GE DIG EN DRÖMKVÄLL

Det är svårt att hinna med allt man vill i vardagen. Timmarna tickar på och plötsligt ligger man nerbäddad och försöker sova efter ytterligare en dag som gått i ett. Det kan vara svårt att bryta den där trenden av att alltid göra saker. Det är som att kalendern fyller sig själv tillslut.

Det är viktigt att försöka bryta det ibland. Att boka in tid för sig själv och ge sig något lyxigt i vardagen. Låt oss skapa en drömkväll.

Börja redan nu! Ta upp din kalender och hitta en kväll som du kan avvara till dig själv, enbart. Om den inte finns i närtid, prioritera om och boka om. Skapa en lucka till din återhämtning.

Om du kan, försöka att gå en timme tidigare från jobbet (kanske finns det komp eller friskvård att plocka ut?). Promenera hem. Prova att gå utan att skynda dig. Se dig omkring och låt infallen för nya vägar styra. Ta omvägar, upptäck naturen, hitta något vatten att gå till. Prova att gå riktigt långsamt utan att jäkta.

Har du tur att ha snö där du bor? Gör något med den. Betrakta, sparka på den, rulla i den eller gör en snölykta.

När du väl är hemma så gör en av dessa övningarna. ↓ De öppnar upp och låter dig sträcka ut. Du kommer ner i varv. Prova även att släppa ner nacken när du står i omvända plankan, om det känns bra förstås.

pt-fias tio i topp

Får du feeling? Gör fler övningar. Unna dig att svettas en stund.

Nästa steg är att ta en lång och varm dusch. Prova att avsluta med att vrida på kallvattnet så du får en riktig kalldusch, det piggar upp. Smörj dig med någon skön olja och kliv i dina mjukaste kläder. Sedan måste (hehe) du tända precis alla ljus du har hemma. Skapa mys så att säga. Fixa något gott att äta, kanske frukost till middag, och bädda ner dig i soffan.

Låt TV och dator vara avstängda. Sätt dig och rita, måla, sticka eller bara finns till. Fundera, reflektera eller gör absolut ingenting. Existera typ.

Ge dig detta nu. Börja med att hitta en kväll i kalendern. Kram!

 

  1. Malin skriver:

    Superbra tips! Jag tycker alltid att jag mest flänger runt på kvällarna efter jobbet. Stressar för att hinna med en massa saker jag knappt själv förstår varför jag måste hinna med… och plötsligt är det söndag igen och veckan har gått. Försöker att planera för egentid ett par kvällar i veckan men det slutar alltid med att jag använder den tiden till att ”fixa” med något i alla fall. Ditt inlägg har fått mig att bestämma mig för att faktiskt se till att det händer den här veckan! Jag ska ha en återhämtningskväll!

  2. Emma skriver:

    Instämmer med föregående kommentarer – dessa inlägg uppskattar jag väldigt mycket <3 Är en ganska nybliven trogen läsare av din blogg och du har fått mig att komma igång med att jobba mer med den mentala biten igen efter en tid i glömska. Så stort tack för det! Och för alla tips angående återhämtning och balans i tillvaron. Suger åt mig vartenda ett!

  3. Åh! Som jag behöver detta! Helt för mig själv blir nog omöjligt med en nyfödd och en 2,5 åring hemma, men kag ska verkligen se till att boka av alla aktiviteter och bara ta en rejäl mysdag med härligheter för oss snart. Kanske på torsdag!

  4. Mikaela skriver:

    Gillar verkligen denna typen av inlägg 💕

    1. ptfia skriver:

      Vad roligt att höra att du uppskattar, det värmer! <3

  5. Alltså…. det där…
    Det lät så underbart att det ska jag göra på fredag!! Det är redan inbokat! Jag har bokat en eftermiddag & kväll med mig själv… långprommis hem från jobbet. En lätt lunch (smarrig omelett kanske) & bläddra i en tidning. Lite mysig yoga. Långdusch… Å sen… FOOOOOTBAAAAAD.
    Längtar redan till fredag… 🙂

    1. ptfia skriver:

      Åh vad fint att höra! 🙂

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

LOADING..