass är bättre än kvantitet. Det är innehållet i passen som spelar roll, inte hur ofta. Sedan finns det många träningsformer/aktiviteter man kan syssla med, hitta den du tycker bäst om och lägg tid på det. Promenad, träna med en kompis osv. .Det kan vara vad som helst bara du rör på dig.
      Sömn är a och o, för att du ska orka med en stressig vardag.

      1. Ellen skriver:

        Jag satt i samma sits under mina år på gymnasiet; jag ville plugga och ha höga betyg, jag jobbade extra på ett gym dels i receptionen men även som instruktör flera timmar varje vecka, jag ville ha ett rikt socialt liv där jag hann träffa många vänner och gå på fester etc. Vilket endast ledde rakt in i kaklet. Jag var stressad över alla måsten och alla krav jag ”behövde” leva upp till och hamnade tillslut hos en psykolog.

        En av de viktigaste sakerna hon frågade mig var: Vad MÅSTE du egentligen göra? Om du skalar av alla saker du väljer att göra t.ex fika med vänner efter skolan, träna varje dag, festa, jobba extra, vara med på övriga skolaktiviteter m.m, då är det egentligen bara en sak kvar som du faktiskt MÅSTE göra: och det är skolan.

        Börja med att fråga dig själv om de krav du har på dig själv i skolan är rimliga eller ens nödvändiga. Behöver du 21.5 för att komma in på den högskolan du vill? -Kör på! Då behöver du plugga och ha höga krav. Behöver du inte ha så höga betyg? Sänk dina krav på dig själv. När du känner att du har kontroll på skolan, börja då fundera på vad du vill göra utöver skolan. Välj då ut det viktigaste, det som betyder mest för dig att få göra, kanske är det att träna 3 ggr under veckan och träffa kompisar 1 gång?

        Tror det stora problemet idag är att många unga tjejer har så fruktansvärt hög ambitionsnivå, vi vill hinna allt och vara med överallt. Tillåt dig själv att känna att du och det du gör är tillräckligt, acceptera sedan att du inte kommer kunna göra allt eller vara med på allt. Och se det som en utmaning för dig själv att faktiskt tacka nej och känna efter, eller avboka något för att kroppen och knoppen behöver ro och vila.

        Kram!

  4. Tack för att du skriver och påminner om detta. Mina mentala plåster just nu är häng framför brasan och tystnaden i skogen, jobbar med att försöka vara mycket offline. Det gör gott! <3

  5. Sofie skriver:

    Att gå ut i skogen och bara gå utan musik helt planlöst är mitt mentala plåster när långa skoldagar avlöser varandra!

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

LOADING..