SÅ LINDRAR JAG MIN ÅNGEST

Vi har ju pratat en hel del ångest genom åren. Jag har berättat om prestationsångest och ångest som är så dränerande att det knappt går att ta sig utanför dörren. Ångest kan verkligen äta upp en när den får kraft.

Hur gör en då för att bli av med, eller lindra, sin ångest?

Jag har några knep som fungerar olika bra från gång till gång. Här är en liten lista på hur jag bäst lindrar min ångest.

Rörelse och frisk luft. 
Det är det absolut säkraste kortet som nästan alltid fungerar. Det handlar bara om att orka ta sig ut. Om jag lyckas så brukar en promenad där jag lyssnar på tystnaden eller bara få andas frisk luft lindra ganska bra.

Duscha. 
Det är något med det varma vattnet och omsorgen till kroppen som lindrar. Ger lite känslan av att starta på nytt och rena sig. En dusch kan verkligen hjälpa.

Yoga. 
Helst i tystnad och helt utan plan. Bara en stund där kroppen får bestämma rörelsemönstret och hjärnan vila. Det känns ofta helande och ångesten lindras och ibland försvinner. Den motas bort av lugnet som kommer med yogan.

Att plocka och städa. 
Kan uppleva att ångesten förstärks av att det är stökigt och grejer överallt. Då är det skönt att göra rensa och plocka undan i hemmet, vilket jag tror symboliserar att det även blir lättare att sortera det som pågår inuti.

Pulshöjning. 
Detta fungerar bara ibland. När ångesten är dränerande så orkar jag inte gå utanför dörren och ännu mindre träna. Men ibland så kan det fungera att få kliva upp för hela Hammarbybacken så snabbt jag kan, spurta i en trappa flera gånger eller som nu sist då jag körde svingar med en kettlebell. Så skönt att få blodet att rusa i öronen och svettas ut ångesten.

så lindrar jag min ångest

Hur gör ni för att lindra ångest? Dela gärna med er så får vi fler tips att prova.

 

  1. Igår skrev jag ett inlägg på samma tema. Har haft lite tankar kring att lindra ångest sen jag läste ditt inlägg i somras och igår fick jag den rätta feelingen att det var dags 🙂 Har länkat till inlägget här ovan 🙂

    Tack för att du delar med dig! 🙂 Hoppas du får en fin luciadag!

    Hälsningar
    Anna

  2. Jag har inte hittat nåt riktigt bra sätt… men det hjälper helt klart att träna för mig. Sen försöker jag rannsaka mig själv och ta reda på vad jag har ångest för… försöker liksom lägga upp korten på bordet för mig själv. Men det kan ibland vara svårt att veta vart det kommer ifrån tycker jag.Tack för bra tips! Bra inlägg 🙂 Kram

  3. Kan rekommendera detta blogginlägget om ångest : http://martinajohansson.se/?s=Ångest
    Jag själv lider av generell ångest syndrome, och får mycket fysiska problem av det psykiska, jag försöker alltid tänka när jag börjar känna ångest och oro att min hjärna lurar mig och vill att jag ska tänka, grubbla i katastroftankar och ha kontroll, i min ångest är de mycket kontrollbehov av allt, det bästa är att tänka ”släpp det” ”gå inte in i tankarma” det är inte så viktigt nu”

  4. Så himla bra!
    När jag har ångest är det liksom något som griper tag i mig helt och hållet.

    Jag försöker bli bättre på att välja tankar som känns som lättnad även om det är svårt. Men typ gå:

    från ”Jag är rädd för att detta ska hända för då kommer jag må såhär och det kommer vara jättejobbgt”
    till – ”Jag är rädd och det känns fan skit.”
    till – ”Jag är rädd.”
    till – ”Det känns inte kul att vara rädd”
    till – ”Jag vill känna mig bättre”
    till ”Jag tycker om att må bra”.

    Typ så. Liksom stega sig fram bland känslorna. Viktigt dock att bara tänka så om det känns som lättnad, annars blir ofta steget för stort och då känner jag iallafal bara: Ågud jag kommer aldrig att klara det, och så är jag tillbaka där jag började.

