LÄSARFRÅGAN

Frågan:

Jag vill gärna läsa mer om hur du strukturerar ditt jobb, alltså hur man kan göra för att jobba smart utan att låta jobbet ta över för mycket.

/Ann

Svaret:

Vad roligt! Jag övar ständigt på att bli effektivare och mer strukturerad och upplever att jag lyckas bättre ibland. När det är ett högt tempo tenderar jag att tappa strukturen men ambitionen är alltid att vara effektiv.

Här är några punkter som är viktiga för mitt arbete:

– Jag har tagit bort mailen från telefonen vilket betyder en stressfaktor mindre. Har inga notiser från instagram och tagit bort facebook-appen. Behöver helt enkelt gå in på grejerna manuellt vilket jag upplever är mer befriande.

– Låta bli att skjuta upp saker. Alltså inte läsa mail utan att svara på dem direkt (detta är dock svårt), försöker att prioritera vilken arbetsuppgift som är viktigast, att inte vänta till sista timmarna innan en deadline och drömmen är alltid att ligga fem steg före min egen kalender.

– Bunkra innehåll till bloggen och försöker skapa så många inlägg som möjligt när jag har ett flow. På det här sättet slipper jag stressas av att skriva nya inlägg flera gånger om dagen. Jag skriver många utkast med idéer, bara en rubrik eller lägger en bild som jag sedan använder som inspiration till nya inlägg.

jobba hemifrån

– Att sätta start och stopp för min arbetsdag. Vanligtvis sitter jag på kontoret och då försöker jag att ha vanliga arbetstider, dvs jobba komma dit strax efter klockan nio, äta lunch vid tolv och sluta vid femtiden. När jag jobbar hemifrån brukar jag försöka göra något liknande men ofta tar jag det lite lugnare på morgonen, äter lunch någon timme senare och ofta jobbar jag på till sextiden.

– Jag skriver ner så mycket som möjligt för att slippa bära runt det i huvudet. Lägger allt jag behöver göra i telefonens kalender, sätter påminnelser för att kunna slappna av och skriver listor på det som behöver göras. Nu för tiden har jag också börjat skriva dokument med de olika arbetsuppgifterna, detaljer kring samarbeten, vad som ska faktureras och när osv. Allt för att minimera stress.

– Under intensiva perioder är det viktigt att sätta rutiner och se när perioden tar slut. Det går ofta bra att jobba intensivt under en period om en vet när det lugnar ner sig igen. Jag tillåter mig själv att jobba ikapp någon kväll eller helg ibland när det behövs under förutsättningen att det är ett undantag och bara görs i nödfall.

jobba hemifrån-5

Har ni några knep för hur ni strukturerar upp ert arbete får ni såklart gärna dela med er. Sådant här är alltid roligt att prata om!

 

Läs mer:

> Vad jobbar jag med egentligen? 

> Min arbetsvecka i ord och bild! 

 

 

  1. Mycket intressant läsning! Det är just sådant här jag behöver tänka på mer nu.

    1. ptfia skriver:

      Vad roligt!! Tack :)) Trevlig helg!

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

LOADING..