SÅ SKAPAR DU RUTINER SOM HÅLLER

I mitten på förra veckan intervjuades jag av SR P5 Stockholm om träningsrutiner. De undrade hur man kan skapa rutiner som faktiskt håller och jag fick dela med mig av tre tips i ämnet.

Det vore synd att inte plocka in det i ett blogginlägg så här kommer några läckra foton på mina kråkfötter och en tydligare version i text:

01. Håll igen!
Vi har alla skyndat för snabbt och släppt lös all motivation och vilja på en gång – vilket resulterat i att vi kör slut på allt direkt eller tröttnar.

Min viktigaste uppmuntran blir därför att istället prova att hålla igen – ja, du läste rätt. Träna ”lagom” mycket första gången, och andra, så får en positiv upplevelse och kanske till och med sugen på att göra det snart igen.

Så tänk att du ska sprida ut din motivation och vilja över en längre tid. Och träning räknas inte bara när den är stenhård, all in och aldrig vila och annat dumt.

 

så skapar du rutiner som håller-4

Fortsättning följer.

  1. Bea skriver:

    Punkten nr. 1 är så otroligt sann (för mig)! Sedan ca ett år tillbaka tränar jag för att jag vill och mår bra av det men inte för att jag måste. Det innebär att jag faktiskt tränar lite mindre än tidigare. Men jag har upptäckt att denna träningsinställning troligtvis kommer att göra att jag oftast tycker att det är kul och lustfyllt att träna då det inte är krav inblandat. Så, för mig har ”tillåtelsen” att hålla igen på träningen verkligen varit ett vinnande recept! Tack för en superfin och inspirerande blogg, kram!

    1. PT-Fia skriver:

      Tack för fina ord! Och vad fint att höra att du hittat din balans! Kram!

  2. JHH skriver:

    Känner igen mig i det där även om jag tränat ett tag nu. I torsdags körde jag backintervaller för första gången på mycket länge. Pga olika irritationer i kroppen har jag inte kunnat springa särskilt mycket det senaste. Min erfarenhet sa mig att jag skulle ta det lugnt för att även kunna träna de kommande dagarna och även kunna och vilja köra intervaller igen utan att skada mig/tappa lusten. Det kändes jötteolustigt att inte köra max och en röst i mig sa att ”det här är inte riktiga intervaller”, ”du är inte tillräckligt trött” men jag höll emot pga av just min erfarenhet att risken att skada mig ökar när jag tar i på ett onaturligt sätt. Nästa dag vaknar jag med träningsvärk i baksida lår och känner av den lite i dag fortfarande men det är inget farligt eller någon risk att jag har skadat mig, däremot ett tecken på att det som jag trodde var lätt träning i det här fallet var alldeles lagom träning. Lagom kan i bland vara ett alldeles passande ord.

    1. PT-Fia skriver:

      Helt sant! Fint att höra att du lyssnade på dig själv och kroppen! <3

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

LOADING..