DAGENS PÅMINNELSE

Du vet känslan av ett fullmatat schema. Huvudet är fyllt till bristningsgränsen, det finns stress i blodet och du försöker förgäves att hålla alla bollar i luften.

Vad är det första vi ofta gör? Plockar bort träningen och rörelsen. Istället för att bjuda oss själva på endorfiner och frisk luft så kapar vi allt som faktiskt ger oss energi. Vi behöver göra precis tvärtom.

Istället för att tänka ”jag har inte tid att träna, jag måste jobba så jag blir klar någon gång” så behöver vi tänka ”nu tar jag en paus som laddar med ny energi”. Du kommer att vinna kraft, blir effektivare och känna dig mer i balans.

Och det behöver inte ens vara ett träningspass. Ibland är det rörelse och frisk luft som du behöver. Gör det enklast möjligt. Ta en promenad. Gå utanför dörren och dra några riktigt djupa och lugnande andetag. Rulla lite på kontorets pilatesboll. Gör en solhälsning. Vad som helst som ger dig en paus.

För mig handlar det ofta om att gå en promenad på morgonen innan dagen drar igång, att ställa mig på huvudet på kontoret när jag behöver ny energi eller helt enkelt gå ut och andas frisk luft en stund. Det krävs inte mycket för att få syret, och livet, att börja återvända till skallen.

De två positionerna ovan kan öka också energin ↑

Bild 1: Stretch för den stora ryggmuskeln:

Sätt dig med benen i nittio grader, sära på knäna och böj dig fram. Slappna av. Placera försiktigt händerna bakom huvudet och böj försiktigt upp ryggen tills du känner att det stramar. Vinkla in hakan mot bröstet för att få med nacken. Försök att hålla kvar i ca 30 sekunder. Det ska bara töja och sträcka, känner du smärta – avbryt.

Bild 2: Huksittande:

Ställ dig axelbrett med hela fotsulan i golvet. Sjunk försiktigt ner till sittande ställning. Du kan välja mellan att kliva ut brett och sätta armbågarna innanför knäna att sitta på huk med armarna hängandes och fötterna höftbrett isär. Om du verkligen inte kan ha hälarna i golvet – sätt något under, exempelvis en bok.

 

 

  1. Sandra skriver:

    Vad har du för jeans? Superfina! 🙂

    1. ptfia skriver:

      De är från Åhléns egna märke! 🙂

  2. Helena skriver:

    Snygga skor! Vart har du köpt dom??

    1. ptfia skriver:

      Minns tyvärr inte till hundra men tror de är från Scorett! 🙂

  3. Stina skriver:

    Kan inte du berätta om hur du och Kim träffades från första början och hur ni blev ett par? Hade varit så roligt att läsa om! 😀

    1. ptfia skriver:

      Absolut! 😃

  4. ISA skriver:

    Dina påminnelser är så värdefulla! Få saker rensar mitt huvud som en promenad med mobilen i flightmode 🙂

  5. Jonna skriver:

    Hej Fia!
    Tack för en viktig påminnelse!
    För en tid sedan skrev du ett inlägg om hälsosam mathållning. Om att lyssna in vad kroppen behöver, att äta sötsaker om den vill ha det osv.
    Vi var några som reagerade i kommentarsfältet och jag skrev bl à att detta sätt att äta fungerar för den som redan har en hälsosam mathållning, men alla har verkligen inte det.
    T ex om jag skulle äta sötsaker när kroppen vill ha skulle jag äta det jämt. Hur vet jag hur ofta/ mycket som är rimligt?
    Jag skulle uppskatta mycket om du ville backa och läsa kommentarerna och ge oss någon sorts respons på våra kommentarer och frågor.
    Allt gott!

    1. ptfia skriver:

      Ska självklart gå tillbaka och läsa och skriva ett inlägg med fler tankar! Intressant läsning! 🙂

Lämna ett svar till Stina Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

LOADING..