SNABBT OCH MÄTTANDE MELLANMÅL

Mellanmål är något av det viktigaste jag kan ge mig själv i matväg. Eftersom jag äter frukost tidigt det ofta dröjer till kl 20ish innan det blir middag så är de där mellanmålen guld värda. Allra bäst blir det när jag äter ett mellanmål på förmiddagen innan lunch och ett på eftermiddagen – men eftermiddagen är det absolut viktigaste som inte får ruckas på.

Mellanmålet gör att jag behåller energin, kan tänka bättre och inte känner mig utsvulten och ilsken innan middagen. Är det något som kan hjälpa energinivån och ens dagliga mående så är det verkligen mellanmål.

Det finns ju hundra varianter på bra och snabba mellanmål, men få mättar så bra som en smoothie. För att få den mättande krävs det något rejälare, som nötter, nötsmör, naturligt proteinpulver eller frön.

Vilka mellanmål äter ni helst? Tipsa gärna varandra i kommentarsfältet.

Den ovan innehåller chiafrön, hallon, banan, citron, mandeldryck, valnötter och grapefrukt.

 

  1. Mahssa skriver:

    Idag blev det chiapudding gjord på kvarg och keso, toppad med blåbär, kokosflarn, pumpafrön och kanel 😋

    1. ptfia skriver:

      Mums, det lät ju helt fantastiskt gott! 🙂

  2. Ina skriver:

    Min favorit är keso med bär och lite nötter eller Chia gröt med bär eller frukt och massa kardemumma 😊

    1. ptfia skriver:

      Mums! 🙂

  3. Jassa skriver:

    Själv är jag helt såld på nicecreams av alla dess sorter! Gott, mättande, fräscht och går att variera i all oändlighet! 🙂

    1. ptfia skriver:

      Låter inte helt fel! 🙂

  4. Mina godaste mellanmål är fruktsallad och kvarg eller knäcke med keso, ägg, trocomare och chiliflakes (Drömgott)

    1. ptfia skriver:

      Salt och chiliflakes, verkligen vinnande kombo! 🙂

  5. ida skriver:

    Älskar också mellanmål och skulle inte klara mig utan dem.
    En enkel omelett på valfritt antal ägg & en skvätt valfri mjölk/grädde eller vatten med kryddor som gurkmeja, ingefära, salt och peppar tillsammans med spenat, avokado och olivolja älskar jag om jag är på hemmaplan. Eller en bit banan tillsammans med 3 ägg, vaniljpulver, kanel och vatten stekt i kokosolja och toppad med bär, kokoschips/flan och mer kanel!

    Är man på språng och inte har tillgång till kyl är alltid kokta ägg och avokado enkla och mättande alternativ tkr jag. Även om de inte är lika färgglada och härliga som en krämig smoothie. Även kokoschips med havssalt ifrån Smiling älskar jag! Inte så mättande men väldigt gott att snacksa på bara för att!

    Kram!!

    1. ptfia skriver:

      Topp-tips! Blev hungrig efter att ha läst din kommentar! 🙂

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

LOADING..