OM SPÄNDA MUSKLER

Jag har ofta problem med musklerna kring hals, nacke, axlar och skulderblad. I perioder är de spända som cement vilket försämrar blodcirkulationen till händerna, ger sämre förutsättningar för vissa övningar och ibland även smärta.

Det blev värre i och med utbrändheten och ännu sämre efter att jag skadade armbågarna och nu är det något som jag behöver hjälp med att underhålla. Både med rätt träning, massage, stretchövningar och massageboll.

Både min tränare Robert och Anna som jag går på kroppsterapi hos behandlar nästan alltid halsmuskeln. Den påverkar så ohyggligt mycket.

Såg att syrran skrivit ett inlägg om just den på sin blogg så lånar delar av henne.

Såhär skriver hon om just halsmuskeln, som för övrigt heter ”Sternocleidomastoideus” på latin.

sjöström

Denna muskel börjar på nyckelbenet och bröstbenet och fortsätter upp till ett fäste bakom öronsnibben ungefär samt nackbasen. Fästet syns ju faktiskt rätt tydligt på bilden ovan.

Funktioner: 

Böja huvudet, både framåt och bakåt.
Skjuta fram hakan
> Stödjer huvudet när vi vrider på halsen

Negativa effekter
Om denna muskel är spänd och stel kan den orsaka …. Läs hela inlägget HÄR. 

 

  1. Jenny skriver:

    Du verkar ha missat länken? 🙂

    1. PT-Fia skriver:

      Åh, tack för att du uppmärksammade det! Den hade försvunnit när jag flyttade upp texten en rad. Nu är det fixat 🙂

Lämna ett svar till Jenny Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..