LÄSARFRÅGAN

Frågan:

Hej Fia!

Har följt dig ett tag och tycker att det är så starkt av dig att berätta om din utmattningsdepression. Fick själv en utmattningsdepression och trodde inte att det skulle vara så svårt att återhämta sig från den. Jag har återhämtat mig mentalt, men fysiskt sett så är inte min kropp där.

Jag har ofta huvudvärk, ont i kropp, trött, koncentrationssvåriigheter, eksem och sömnsvårigheter. Något som påverkar mig mycket mentalt. Har du några tips på hur man kan återhämta sin kropp (mestadels fysiskt, men också psykiskt) från en utmattningsdepression?

Svaret:

Tack för de värmande orden! Ja, att bli sjuk i en utmattningsdepression är svårt som det är men blir extra svårt eftersom det inte finns någon tydlig ”rehabplan” som fungerar för alla. Alla hanterar sjukdomen olika, alla får (tyvärr) olika bemötande och hjälp och allas vägar tillbaka skiljer sig enormt.

Jag känner igen det här med att kroppen inte riktigt hänger med och märker att den verkligen ligger efter det mentala. Det är ett ständigt pusslande för att försöka ge kropp och själv den återhämtning de behöver i vardagen.

För mig handlar det mycket om att läsa av dagsformen och acceptera den. Ibland kan jag känna mig på topp mentalt men få noll respons från kroppen. Jag hade hoppats att min kropp skulle vara betydligt mer balanserad efter snart fyra år men den kräver fortfarande mycket omvårdnad och framförallt rehab.

Några konkreta tips:

> Tillåt dig själv att sova ut så ofta du har möjlighet.

> Öva på att känna in, läsa av och respektera dagsformen. Det kan betyda boka om, boka av eller trappa ner på tempot.

> Unna dig pauser ofta. Det kan vara allt från att vara i tystnad, att gå promenader, vara utomhus mycket, ta egentid osv.

> Fundera på om du kan behöva hjälp av något kosttillskott. Jag är ju verkligen inget fan av kosttillskott generellt men har insett och märkt att min kropp fått mycket hjälp att läka med några väl utvalda tillskott. Ta isåfall hjälp av en kunnig person som kan guida dig. 

> Rehabträna! Precis som efter en skada eller annan sjukdom så behöver kroppen hjälp att hitta tillbaka. Det är ren rehabträning som gäller med fokus på grundläggande övningar. Jag själv har fokus på rörelseövningar, ikopplingsövningar och så mycket grundläggande som möjligt för att få kropp och nervsystem att samarbeta igen. En utbränd person har en sjuk kropp som behöver all hjälp den kan få. En utbränd person kan inte träna på som vanligt utan eftertanke och strategi.

ptfia

Detta är för övrigt något vi behöver prata mer om, vart finns rehabträningen för stressade och utbrända? Får en utbränd person information om hur den bör träna för att läka kroppen?

 

  1. lina skriver:

    Hej Fia!

    Detta är för mig väldigt intressant och skulle bli jätteglad om du kunde ta upp detta ämne mer, dvs hur man rehabtränar en utbränd kropp. Jag känner igen mig i denna fråga som ställs och har hittat tillbaks delvis mentalt men kroppen hänger inte alls med och just nu är min träning nästan obefintlig. Jag har varit i kontakt med ett flertal personliga tränare där jag bor men upplever väldigt dålig förståelse och erfarenhet av detta område. Jag har fått intensiva träningsprogram som jag inte klarar av att göra. Det har varit 5-6 pass/vecka och hårda pass där pulsen höjs rejält vilket inte fungerar för min kropp som den mår nu. Efter detta har jag nästan blivit rädd för träning och vill verkligen försöka hitta tillbaka och ta hand om min kropp. Skulle som sagt vara toppen om du tog upp detta ämne mer framöver. Kramar.

  2. Lina skriver:

    Hej finaste Fia!
    Jag skulle bli väldigt glad om du skrev om utmattning och träning!

    Är själv bara i ”början” av min sjukskrivning. Måste säga att jag blivit väldigt hjälp av det du skrivit i bloggen. (Läst hela arkivet). Skönt att känna att man inte är ensam med frustrationen, ångesten, och känslan av misslyckande.

