ORDBAJS 25934

De senaste dagarna har det vart svårt att komma upp på morgonen. Känner mig rätt trött och vill mest bädda ner mig i soffan på kvällarna. Antar att det är en kombination av typiska novemberkänslor och en höst i högt tempo.

Jag har en del tankar i skallen som finns där i bakgrunden. Jag vill se framåt och fylla mig själv med positiv styrka. Funderar på att kliva på ett program inom personlig utveckling istället för att gå i mer terapi just nu. Som jag tidigare berättat har jag gått flera omgångar med terapi, vilket vart fantastiskt, men nu finns ett sug efter något annat.

Jag vill ha hjälp att utveckla mitt arbetssätt, strukturera upp mina dagar, sätta en plan och bli ännu bättre i mitt jobb. Jag vill forma mina dagar och känna att det finns en anann struktur. Nu finns ofta känslan att jag aldrig blir klar och att tiden går alldeles för snabbt.

Det här året har gått så oerhört fort och under hösten har jag knappt hunnit förstå vad tiden tagit vägen. Nu börjar jag närma mig känsla av att det ändå ska bli skönt med ett nytt år. Vill använda det här till en nystart på några områden.

Hur som helst. Det är fredag eftermiddag och jag bara babblar. Skulle egentligen skriva något poetiskt om den här oerhört goda morotskakan men det fick bli en gnutta ordbajsande istället.

morotskaka-3
morotskaka-7

,. morotskakan är för övrigt helt fantastisk och receptet finns här. Jag överdrev kryddningen och tog betydligt mer än det som stod i receptet. 

 

 

  1. Hej Fia!
    Tack för din underbara blogg och dina inspirerande inlägg. Jag har flöjt dig i många många år, men det är nog nu som jag kommenterar för första gången. Jag undrar hur man ”får mod” till sig att gå i terapi, och hur vet man vad man vill prata om? Ofta tycker jag man har så mycket tankar i huvudet, oro och stress som gnager och som tillslut gör att man bryter ihop. Det skulle ju vara underbart om man fick ventilera och få svar på varför man mår så ibland, men att gå i terapi och inte veta vad man vill prata om känns svårt.. Sen reagerade jag också på när du skrev att du funderat på kurs i personlig utveckling. Har du tips på hur man hittar bra såadana kurser? hur går du tillväga? Nu blev detta en väldigt babblig och sammanhängande kommentar, förlåt för det! Tack för att du är du och delar med dig 🙂 Kram!

    1. PT-Fia skriver:

      Vad roligt att du följt med så länge! Tack gulliga du för att du fortsätter läsa! <3 Jag lyfter din fråga som ett inlägg. kramar!

  2. Lollo skriver:

    Hej Fia,
    Jag gillar verkligen också ditt ordbajsande, du känns som en kär vän som delar med sig. Det är jättemysigt! 🙂
    På tal om det där med arbetsstruktur så skulle jag vilja tipsa om en ack så liten men för mig givande grej. Det blir ett väldigt konkret verktygstips. I nya Windows följer det med ett program som heter OneNote. Och det är löjligt hur en sån liten enkel grej har hjälpt mig så mycket. Jag skriver helt enkelt ToDo listor i den, med checkboxar som finns med i programmet, och som jag sen checkar av när jag gjort färdigt.
    Det är inte det att jag aldrig skrivit checklistor innan 😛 MEN den stora skillnaden är att förr när jag skrev på lappar som jag sedan slängde när det var avklarat, så fick jag just den där känslan av att jag ”jobbar och jobbar men får inget gjort”. Skillnaden med checklistor i OneNote är att där finns det liksom kvar. Och när man är färdig med en lång ”projekt checklista” så kan man ju bara gråa texten så att den inte tar så mycket visuell plats, men där är fortfarande KVAR. Och jag SER hur mycket jag faktiskt jobbat och hur långt jag har kommit 🙂
    Som sagt, liten fjuttgrej, men oh sicken skillnad det har gjort för mig! Hoppas du provar 🙂
    (ps. detta låter verkligen som en produktreklam typ, men jag lovar att jag inte alls har nån koppling till sponsring eller liknande, haha 🙂

    1. PT-Fia skriver:

      Vad roligt att det är uppskattat! <3 Åh, men vilket bra tips! Tusen tack för att du tog dig tid att skriva. Jättesnällt! kram! <3 😀

  3. Sarah skriver:

    Jag kan verkligen tipsa om boken, bli bäst med mental träning, som handlar mycket om just hur man ska bli mer fokuserad på att göra en sak i taget och göra det så bra som möjligt. Helt enkelt vila bra, vara bra på att fokusera på jobbet, vara bra på att släppa jobbet osv. Jag blev väldigt inspirerad av denna boken för att ge mig själv bättre och mer hälsosamma vanor när det kommer till just jobbet och vilan.

    1. PT-Fia skriver:

      Åh så bra! Tack snälla för tipset! Kram! 🙂

  4. ISA skriver:

    men jag tycker det är så bra att du delar ditt ”ordbajsande” med oss, öppet och ärligt!

    1. PT-Fia skriver:

      Vad fint! Tack snälla! 🙂

  5. Johanna skriver:

    MM, så gott! Ska verkligen testa! 🙂

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

LOADING..