PAUSA MED EN KÖTTFÄRSSÅS

Arbetsdagen är snart slut. Du loggar ut och känner ett tryckande behov av frisk luft och att få äta världens godaste köttfärsås (eller vegosås?). Axlarnas spänning är på bristningsgränsen och du vill bara hem. Allra helst vill du redan vara hemma.

Du hade kunnat kasta dig på bussen, köpa hämtmat och bädda ner dig i soffan direkt. Istället väljer du att ge dig själv en promenad för att fylla kroppen med ny energi.

I takt med att du vecklar ut benen släpper arbetsdagen från ditt medvetande.
Du slappnar av.

Väl hemma sätter du på radion och stänger av mobilen. Du nynnar på låtar utan att veta texten och börjar laga en rejäl bytta köttfärssås. Den puttrar, du trivs, den skvätter, du vickar på tårna, den smakas av, du häller i mer rödvin.

Plötsligt hittar du dig själv i köket, i nuet. Du är i din köttfärssås. Du börjar slappna av.

Världens godaste köttfärsås

Gärna ekologiska ingredienser.
Grädde eller Creme fraiche
Nötfärs eller blandfärs
Blandade tomater
Krossade tomater
Örtsalt/peppar
Färsk basilika
Sambal oelek
Hackad lök
Honung
Rödvin

Hacka ner köttfärsen i en stor gryta. Fyll på med vinet, grädden, kryddorna osv efter behag. Smaka av efter hand. Låt koka länge. Servera med valfri variant av pasta, färsk basilika, riven parmesan och tomater. 

Vill du ha den vegetarisk så går det såklart utmärkt att byta ut köttfärsen till bönor, vegofärs eller något annat som du gillar.

 

  1. Malin skriver:

    Du är verkligen så bra på att formulera dig! Hur är det ens möjligt att få en text om köttfärssås att bli vacker..

  2. L skriver:

    Hej, Fia!

    Först och främst, tack för en inspirerande och mänsklig blogg. Är för närvarande sjukskriven för utmattningssyndrom och har varit det sedan i mitten av september. Det går Saaaaaakta framåt, men framåt går det. Har en fråga gällande kost och utmattningssyndrom: hur såg du på t ex gluten och laktos under din period som sjuk? Jag blir tokig av allt jag läst på nätet och vet ej riktigt vilken approach jag ska följa. Äter knappt gluten (förutom en semla nån gång i månaden) på grund av att jag har läst om så många som sagt så negativt om det och att det är inflammationstriggande. Tar därför lite avstånd från gluten för jag vill ge kroppen en chans att läka. Dock är ju alla vi olika så kanske en orättvis fråga till dig. Men är nyfiken på hur du ser på gluten (nu och då).

    Vänligen,
    L

    1. ptfia skriver:

      Tusen tack för värmande ord! 🙂 Jag tycker det finns en poäng i att vara mer uppmärksam på det vi äter och bli mer medveten, men ogillar allt som skapar hets och osäkerhet hos människor. En del mår dåligt av gluten, en del mår sämre, en del känner ingen skillnad alls och en del kan äta det ibland. Jag tillhör dem som äter det några gånger i veckan, helst i form av kanelbulle, surdegsbröd eller croissant och då njuter jag verkligen. Ta hand om dig och låt inte detta bli ytterligare ett stressmoment i din vardag! Lyssna på kroppen, det tror jag alltid är allra viktigast! <3

      1. L skriver:

        Tack för svar!!

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

LOADING..