  5. Ångesten är som ett brev på posten, varje dag kommer den lilla rackaren smygandes. Framförallt på söndagarna, då kan jag verkligen känna att jag håller på att kremera av ångest. Oftast är det tyvärr förknippat av ortorektiska tankar och egentligen borde jag bemöta ångesten och inte fly den men tillflykten till träningen lindrar ångesten. Gör oftast något av dina ovan nämnda tips (framförallt träningen tar jag till oftast) men ibland tror jag att det bästa hade varit att bemöta ångesten, sitta helt stilla och ”rida genom stormen” för att inte fly problemet, då blir det mest att den återkommer och att man undviker grundproblemet! Tack för att du tar upp ett viktigt ämne!

  6. Att låta ångesten vara. Att undersöka den, nyfiket. Hur KÄNNS ångesten egentligen? Om man tar bort allt negativt tjatter i huvudet: ”Det här är så jobbigt”, ”Det kommer aldrig att försvinna?”, ”Varför ska just jag ha så mycket ångest?” och bara känner den rena känslan, utan negativa ettiketter, då blir den oftast väldigt mycket mindre överväldigande. Då kan jag leva med den. Låta den komma och gå som den vill. Koncentrera mig på att göra sådant jag sätter värde på, och inte göra aktiviteter bara för att ta bort ångesten. För min upplevelse är att ju mer man försöker ta bort ångest, desto längre stannar den. Jag försöker helt enkelt bli kompis med min ångest, även om det ibland är väldigt svårt. Rekommenderar verkligen boken Lyckofällan av Russ Harris som förmedlar en forskningsbaserad metod som heter ACT som hjälper en att hantera negativa tankar och känslor med acceptans och mindfulness. Den har förändrat mitt liv:)

    Ta hand om dig!

  7. När jag har ångest rensar jag ALLTID. Känner en sådan inre frid av att göra mig av med saker och bli ”renare” och enklare som människa. Mina nära skojar alltid om att det inte borde finnas något kvar att rensa snart men sanningen är att jag blir mer och mer nöjd med allt mindre saker vilket i sig är befriande. (Det behöver inte vara fysiska saker heller såklart. Kan rensa mailen, kontaktlista, bloggar, gamla foton osv och det är också underbart). Vill bara omge mig med det som ger mig glädje. Då spelar nostalgi eller pengavärde ingen roll för mig, skänker det inte glädje så ryker det vid en rensperiod. Har nyss haft en sådan period och gjort mig av med massa saker. Både skänkt bort och sålt. Så himla skönt! Tror jag blir av med ångest också för att jag lyssnar till mig själv och vad jag mår bra av att omge mig med. Det gör vi nog för sällan, bara lyssnar till oss själva helt kravlöst.

  8. Jag tipsade om mandala på min blogg, brukar lyssna på lugn musik och rita, man blir avslappnad och koncentrerad. Sedan brukar jag också teckna, och göra kroppsskanning som en mindfulnessövning, och göra annan mindfulness! Men när det är panikångest så brukar jag bara lägga mig rakt upp och ner och andas, låta det komma för att sen försvinna, jättejobbigt, men brukar funka, om man samtidigt blir omhändertagen av någon man har kär, närhet och varma kramar kan ibland hjälpa mig!
    / Amanda

  9. Jag tycker det är så himla skönt att du pratar om ångest som en sån naturlig och vardalig sak. Är så skönt att höra att andra också har det som ett normalt inslag i vardagen och att det inte är så farligt utan bara är, precis som att vara arg eller glad också. Är skönt att det inte bara ska pratas om när man pratar djupa depressioner och utbrändheter. Tack till dig! 🙂

  10. Jag tipsade om mandala på min blogg, brukar lyssna på lugn musik och rita, man blir avslappnad och koncentrerad. Sedan brukar jag också teckna, och göra kroppsskanning som en mindfulnessövning, och göra annan mindfulness! Men när det är panikångest så brukar jag bara lägga mig rakt upp och ner och andas, låta det komma för att sen försvinna, jättejobbigt, men brukar funka, om man samtidigt blir omhändertagen av någon man har kär, närhet och varma kramar kan ibland hjälpa mig!

    / Amanda

  11. Mitt tips är att ringa till någon, familjemedlem eller nära vän. Man behöver absolut inte tala om varför man ringer eller att man mår dåligt, men att höra någon annans röst och flytta fokus en stund brukar hjälpa mig väldigt bra.

  12. Att sänka kraven! Har jag en jobbig dag går jag tidigare hem från jobbet. Struntar i att diska och städa. Köper nån färdig mat, går en promenad eller bara tar det lugnt i soffan. Pausar helt enkelt och låter tankarna snurra klart.

