LÄSARFRÅGAN

Jag fick den här kommentaren från Clara. Det här är så viktigt!

Clara, det du skriver är oerhört viktigt. Vi behöver prata mer om det här. Varför får inte tjejer äta? Blir så frustrerad.

Eftersom Claras kommentar är så viktig och bra i sin helhet så får ni läsa den först så skriver jag mina tankar i ett annat inlägg. Vi delar upp det helt enkelt. Och läs nu Claras ord här nedan för detta är viktigt. 

Från Clara:

Hej Fia!
Har följt din blogg i flera år nu och måste bara börja med att säga att jag älskar den! Du känner som en så vettig tjej, jordnära och mån om både dina nära och kära och ditt eget välmående. Du sprider styrka och inspiration och uppmuntrar till ett hälsosamt och balanserat liv som man ska njuta av! Tack!

Jag är en 23 årig tjej som länge kämpat med ätstörningar och nu bestämt mig för att gör en förändring och bli frisk. Jag står i kö för att komma in i vården men det kan ta upp till flera månader och jag känner bara att jag inte kan vänta med att börja försöka återställa mitt knäppa ätande, viljan är ju trots allt nyckeln. Problemet är att jag har tappat ALL uppfattning om vad som är ett normalt ätande, hur mycket en frisk tjej äter och vad som inte är för mycket/för lite.

Jag tycker jag äter extremt mycket just nu då jag har lagt mig på ca 1900 kalorier/dag. Både kalorimängd och hur jag fördelar maten över dagen ger mig sådan ångest och det är bara SÅ jobbigt att inte veta om det är någorlunda likt ett frisk ätmönster. Jag tittar på andra tjejers bloggar och instagram som är fyllda med bilder på minimala portioner, typ 1 potatis och och en halv kycklingfilé till lunch, en smörgås till kvällsmat, 100 g köttfärs, inga mellanmål eller kvällsmellis. Och då tränar dessa tjejer dessutom!

Jag äter så mycket mer än dem, minst 1 kycklingfilé, utan problem en rejäl portion rotfrukter till och alltid ett stort kvällsmellis innan jag lägger mig.

Jag får inte ihop och det och jag blir rädd och stressad. Men man ska ju välja vilka man tar efter och lyssnar på så därför tänkte jag bara göra ett försök och vända mig till dig, som jag ändå tror och hoppas har ett sunt och friskt förhållande till mat och är fri från påverkan av kroppshets och ”tjejer ska äta lite-idéal”. Du känns som du äter vad kroppen BEHÖVER och mår bra av, vilket är precis vad jag behöver få en uppfattning om.

Vill du ge exempel på hur en matdag kan se ut för dig? äter du mellis? hur mycket kalorier är en normal mängd?

Om det känns för privat förstår jag det helt, men kanske någon annan av dina läsare/vänner vill dela med sig och hjälpa mig? Var finns alla tjejer som är helt friska, som njuter av mat och äter för att må bra?! Det är OMÖJLIGT att få en bild av hur dessa tjejer äter och de ges ju ingen plats alls på sociala medier. Det borde vara friska och hälsosamma tjejer som inspirerar andra på instagram och lägger upp lockande matbilder, INTE enbart träningshets-äta kyckling och ris-tjejerna.

Det friska matmönstret borde spridas och synas så det är vad unga tjejer ser, tar efter och matas med dagligen. Kanske kunde det ändra uppfattningen hos många om vad som är normalt och okej. Fler skulle känna att de inte är ensamma om att äta ”mycket” och tycka om att äta och fler skulle då våga stå för det. Kanske kunde de hjälpa tjejer påväg in i en ätstörning att slippa den här skiten för man bildar sig en annan uppfattning från början.

Jisses vad långt det blev, hundra gånger längre än jag tänkt, skulle först bara fråga om du äter mellanmål och när under dagen egentligen. hehe förlåt.
Om du vill och har tid att svara på det här skulle jag bli otroligt glad men jag förstår att du får hur många mejl som helst så jag förstår helt om tiden inte räcker till!
Tack för en grym blogg ,

Hoppas på svar!
Kram
Clara

 

  1. Alla ni tjejer som tog sig tid att skriva och svara på mitt mejl till Fia, jag måste bara få säga tack till er! Jag blev som sagt helt ställd av responsen och sedan bara så rörd och så otroligt tacksam. Shit vilka tjejer ni är, starka och inspirerande, ärliga och modiga som delar med er av erfarenheter, egen förvirring, vikt, längd och kosthållning/mat. Det är trots allt privat och som sagt ett väldigt laddat ämne tyvärr. Jag vill egentligen svara er alla var och en för sig men förstår att det är svårt via Fias blogg i ett kommentarsfält hehe:) Men jag hoppas att ni läser även detta meddelande så jag i allafall kan skriva till er och så ni förstår hur tacksam jag är och hur mycket ni hjälpte mig, för det gjorde ni verkligen, något så jättemycket!! Ni gav mig så jäkla mycket inspiration, hopp, kraft och vilja, ni är grymma! Jag förstår att det här kommer låta konstigt men för att försöka beskriva hur era svar gav mig styrka vill jag berätta för er att jag efter lunchen ÅT EN SKORPA MED OST. Det låter som en liten sak men det var min första skorpa och och min första ost på över 4 år och det var SÅ JÄKLA GOTT, och jag njöt! Ni gav mig den sista pushen för att övervinna ångesten och få i mig den skorpan. Så tjejer, sammanfattningsvis, TACK <3

    /Clara

    1. karin skriver:

      heja dig!!! du är så jäkla bra <33

  2. Linn skriver:

    Jag har haft ett osunt förhållande till mat och träning i nio år men har successivt börjat öka mitt matintag och börjar känna att det är rätt väg att gå. Jag har på senare tid också fått hjälp av en dietist, något som lärt mig att jag faktiskt bör äta mer. Jag har just börjat lära mig vad som är en normal portion. Era kommentarer fick mig att börja gråta (på ett bra sätt). Det är skönt att få perspektiv på saker och ting och höra hur andra resonerar kring mat. Tack. Och lycka till Clara.

