ÄT DET DU BEHÖVER ÄTA IDAG

Häromdagen behövde min kropp mer mat än vanligt. Ingenting kändes tillräckligt mättande och jag fick stanna på vägen till kontoret för att köpa en andra frukost. Det var knappt att den mättade så en tidig lunch behövdes.

Och en del dagar är det ju såhär – att kroppen behöver extra mycket energi. Ibland får jag frågor om hur mycket man bör äta eller hur lite man borde äta. Och många känner sig oroade över den där extra hungern eller tänker att man måste hålla igen en dag som man inte tränat.

Men det är egentligen helt logiskt att det kanske är dagen efter det där hårda träningspasset som du känner dig extra svulten. Och att du känner dig urlakad efter en dag då du fått koncentrera dig ovanligt hårt på jobbet. Både hjärna och kropp behöver energi.

Vi behöver olika mycket energi olika dagar. Vissa dagar har vi nästan ingen botten och det kommer i slutändan att bilda någon form av balans ihop med de där dagarna som vi känner en mer vardaglig hunger.

För att summera så vill jag påminna om att det är fullkomligt normalt att ibland behöva äta två frukostar, känna att ingenting mättar tillräckligt mycket och att ibland inte känna sig lika hungrig. Det är naturligt och det jämnar ut sig i slutändan.

Lyssna in hur energikrävande din kropp är för dagen och ge den vad den behöver. Var inte rädd för att äta en extra portion eller ett extra mål.

Och ät dig alltid mätt. Inte sådär obekvämt proppmätt såklart, men helt vanligt mätt. Ät inte bara det som ligger på tallriken eller det som ser ut att vara ”tillräckligt lite”.

Ät dig mätt utifrån det du behöver just nu.

 

  1. Tack! Jag behövde verkligen höra det idag. Jag åt som tusan igår och tänker tamejtusan inte straffa mig för det idag (annars brukar det bli att jag springer tills jag förbrukat överstigen kalorimängd från dagen innan..). Tack för att du alltid är så klok.

  2. Om man vill minska i vikt och ffa bli starkare och smidigare. Hur rekommenderar du att man äter och rör på sig då. Alltså inga diet tips det förstår jag men mer hur man kan hjälpa kroppen på traven med sunt förnuft?

  3. Såna dagar är härliga! När man känner för riktig mat i rediga portioner! Gärna påfyllning å 🙂 efteråt är man sådär härligt mätt och magen putar ut lite!

  4. Det här med maten alltså…när jag insjuknade i min utmattningsdepression gick jag ner i vikt för att jag inte hade någon aptit, trodde jag fått en dödlig sjukdom! Genomgick en massa undersökningar, sen dröjde det inte länge förrän jag fick min diagnos. Jag var så illa däran att jag inte ville leva pga min orkeslöshet, sömnbrist och ångest mm. Fick börja med terapi och medicinering…vilket jag tror bidrog till min viktökning på 15 kg. Då ville man bara överleva det fanns inte en tanke på hur mycket jag vägde. Undrar om någon haft samma problem som jag?Hur reagerade din kropp efter din utmattning?

  5. Viktiga och sanna ord! Tack för att du skriver detta och lyfter upp det! Jag längtar efter att få fungerande hunger-och mättnadskänslor, kunna lita på dem och verkligen kunna känna efter vad kroppen vill ha och ge den det. Det är en lång väg innan jag är där, men jag kämpar på och för att komma dit får jag förlita mig på mitt matschema. Men en dag ska jag ha en kropp i balans som jag lyssnar på och följer. Tack för inspirationen du ger varje dag!

  6. alltså JAAA så bra att skriva om detta. Det är så jävla lätt att äta med huvudet efter vad man ”borde” eller ”ska” äta istället för vad kroppen säger. Bästa du <3

  7. Bra sagt Sofia. Så himla viktigt, fram för allt för oss kvinnor att inte svälta oss utan lyssna på kroppen och energin💪🙏🏼
    En annan praktiskt fråga , vad är det för laptop du har ? Är sugen på ett inlägg om ditt företag , bloggandet om hur du ordnar sammarbeten mm struktur och jobbvardag. Tack för en sanningsenlig och viktig blogg. Läser den Varje dag✌🏻🌟

    1. Tusen tack för dina fina ord och att du läser, det värmer så! <3 Har Mac! Kan absolut se till att skriva ett inlägg om det! 🙂 Kram!

  8. Håller med fullständigt!! Men som matvrak är mättnad o vill ha känslan ibland väldiga ovänner o då måste jag jobba med det sunda förnuftet -jag är mätt-…. Men det är jag ju medveten om, vid mens är jag konstant hungrig försöker fylla på med typ proteiner o apelsiner!! 🙂

    1. så just därför tar jag mig en bulle till eftermiddagskaffet…. kardemummabulle med socker, för det behöver min kropp idag!!

  9. Så otroligt viktigt. Jag får ofta frågan vad jag äter. Och kan inte svara eftersom det är helt olika varje dag fast ofta med liknande bas. Känn in kroppen, älska den och lev MED den.

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..