  13. Jag håller helt med dig om att rörelse/träning är en bra lindring för att glömma bort min Ångest. Att på ett gruppass ( vilket jag helst går på) verkligen få vara där och då. Släppa alla måsten, tankar och funderingar och bara svettas och köra järnet. Där fokus är dedikerat till träningen just den timmen. Det är endast då jag glömmer när saker och ting är jobbigt. Jag brukar även skriva av mig, tycker ibland det är lättare att ex. skriva ett mail eller PM en kompis som jag vet att jag alltid kan bolla med och skriva av mig. Det känns svårare att prata om det, det blir mer verkligt då om du förstår vad jag menar. Tidigare behöll jag allt inombords, vilket gjorde att bägaren tillslut rann över och jag kunde falla ihop, bryta ihop eller stå helt handfallen inför vardagliga ting. Som ingen mer än jag visste om. För jag ville inte visa det för någon, inte visa mig svag.
    Men sätta på en bra Podd, läsa om Ångest, lyssna på musik medan jag är ute och går gör att hjärnspökena försvinner, om än tillfälligt. Jag vet att jag kommer få leva med min ångest men det handlar om att jag behöver veta hur jag lindrar den och hur jag kan leva med den på ett hälsosammare sätt. Ta mig i kragen och umgås med familj och vänner även om jag egentligen känner för att bara vara själv, ta mig ut, hitta nya roliga utmaningar, omge mig med människor som sprider positiva tankar och inte döma mig för att jag känner som jag gör utan hela tiden jobba med att jag ska bli bättre på att lyssna på mina signaler. Då kan jag snabbare lindra symptomen av min ångest.
    Tack för en fin blogg, fina sunda tankar och värderingar om livet. Det är guld värt! TACK =)

  14. Kan det kanske va bröllopet som stressar, eftersom det lätt blir ”mål” och prestation över något som borde va mysigt och bara ett första steg på en längre resa? Menar inget illa, bröllop är stort, men ändå inte värt att köra slut på sig själv alldeles.

    Bäst mot ångest är för övrigt rutiner. Äta, sova och träna som man brukar. Komma ut i solen och ut i skogen. Känna sig liten i naturen och bli påmind om att livet går vidare runt omkring. Lycka till!

    1. Hej Ewi, inlägget syftar till generell ångest som jag och många andra upplever i perioder. Bröllopet är inte förknippat med prestation, även om det såklart är mycket att fixa med när det är en sådan stor fest. Tack för dina tips! Glad sommar!

  15. Mitt bästa mot ångest är en varm hand som stryker den mot min nakna rygg. Finns inget bättre. All form av hudkontakt är för mig bra mot ångest.
    Kram

  16. Kolla på film. Kan hjälpa fokuset att få en paus och eventuellt ”glömma bort” ångesten efter ett tag.

  17. Handlar också om ångesten bakomorsaker vad som är bra och inte. T.ex i ätstörningsproblematik så är rörelse en del av det som minskar ångesten men också det som håller kvar den. Därför t.ex mando helt förbjuder rörelse i början av behandlingen. Även promenader kan vara destruktiva. Men i andra typer av ångest tror jag rörelse är bra, frisk luft måste väl dessutom vara något som är bra för att dämpa de mesta former av ångest. Om det så bara är att öppna ett fönster eller sitta ute.

  18. Städa och promenera funkar bra för mig också. Ofta finner jag att jag i min ångest kan älta och älta och älta vissa tankar, och då skriver jag ofta ut mina tankar i mobilens anteckningsprogram. Att skriva ner dem plockar dem liksom från hjärnan och blir lättare att släppa.

    När jag har akut ångest, såsom overklighetskänslor, är det viktigt för mig att grunda mig själv och göra saker som påminner om att jag rent fysiskt är här och nu. Då fokuserar jag på att andas djuuuupt och långsamt och att röra på kroppen och verkligen anstränga mig för att känna när foten når marken eller när jag tar mig själv på armen.

  19. Bra tips! Jag har det här året fått ångest när folk ringer eller chattar med mig och klagar på diverse saker eller folk eller när människor spårar ur och lägger över sin oro på mig. Jag har svårt att säga ifrån och känner mig alltid som en skurk för man vill ju vara en bra vän. För mig hjälper det att skriva (vad utlöste ångesten, hur visade sig ångesten) och köra en kort mindfulness övning.

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..