SAKNAR DU MOTIVATION TILL TRÄNINGEN?

Saknar du motivation till träningen?

Strunta då i allt det där om att man ska ta sig i kragen och ”bara göra”. Sätt dig istället ner och gör en analys där du går igenom din träning. Reflekterar.

Skriv ner vad du tränar, varför du gör det, vad du får ut av det, vilka känslor du förknippar det med osv. Det kommer ge dig insikt som du kan behöva för att skapa motivation. Kanske inser du att din träning går på rutin och du är uttråkad, eller så känner du bara press och känner dig stressad av att du ”borde” göra mer (istället för att glädjas åt det du faktiskt gör).

Unna dig att regelbundet reflektera och fundera över varför du gör som du gör och om det är något som behöver justeras eller förbättras.

Och när du väl sätter igång med dina träningspass – testa att göra mindre än du brukar. Att träna så att det känns skönt, ger energi och positiva känslor i kroppen, och sedan slutar du för den gången.

Istället för att alltid köra all in i kaklet med allt du har, så kan du prova att träna lagom och känna sug efter mer. Då känns det lockande att träna strax igen. Och på så sätt kan du bygga en hållbar rutin istället för att träna sönder dig i två veckor och sedan lägga av.

Testa!

saknar du motivation?

,. foto Erik Dilexit. 

  1. Lotta skriver:

    Just det där att träna lagom är ett bra tips tycker jag! När jag har svårt att motivera mig kör jag alltid med tänket att jag ”får” bryta när jag vill. Då kommer jag alltid iväg oavsett om det är gym, pass eller löpning. För då är tanken att det är bättre att träna 15 min och sen ledsna och gå hem än att bara va hemma och inte träna alls. Så det funkar verkligen för att hålla igång träningsrutinen ?

  2. Hej Fia! Vill bara tacka för att du är du och delar med dig om livets alla stunder, glada som ledsna, roliga som tråkiga. Igår under min löprunda så spelades din podd med Anja i öronen, och den gick rakt in i hjärtat. Den fick mig att inse att det inte finns någon viktigare än jag i mitt liv och att våga lyssna på sig själv och följa magkänslan. Jag har under många år kört på hårt, både jobbliv som privat. Flyttat mellan olika länder, blivit dumpad av en man som visade sig vara någon långt ifrån han som jag älskade. Bytt jobb, bytt karriär och börjat plugga något jag verkligen brinner för istället för att köra på med jobbet som gav en bra karriär. Vid sidan av mina nyfunna studier har jag även jonglerat ett 70% jobbschema (ja utöver heltidsstudier). Jag har även tyvärr fått säga hejdå till min pappa som gick bort i alldeles för ung ålder och samtidigt tagit hand om en mamma som de senaste åren både haft hjärtinfarkter och strokar. Jag har även kört på i 120 när det kommer till träning och haft dåligt samvete om jag en dag tvingas ställa in ett pass pga sjukdom eller trötthet. Alla dessa olika ”bollar i luften” har i sin tur lett till mycket ångest och början på utmattningssyndrom. Jag har länge funderat på att ta ett steg tillbaka och sjukskriva mig för att hinna vila upp och hämta nya krafter. Dock har jag som så många andra känt en skam till att behöva sjukskriva mig, att jag är den där personen som inte ”klarar av vardagen”, men tack vara din podd med Anja tog jag kraft och mod till mig och ringde idag in till läkaren och bad om att bli sjukskriven. Möttes av en otroligt varm läkare och intyget om sjukskrivningen är nu påväg med posten. Så TACK för allt du göra för att peppa folk (mig) till en bättre hälsa, psykiskt likaväl som fysiskt!

  3. MMF skriver:

    Undrar om du skulle kunna göra ett inlägg om träning som tar bort/minskar apelsinhud på låren?

  4. Minna skriver:

    Håller helt med om lagom. Varje gång jag har gett allt för att komma i form, har det lika lätt fallit bort ur mig.

    förresten! Ett tips till alla oss som gillar att träna men inte vill slösa pengar på träningsprylar. Hittat ett ställe där man gör undersökningar som ger poäng som man sedan kan byta ut mot märkesgrejer helt gratis. Craft t.ex. Man kan även köpa Le Creuset, KitchenAid m.m. http://tinyurl.com/o622tyu

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

LOADING..