GRÖT TILL FRUKOST

Jag behöver hitta en ny gröt till frukost! Har ju ätit mina havregryn i en evighet och nu känner jag att det står mig upp i halsen. Har lite tappat stinget och behöver ny inspiration.

Fördelen med att äta just gröt till frukost på vardagen är att det går snabbt att göra och är enkelt att göra mättnade med ägg i och bra toppings. Så jag vill fortsätta med gröt men komma ifrån havregrynen.

Har ni några tips?

Jag är inne på quinoa men blir så gasig i magen av den. Ska prova att koka upp dem först, hälla av vattnet, koka det i nytt vatten och sedan mixa det för att se om det hjälper.

Chiagröt är också gott men det krävs större mängder för mig att bli mätt på det.

Grahamsgröt är en överlägsen favorit men den ger en ganska tung mättnad som jag inte vill ha till vardags.

När vi ändå pratar om den ljuvliga grahamsgrynsgröten … här är helgens frukost med den:

grahamsgröt-5
grahamsgröt
grahamsgröt-7
grahamsgröt-4

,. grahamsgrynsgröt med blåbär, havremjölk och äppelkompott på kanel och ingefära. Kiwi, kaffe, jordgubbssylt, bananbröd och rostat bröd.  

 

Har ni några förslag på goda grötgrejer eller länkar till recept så hit me!

 

  1. Sofia skriver:

    Hej! Mitt tips är nog gröt på hirsflingor! Det finns ju så mycket hälsa i det sädeslaget att det borde locka dig!:) Mycket b-vitamin men även magnesium och järn bland mycket annat.
    Ha det gött!

  2. Emma skriver:

    Hej! Gröt är det bästa som finns på morgonen till nyhetsmorgon helst.
    Jag brukar ha, havregryn, dinkelflingor eller grynblandning som bas.
    Koka med mjölk samt:
    finriven ingefära och morot
    kanel och gurkmeja
    1 tsk chia frön
    linfrön

    Vill man ha gröten matigare och fluffigare knäck i ett rått ägg på slutet och rör ihop.
    Toppa med solrosfrön och pumpakärnor och någon nöt
    Brukar oftat ha mjölk ibland tar jag keso istället.

    🙂

  3. Lisa skriver:

    Lite variation till vanlig havregrynsgröt är att koka upp med riven zucchini eller morot i! Separera gulan och vitan i ett rått ägg, rör ner gulan, vispa vitan till ett hårt skum och tillsätt sedan under rörning. Superhärlig konsistens!

  4. sofie skriver:

    Hissgröt som man kokar på mjölk är ett bra alternativ att variera havregrynsgröten med tycker jag. Den är både mättande och väldigt snäll för magen!

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

LOADING..