TANKAR OM TRÄNING

Jag vill dela med mig av några tankar som florerade under gårdagens yogapass:

>> Det är fascinerande hur extremt mycket lättare det blir att ta sig igenom ett träningspass när utgångspunkten är snäll. Jag märker hur min utgångspunkt förändrats med åren och blivit just snällare. Nu när jag igår kände att armbågarna protesterade lite, blev trötta snabbare än jag ville och att jag ibland behövde pausa i barnets position för att få vila så kände jag glädje över att ens kunna vara på ett yogapass och att rehaben går framåt. Tidigare hade det blivit så mentalt mycket jobbigare och mer av kamp när kroppen inte gjorde som jag ville.

>> Jag insåg igen vilken skillnad det är på att träna och träna. Det är märkligt hur två träningspass med nästan samma innehåll med bara en veckas mellanrum kan kännas så extremt olika beroende på var man är. Första gången kunde jag lättare varva ner och vara i min kropp, vara närvarande. Igår var jag ”utanför” min kropp på ett helt annat sätt vilket gjorde att jag ”tränade” yoga men jag var  inte i  yogan om ni förstår hur jag menar. Halva träningen och vad vi ska få ut av varje pass hänger ju på hur närvarande vi är när vi tränar.

>> Det slår mig återigen hur fantastiskt det är att röra kroppen. Att få träna. Röra sig obehindrat, ta ut sig och känna den där tröttheten som bara kommer efter fysisk aktivitet. Jag är så tacksam för träningssuget som bor i mig nu!

pt-fia

,. bild ur min bok ”PT-Fias tio i topp” av Erik Dilexit.

 

Läs mer:

Din viktigaste träning

Tips när du sätter träningsmål

– Så hinner du med att träna på lunchen

 

 

  1. Erika skriver:

    Hej! Jag vet att du har skrivit en hel del om detta redan, och jag tror att jag har läst det mesta som du har skrivit om stressen/utmattningen, men jag undrar om det var något konkret som du gjorde för att bli bättre? Jag är 21 år och fick diagnosen utmattningsdepression för ett tag sedan. Har blivit tillsagd att stressa mindre, sluta med koffein och försöka göra saker som är kul, men det känns så himla krångligt när nästan ingenting känns kul för att jag helt enkelt inte orkar. Jag vilar varje dag, tar promenader, försöker äta bra, men jag vet inte om jag gör något rätt för allting är fortfarande lika jobbigt. Jag vet att detta kan ta väldigt lång tid, men det är svårt att inte förlora hoppet. Jag vill också kunna utbilda mig eller jobba ihop pengar till resor, men jag kan helt enkelt inte.
    Tack för att du har varit öppen med hur du har mått, det hjälper faktiskt lite att läsa om det!

  2. Zahra skriver:

    Det låter underbart! Jag har ett sådant träningssug också just nu men jag är sjuk… Hoppas du får en bra helg 🙂

  3. L skriver:

    Så godt at du har lyst å trene! Jeg er i en fase nå hvor jeg ikke har noen treningslyst, jeg har bare lyst til å gå tur i skogen og det er så uvant! Blir litt stressa av det og er redd for å legge på meg. Helst vil jeg være overbærende med meg selv og tenke at treningslysten blir å komme tilbake, men det er ikke så lett. Har du noen råd til meg?

    1. Då tycker jag att du ska fortsätta att gå ut i skogen!!!! Vad kan bli ännu skönare? Och hälsosammare, enligt mig! Traska på och njut av att du får frisk luft och samtidigt ändå rör på dig. Och vill du, öka takten på dina promenader så tror jag att du får ett underbart träningspass ändå ! 😉

      1. L skriver:

        Takk, det tror jeg du har rett i!

Lämna ett svar till Erika Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

LOADING..