SÅ GICK DET SEN

Under semestern i somras skrev jag en lista på vad jag ville ge mig själv i höst. Jag tänker att det kan vara roligt att återkoppla och se hur det gick!

Listan:

1. Återuppta kompisdejterna. Den här våren har inneburit oerhört mycket arbete vilket gjort att jag även jobbat många kvällar och helger. Något som är tacksamt som egen företagare men som även gjort att jag saknar mina vänner. Vill styra upp så vi ses oftare och gärna har några planerade dejter.

Så gick det:

Nja, alltså. En del vänner har jag träffat väldigt ofta och en del alldeles för sällan. Har en återkommande lunchdejt med en vän som är väldigt uppskattat och syrran har jag fått se nästan varje vecka. Vi var grymma i början på hösten och hade middagar och dejter med vänner varje helg i flera veckor. Sedan kom jobbet … Men stort plus för att jag fått ett par nya vänner som jag blev blixtkär i!

2. Resa mer. Det blir ju inte så mycket resande när jobbet tar över, fritiden minskas och energin går till jobbet. I höst vill jag ta hand om min fritid bättre och åka till min vän i Köpenhamn, bjuda Kim på någon weekend och hänga i sommarstugan över helgerna.

Så gick det:

Nej, detta ligger vi back på. Har bara rest några gånger i jobbet i höst. Det blev ingen weekend, inget Köpenhamn och inget häng i sommarstugan. Vafan! Den här hösten har verkligen ätits upp av jobb och vila efter jobb. Förstår inte vad tiden tagit vägen. Ser verkligen fram emot Kroatien i maj och vår kommande bröllopsresa!

3. Struktur i arbetet. Jag har gjort en del förändringar under våren vilket innebär att jag nu behöver strukturera om mina arbetsdagar och skapa nya rutiner. Ska varva kontoret med att jobba hemifrån en dag i veckan, ha som mål att lägga så många möten som möjligt samma dagar, ha bara kontorstid vissa dagar osv.

Så gick det: 

Det var en god vision som jag behöver jobba vidare på. Det fungerar fint när det är lagom mycket att göra men den här hösten har vart så proppad att strukturen blivit lidande. Jag ska lägga en ny plan för mina arbetsdagar med start i januari och hoppas kunna hålla den bättre. Jobbade hemifrån några onsdagar under november och december vilket gett en skön paus.

pt-fia metro_

,. även om hösten slukats av jobb så har det gett mycket energi. Är så glad för att få dela arbetsplats med mina kollegor på Metro och Metro Mode! Bilder lånade från Hannah

4. Hitta tillbaka till matinspirationen. Under våren tappade jag gnistan för matlagningen. Tappade aptiten för matlådorna, åt rätt mycket ute, slarvade med mellanmål och tappade helt enkelt en del av gnistan i köket. Den ska vi råda bot på. Vill baka mer, hitta tillbaka till mellanmålen och skapa bra rutiner för alla måltider.

Så gick det:

Detta har blivit bättre och kan bli ännu bättre. Det är framförallt mellanmålen som jag vill ta tillbaka. Har blivit många onödigt dyra smoothies på ställen då jag missat att förbereda hemma kvällen innan. Men har ätit oerhört mycket god mat den här hösten så det är guldstjärna på den!

5. Minimera fokus på telefonen. Ska göra en rensning igen så den blir tråkigare, bestämma med Kim att vi ska ha telefonförbud i sovrummet och helt enkelt tafsa på den så lite som möjligt. Bli mer analog typ.

Så gick det:

Hehe, jodå. Men telefonen är ju som den är men jag övar på att lägga bort den och slösurfa mindre. Det går helt klart i perioder.

6. Antigravity Yoga. Har insett att min kropp behöver rörlighet och jag vill verkligen börja närma mig yogan igen. Eftersom mina armbågar inte är redo för vanlig yoga börjar jag med den flygande som är avlastande och effektiv.

Så gick det:

Jaa, här har jag vart grym! Började gå på Anti Gravity Yoga och Barre Concept i augusti och har tränat/yogat regelbundet sedan dess. Mina armbågar är på bättringsvägen och jag har precis blivit med en ny PT som hjälper mig vidare när det kommer till att bygga en stark grund och rehab för armbågarna.

I januari blir det yoga 1-2 ggr/veckan och styrketräning med PT 1 ggr/veckan. Underbart!!

  1. ISA skriver:

    gud så inspirerad jag blev att göra en liknande lista nu! 🙂

    1. PT-Fia skriver:

      Vad roligt att höra!

  2. Katja skriver:

    och tack för jättebra inlägg. Mer sådana här. 🙂

  3. silja skriver:

    blev faktiskt inspirerad nu att själv skriva en lista med saker jag vill bli bättre pa eller helt enkelt ändra mina vanor kring! och du, det där med mellanmal är ocksa nagot jag ofta glömmer bort – frukt + nötsmör är alltid ett säkert kort men kan inte du göra ett inlägg med tips om bra mellannal kanske? exempel pa det du brukar äta, nagot som är lätt att ha med sig i väskan eller som är enkelt att förbereda! det hade varit kul!

    1. PT-Fia skriver:

      Ja, vad roligt! Bra tips, det fixar jag 🙂

  4. Katja skriver:

    Hej! Tack för att du har varit en jättebra Pt för mig förut. Tusen tack! Hoppas du får en fin jul nästa vecka! <3/Katja

  5. Åh, bra grej att återkoppla till de visioner man hade i början av hösten, det blev jag också sugen på att göra! Befriande att höra att vissa delar faktiskt gick skit 😛 vilket det ju ofta gör när man drömmer om mycket olika saker samtidigt. Jag hade också mycket tankar om mobilfri tid, vilket har gått riktigt kasst! Jag har en känsla av att man blir mer beroende av mobilen när man har någon stress i kroppen, någon som känner igen sig? 🙂

    1. PT-Fia skriver:

      hehe eller hur! Det är lätt att måla upp härliga visioner och lite svårare att lyckas pricka in precis allt 🙂

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

LOADING..