    1. Clara skriver:

      vad tråkigt att höra att du kämpar med samma sak, det är tufft! 🙁 Tack snälla och lycka till du med!! <3

  3. Hej Clara! SÅ bra fråga och något jag själv klurar på supermycket. Vad är egentligen ”friskt ätande”? Har själv anorexi, men är på god väg mot det friska livet! Jag har inte mått såhär bra på jättelänge, nu när jag verkligen ger min kropp det den vill ha.
    Tycker också att jag äter mer än alla andra. Mina vänner tycks äta mycket mindre än jag – ändå är jag en av de ”minsta” (inte för att det spelar någon roll egentligen, alla ser olika ut). Tänk också på att många småäter mellan måltider, vilket de med matschema inte gör. När man har en ätstörning registrerar man allt som stoppas i munnen – vilket en frisk person oftast inte gör.
    Jag äter sex mål om dagen, rejäla portioner och blir alltid mätt! 🙂 T.ex. äter jag en tallrik fil med granola/flingor och russin/banan/frön + smörgås och ett glas juice till frukost. Äter efter ett matschema från min ätstörningsklinik, men försöker börja träna på att gå ifrån det och äta det jag känner för – vilket kan vara mer/mindre från dag till dag beroende på hunger/mättnad!
    Mitt tips: avfölj alla konton/bloggar som får dig att må dåligt. Själv har jag avföljt alla ”fitness”-konton på instagram och följer nu bara personer som motiverar och gör mig glad 🙂 Instagram visar bara en yttepytte del av verkligheten!
    Kram!

    1. Clara skriver:

      Hej Cornelia, tack för tipsen, haha du satte helt rätt på det här med fitness- instagramkonton och bloggar som jag kan förstå inte är så smart att följa egentligen..men man fastnar ju lite, så svårt att ta bort nu! Men du har rätt, jag borde göra det en gång för alla! Bra jobbat av dig att göra det, och att du börjar få kläm på maten, jäkligt starkt jobbat ! Hur länge har du jobbat med anorexian? Hur lång tid upplevde du att det tog innan ångesten minskar lite iaf? 🙁

  4. Sabina skriver:

    Jag känner inte alls igen mig i dina tankar men jag förstår att de dyker upp. Jag har haft turen att ha en friks relation till min kropp och mat hela livet och är nu 29 år gammal. Pendlar så klart i vikt men det beror mer på om det är sommar och jag tar cykeln överallt eller om det är vinter och jag tar tunnelbanan.

    En ”vanlig” dag för mig är ungefär så här för att ge dig en bild:
    Frukost- te med mjölk, två knäcke mackor med ost och ett kokt ägg. (borde egentligen äta en större frukost men men det brukar få bli på helgen då är frukost det bästa som finns).
    Lunch- äter ofta lunch ute med kollegorna, väljer ALDRIG en sallad utan mer en kyckling pasta, lammkorv med bulgur eller klassiker som köttbullar och mos. Här äter jag ALLTID upp den portion som restauranger har lagt upp. Ett par brödskivor med smör slinker gärna ner här också.
    Mellanmål- är jag dålig på men brukar bli en näve sötmandlar eller lite turkisyoghurt med honung.
    Middag- kanske kokt potatis och kyckling file med fetaost sallad. Äter kanske 3 potatisar( 4 ibland hehe), en kyckling file brukar slinka ner utan problem ( ibland mer), sallad hur mycket jag vill och brukar ha ajvar eller cream fraish som sås.
    Sen brukar jag äta popcorn de flesta kvällar i veckan. Vin och öl slinker ner både en tisdag som en lördag och om jag tränat eller tagit en lång promenad med hunden brukar jag äta någon extra knäcke macka innan jag lägger mig eller kvarg.

    Jag käkar pomes någon gång varje vecka och det är inte ovanligt att det blir en burgare här och där. Men jag har hittat min balans och jag får inte panik om jag helt plötsligt gått upp några kilo eller ett par byxor spänner åt. Då gör jag enkla val som att gå ett kvarter extra med hunden, hoppa av tunnelbanan en station tidigare och efter några veckor sitter byxorna som ett smäck igen!

    Kämpa Clara och alla andra!! Mat och vin är det bästa som finns i livet och ALLA borde få njuta av att äta <3

    1. Clara skriver:

      Hej sabina! tack snälla för att du delar med dig av en ”matdag”, det är så himla skönt att åtminstone BÖRJA få lite annan info om hur tjejer äter och hur det egentlige ser och ska se ut! Att få ta del av och kunna läsa som du skriver hjälper mig massor så tack tack tack!!

  5. B skriver:

    Känner verkligen igen mig i det här, fyller 20 i sommar och har haft ett osunt förhållande till mat och träning/ätstörning sedan jag var 15. Nu har jag sparat det här inlägget så jag kan läsa alla kloka kommentarer igen i ett försök att må bättre och leva på riktigt. Kram till er alla och tack Fia för en sund och viktig blogg! <3

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..