5 ANLEDNINGAR TILL ATT DU BORDE PROVA MORGONPROMENADER

Det här med att gå morgonpromenader verkar ju härligt, ÄR härligt. Men alla vill inte, kan inte eller orkar inte. En del har ingen tid på morgonen, andra kommer inte upp ur sängen och några tycker det verkar bortkastat.

Oavsett vilket så vill jag bara motivera varför jag tycker det är helt fantastiskt att få till någon form av rörelse på morgonen och kanske locka någon att prova.

Här är 5 anledningar till varför du borde prova morgonpromenader:

01. Det tar ner stressnivån. Att få fokusera på något så skönt som att titta på några blommor, lyssna på något bra eller bara vara ger oss välmående, sänker stressnivån i kroppen och hjälper oss att tänka klart.

02. Känslan av att få gå ut i lugn och ro och möta dagen med något som ger energi istället för att direkt stressa upp till jobbet är så enormt givande. Att få de där minuterna att vakna till, gå några steg och få en stund för sig själv. De är svårslagna och tillåtande.

03. Det är ett bra sätt att få till den där egentiden innan barnen vaknar och verkligheten drar igång igen. Passa på att låta tankarna sorteras, lyssna på en dokumentär eller bara fokusera på här och nu.

04. Kroppen blir så glad och pigg av att få starta dagen aktivt. Magen kommer igång, vi blir piggare och får frisk luft direkt. Vi belönas med endorfiner, blodcirkulationen vaknar och aptiten stimuleras.

05. Känslan av att ha ”gjort något” redan tidigt ger energi som räcker ända till lunch. Oslagbart!

morgonpromenad2

Avsluta promenaden med någon roligt på närmaste gräsmatta. En kullerbytta, stå på händer eller vad som faller dig in.

 

  1. När jag pluggade och inte hade jobb gick jag nästan alltid morgonpromenader. Visserligen inte alltid av rätt anledning, men ofta var det ett riktigt skönt sätt att starta dagen på.
    Nu när jag jobbar har jag iofs flexibla tider, men jag väljer att cykla till jobbet tidigt runt 7, då kommer jag inte hem så sent. Jag får väl se mina 5 km cykling till jobbet som min morgonaktivitet.

  2. Jenny skriver:

    Åh jag saknar rutinen med 30 min promenad det absolut första som hände på dagen. Funkar inte med barn och alltför tålamodskrävande hund (behöver frukost först!)

  3. Det är grymt härligt! Jag går dock ca 10 000 steg om dagen bara på mitt arbete så jag känner ofta hur höfter och rygg blir trötta om jag gör den typen av aktivitet för ofta utanför arbetstid. En ledig dag är det dock oslagbart, speciellt om kameran får följa med 🙂

  4. Åh, jag ääääälskar promenader, och främst morgonpromenader. Brukar gå en timme längs havet. Antingen med en kompis i öronen (i telefon) eller så lyssnar jag på en podd. Så himla härligt!

  5. Louise skriver:

    Jag är helt på ditt spår- de dagar man har möjlighet att börja med någon form av aktivitet blir ofta de allra bästa!

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

LOADING..