MER OM TRÄNING EFTER UTBRÄNDHET

Jag märker att det finns en föreställning om att träning alltid är bra – eller för att vara mer specifik – att träning alltid är bra när man är utbränd. Att träning hjälper den utbrända. Att träning stärker. Att man måste träna när man är utbränd.

Det finns studier som visar att träning har positiva och viktiga effekter på hälsa och välmående. Vi vet att träning och rörelse kan hjälpa den som har en depression eller har ångestproblematik. Men vi får inte glömma att det inte gäller för alla.

Och vi behöver fråga oss själva hur vi värderar ordet ”träning”. Vad är träning? Vad räknas inte som träning? Vilken värdering lägger vi i det?

Jag kan gå till mig själv.

När jag blev sjuk i utmattningsdepression 2012 så sjukskrev min läkare mig med omedelbar verkan och förbjöd all fysisk och psykisk belastning. Jag fick i princip bara gå hem och bädda ner mig.

Under året som följde så fick jag ofta höra att jag borde träna. För träning ”hjälper ju”.

Men för mig blev det bara ännu sämre. När jag försökte träna så blev jag sängliggandes i ett par dagar av ansträngningen. Och eftersom ”alla” sa att träningen är så himla viktig att hålla i så blev det förknippat med press och ångest. Jag kände mig redan djupt värdelös, och att då försöka tvinga sig själv att vilja träna förstärkte känslan eftersom jag inte klarade av det.

Jag fick länge mjölksyra av att gå uppför en trappa, och fick pausa för att vila. 24 år gammal kunde jag  inte ta mig upp för en hel trappa utan paus. Då är rådet att träna ganska svårt att möta.

Det är nu viktigt att poängtera att jag inte säger att vi ska sluta träna när vi blir sjuka (utbrända), jag menar att vi bör vara försiktiga med hur vi uttrycker oss, vilka råd vi ger och framförallt att välja hur vi formulerar träning.

För en utbränd person kan det vara träning att gå ner till soprummet och ta hissen tillbaka. För en utbränd kan det vara träning att ta en dusch, klä på sig och till och med tvätta håret. För en utbränd kan det vara träning att stå upp en timme och laga mat.

Jag som ex-utbränd hade önskat att vi pratar mer om rörelse än om träning, och att vi framförallt värderar all form av rörelse, yoga, trädgårdsarbete, lek, promenader, rörlighetsträning och vardagsmotion lika högt som tunga intervaller, crossfit och allt det där som ger blodsmak.

om att träna efter utbrändhet

Som bilden ovan. Det var 24 september 2012, ganska precis 3 månader efter att jag blev sjukskriven. Jag blev inbjuden av en bekant från Hedemora att komma och rida.

Vi bokade ett datum några veckor fram och jag såg till att inte boka in något alls varken dagarna innan eller efter. Ägnade många timmar och dagar åt att mentalt förbereda mig, planera hur jag skulle ta mig med kollektivtrafiken och bokade en tid som inte gjorde att jag behövde gå upp tidigt.

När dagen kom samlade jag ihop alla krafter som fanns, tog mig till tvärbana och pendeltåg, lyckades åka fel trots all planering, blev upphämtad på fel station, ryktade hästen, satt upp, red ungefär en kvart i skritt, hoppade av, ryktade av och gick till busshållsplatsen och grät av utmattning.

De följande två dagarna var jag sängliggandes och utan reserver på energikontot. Det var min version av träning där och då.

 

  1. Malin skriver:

    Du känns klok som en bok, tack för att du delar med dig. Mycket igenkänning på denna front och jag är tacksam och blir både inspirerad och får många tankeställare av vad du skriver. Fortsätt som du gör. Kram

  2. Stefan skriver:

    Tack för ännu ett bra inlägg! Mycket bra skrivet!

    1. PT-Fia skriver:

      Tusen tack, Stefan! God Jul!

  3. Alice skriver:

    Bästa fia TACK! Jag blev utbränd pga träningen – eller jag blev diagnostiserad anorexi/ortorexi/utbrändhet och rådet att fortsätta röra på sig under dessa omständigheter är ju löjligt. Så tack för att du påminner! Även om jag är återställd och tränar idag så måste jag också bli påmind, så saker inte blir tvång igen. Puss och TACK igen.

    1. PT-Fia skriver:

      <3 <3 <3!! Galet. Vilken enorm styrka du besitter som tog dig ur det. Många kramar! Och tack för värmen! <3

  4. Anna skriver:

    Tack för att du skriver det här! Har också gått in i väggen, nu var det några år sedan och jag har bytt jobb och arbetar till slut heltid – så nästan tillbaka på banan. Det betyder jättemycket att du berättar hur det faktiskt var, tack för det! Känner igen mig. Och just fysisk träning och utmattning tycker jag är svårt att kombinera. Jag tränade kanske tre ggr i veckan när jag gick in i väggen. Min kropp blev då helt slut efter träning, jag kunde gråta för att jag blev nästan deprimerad efter träning. Min hjärna blev extra deppig efter träning, det kom som ett brev på posten, precis som att man blir bakfull om man dricker för mycket alkohol. Fortfarande blir jag väldigt trött i framför allt huvudet efter träning. Men i det stora hela så mår jag bra av träning och det ger mig energi och positivitet som gör att jag lever ett bättre liv, så det är dubbelt. Dåligt på kort sikt när endorfinerna har lagt sig, och bra på lite längre sikt eftersom det ger mig energi.

    Och jag upplever, precis som någon här nedan skrev, att läkare som ger råd till utmattade inte har rätt kunskap. De säger ”har du testat att ta en promenad?” eller ”träna är alltid bra”. Så jag tror att det saknas mycket kunskap när det gäller fysisk träning före, under och efter utmattning. Så glad att du tar upp ämnet!!!

    /Anna

    1. PT-Fia skriver:

      Tack för att du delar med dig av din erfarnhet och dina kloka ord! Ta hand om dig! Kram!

  5. Anna skriver:

    Tack, tack, tack! Är ”frisk” sen ett år tillbaka nu… Har fortfarande inte kommit igång med min träning igen… Dock har jag ett väldigt fysiskt jobb som jag har lärt mig att kunna hantera. Trodde aldrig att det skulle vara möjligt. Kommer ut på små promenader med min hund… Skulle så gärna vilja träna nununu. Orkar inte. Vågar inte. Tror min mentala spärr förstör då träningen var den utlösande faktorn att utbrändheten slog till. Absolut inte bara den men den fick bägaren att rinna över då jag bara pressade vidare. Med allt. Hela tiden. Kram!

    1. PT-Fia skriver:

      Tack för att du delar med dig! Lyssna på kroppen och ta hand om dig!! <3

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..