11 TIPS FÖR EN SKÖNARE ARBETSMILJÖ, DEL TVÅ

Läs första delen HÄR!

07.
Bo in i dig på din plats. Skapa ditt skrivbord/skåp/desk etc. Ta dit din favoritkopp, sätt upp ett vykort som du blir glad av och ha en kofta som alltid finns redo. Jag har även ett par träningsskor för att slippa släpa dem till varje träning, ett par bild på min gulliga man Kim och smågrejer som är bra att ha (läs: hårnålar, något smink, mensrelaterade prylar etc).

08.
Byt arbetsmiljö ofta. Kanske kan du fokusera bättre om du får sitta en stund vid ett café eller sätta dig i soffgruppen ibland. Eller föreslå att du ska få jobba hemifrån och vara helt ostörd en eftermiddag i veckan. Elin varvar mellan sitt skrivbord och en blå fåtölj som numera är hennes eftersom hon så ofta sitter i den.

09.
Ge utrymme för inspiration och nya idéer. Kanske är det genom att pinna fast inspirerande saker på en anslagstavla, ha en personlig anteckningsbok eller att ge dig själv 5 minuter till att läsa en artikel om en person som du inspireras av. Jag pausar ett par gånger under dagen och läser vad mina bloggkollegor har för sig, det inspirerar och ger många idéer.

10.
Gör om och byt ut med jämna mellanrum. Jag själv behöver flytta på prylar, rensa ut grejer och testa något nytt med jämna mellanrum. Det kan vara så litet som att köpa en ny favoritkopp eller så stort som att möblera om, rensa skräp eller till och med byta jobb? Själv har jag svårt att fokusera när det är för många saker och när prylar ligger i oordning. Pausar ofta genom att gå runt och flytta lite på saker och greja lite. Det ger ny energi och hjälper mig att sortera både saker och tankar.

plättar recept-4

11.
Var noga med måltiderna. Du blir gladare, jobbar effektivare och ger dig själv bra förutsättningar för att vara bra på jobbet. Ät frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag och kvällsmål. Plus minus det som passar bäst för dig. Vi ska inte underskatta hur mycket energi vår hjärna behöver för att orka vara skarp och snabb!

 

 

  1. Stina skriver:

    Jag är precis som du i stort behov av mina mellanmål MEN….jag äter frukost redan vid sex tiden och sedan är jag hungrig igen vid nio. Alltså riktigt hungrig, mitt mellanmål innan lunch blir inget mellanmål utan istället en riktig måltid. Jag äter ändå en ordentlig frukost. Hur kan man lägga sina mål så de blir mer balanserat? Skulle vilja ha det i stil med: frukost, mellanmål, lunch, mellanmål och middag. Har du några tips?

    1. PT-Fia skriver:

      Mellanmål är verkligen guld! 🙂 Vi har bunkrat upp med en massa olika alternativ här på kontoret. Dels så att en inte behöver plocka med sig varje dag och slipper stå utan om man råkar glömma och dels kan äta hur många mellanmål man vill från dag till dag. Om du äter frukost redan klockan sex kanske du kan känna efter om två mindre mellanmål håller dig mätt och nöjd fram till lunch? Lyssna på hungern och anpassa dina mellanmål efter den. Kram!

  2. Kloka du! Dessa tips tar jag inte bara med mig när jag åter ska arbeta utan även här i min vardag när jag arbetar mig frisk. Kram

    1. PT-Fia skriver:

      Tusen tack för de fina orden! Kram!

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

LOADING..