    Men just träning och utmattning är något som för mig är väldigt ångestfyllt och jobbigt. Jag har varit en aktiv tjej som tränat crossfit, styrke och yoga. En av anledningarna varför jag sökte läkare var just för att kroppen inte fungerade.
    Orken var borta, blev svagare, lätt andfådd. Förhoppningarna var att jag nu kunde börja tråna igen. Men efter 3 veckor har jag nu tränat crossfit 2 dagar i veckan och yoga en dag.
    Känslan efter varje pass är skön, då man får endorfiner. Men under passet och dagen efter crossfit så känns kroppen förstörd. Det är så frustrerande. Orken finns inte. Kroppen värker. Frustrerad är bara förnamnet. Och inte bara ångest för att inte träna, utan ångest för att inte kunna hålla kroppen i ”trimm”. Helt sjukt men så är känslan. Inte nog med att jag inte orkar jobba, vara en bra vän/sambo så ska även kroppen förfalla.
    Yogan känns betydligt bättre, men fortfarande så finns inte orken där riktigt.

    Har försökt börja googla på vad som är bra för kroppen och frågat både läkare och psykolog. De säger att all träning är bra träning. Då
    man får just endorfiner. Men har för mig att jag för länge sedan läst någonstans att högintensivträning inte är bra för utmattade. Försökt börja med promenader, men då jag inte har någon tid att passa samt ingen som ser att jag inte kommer så kommer jag mig helt enkelt inte för.

    Hahaha, vilken flummig kommentar. Men fick skriva av mig i allafall!
    Kontentan helt enkelt är att JA skriv om utmattning och träning. Då det idag är en viktig del i mångasliv, och jag tror det även för många kan vara en väg tillbaka. Men även kan skapa ännumer ångest få hjärnan och kroppen inte är i fas.

    Kram på dig Fia!

    1. Anna skriver:

      Jag känner igen mig så mycket i det du beskriver. Har pressat mig igenom många pass, trots att kroppen känts katastrof, för att jag inte ville ”förfalla” och för att jag kände mig dålig om jag inte tränade. Nu har jag kommit en bra bit på min utbrändhetsresa (jobbar 75% efter ett år) och en av de viktigaste sakerna jag lärt mig är att vila ju faktiskt är uppbyggande. Det är verkligen inte bara som de säger. Låter ju helt naturligt när man säger det, men så var det inte för mig förut. Om det känns dåligt att träna så är det förmodligen det också.. Du är värd att göra sådant som du och din kropp mår bra av! Tänk att du ska ”träna” på att vila, om det hjälper, och att en promenad kan vara utmärkt och fullt tillräcklig träning för en utbränd kropp. Kan även tipsa om medicinsk yoga (Mediyoga), det hjälpte mig väldigt mycket.

      Tack vare att jag (efter enorma samvetskval) tillåtit mig att vila så mycket som kroppen behövt och inte tränat sådant som känts dåligt (styrka har tex fungerat bra men inte konditionsträning) så är jag faktiskt i bättre form nu än innan jag gick in i väggen.

      Ta hand om dig och din kropp. Det är du värd.
      Kram!

    1. Anna skriver:

      Jag hade också svårt att komma ut på promenader i början. Sen bestämde jag mig för att försöka vara ute i 20 minuter varje dag, oavsett om jag bara satt på en bänk eller gick en långsam promenad beroende på dagsformen och så rapporterade jag med sms till sambon när det var gjort. Bara för att få den där känslan av att någon ser vad jag gör som du beskriver. De dagar man verkligen inte orkar gå ut så är det också okej. 🙂

  3. Glömde skriva att det vore fantastiskt om du kunde lägga upp lite tips på hur man kan rehabträna och lite olika övningar/aktiviteter som passar en som vart utbränd!

  4. Tack så hemskt mycket för att du svarade på min fråga. Det värmde mig verkligen (:

    Jag kan hålla med om det där att rehabträning verkar inte finnas så mycket där ute och det är väl det jag är ute efter. Jag har märkt att min kropp inte svarar så bra på tex styrketräning och joggning. Den svarar bättre på dans, yoga och promenader. Men sånt är ju jätte svårt att veta, vad som svarar bra fysiskt efter utbrändhet.

    Tack än en gång för att du svarade på frågan och att du är du <3

  5. ISA skriver:

    bästa Fia! detta hjälper så många. DU behövs i denna bloggsfär <3

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

LOADING..