DAGENS ÖVNINGSTIPS

Jag är oerhört förtjust i övningar som utmanar många saker samtidigt. Helst så ska kroppen kämpa med balansen samtidigt som styrka, core och koordination behöver involveras. Typ. Isolerade övningar som till exempel bicepscurl är, för mig, mindre intressanta eftersom de bara involverar en eller några få muskler åt gången.

Övningen nedan är en riktig utmaning som involverar stora delar av kroppen samtidigt. Du krävs på balans, styrka, core, koordination och kroppskontroll. Det är en så givande och fantastiskt bra övning som många kroppar skulle bli glada för.

Gör såhär:

Det är detaljerna och tekniken som gör övningen jobbig och effektiv. Lägg dig i positionen som första bilden. Håll upp höften, försök att vara rak överallt och inte tappar någon sida. Aktivera magen och ta försiktigt två steg åt höger så du ligger på axeln på bollen, höften i luften och spänd mage. Utan att ramla eller att tappa höften eller rumpan.

Du ska hela tiden sträva efter att vara helt rak i kroppen och höfterna. Gå försiktigt tillbaka in med två steg till mitten. Upprepa åt vänster. Tricket är att orka hålla kroppen jämn, rak och i position.

bild-11
bild-5
bild-10

Du ska alltså inte bara flytta fötterna utan förflytta hela kroppen så du ligger på höger sida av bollen, med samma raka kropp. Prova och svettas!

 

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

LOADING..