TILL DIG SOM SÄGER ”JAG ÄR INGEN LÖPARE”

Många intalar sig själva att de inte kan springa. ”Jag är ingen löpare”. ”Jag kan inte springa”. ”Jag är dålig på att springa”.

Känner du igen dig?

Jag kan inte. Jag är dålig. Jag är för långsam. Löpning kan vara väldigt avancerat och preciserat. Eller avslappnat. Tänk  om vi skulle våga prova att göra precis tvärtom vad som förväntas av oss, eller mot vad vi brukar göra.

Utan att lägga upp någon prestation i att nu ska jag ut och springa med allt vad det brukar innebära så prova att skala av och förenkla. Kliv ut och låt fötterna bestämma i vilken riktning de vill ta sig. Lägg ifrån dig pulsklockor, prestationsmål, aggressiva tankar, kilometermätning och allt det där som gör att löpningen blir en prestation.

Det är lätt att glömma men att bara gå ut och springa av sig är ju helt fantastiskt i sin enkelhet.

Några punkter:

→ Öva på att springa långsammare (!). För att det är skönt, kan vara en bra omväxling och ger trivsel. Det är också helt okej att inte alltid springa sitt snabbaste och pressa kroppen till max.

→ Öva på att aktivt tänka snälla tankar till sig själv. Uppmuntra utan att pressa och hetsa. Värdera Känslan istället för distansen eller längden på passet.

→ Spring utan att bestämma tid och antal antal kilometer. Gå bara ut och spring för att det är skönt och ger tillfredsställelse.

→ Lämna mobilen, apparater, appar och pulsklocka hemma. Det hjälper dig att vara med i nuet och uppleva löpningen.

→ Kommunicera med kroppen när du springer, låt den bestämma riktningen och fundera inte så mycket.

→ Lyssna på det som händer runt dig och se omgivningarna. Ta in naturen och bara va.

→ Spring utan musik, såklart!

pt-fia mina böcker

Bild av Erik Dilexit för min senaste bok Trappträning. 

 

  1. Karin skriver:

    Precis vad jag behövde läsa idag! Brukade springa som ångestlindring, att bara få komma ut och springa hjälpte så oerhört mycket. Då var det inga krav på hur långt eller snabbt jag skulle springa – jag sprang endast för känslans skull. Tyvärr släppte jag löpningen nånstans och nu är det svårt att komma tillbaka utan att tänka på att jag måste prestera. Tack för bra råd <3

  2. Fast.. Ta med mobilen i handen ändå. Tänk om det händer något!

  3. Petra skriver:

    Du är ju skvatt galen, springa utan lurar.. Jösses då blir ju varje löprunda en kamp… tycker det är jobbigt att höra mina egna flåsande andetag.. Springer o lyssnar på pod helst, men inte så högt att jag inte hör fåglarna eller ev bilar.. När jag springer med sambon kör jag utan så ja, det övar jag på också.. 🙂 men du har en poäng helt klart!!

  4. Hej Fia, och tack(!!!) för dessa ord! Har haft det sååå trögt med löpningen sen i januari och har varit så frustrerad för att det aldrig ”släpper” och började fundera på ”jag kanske inte är en löpare helt enkelt”. Jag hade tänkt springa idag och var inte det minsta taggad pga att vi har storm hos oss nu, men jag läste detta, lämnade för en gångs skull allt digitalt hemma och sprang, och jag sprang långt för att varit jag, det kändes relativt lätt och det var kul!!! Så tack, tack, tack – denna pepp var precis vad jag behövde idag.

  5. Sanna skriver:

    Började läsa din blogg idag, sökte efter en vettig hälsoblogg och någonstans i bakhuvudet visste jag att jag hört att hon där där pt-Fia är minsann vettig! Sagt och gjort, första inlägget jag läste var detta och tog dina råd till mig direkt. Från att ha varit en regelbunden joggare har jag inte sprungit kontinuerligt på flera år (har tränat karate istället), och bara tanken på att springa får mig lite att rysa. Usch, ont i knäna, jobbigt, låååångsamt, kläder som sitter oskönt osv osv. Men har ändå upplevt att jag skulle vilja springa igen, så idag knöt jag bara skorna, lämnade telefonen med musik/poddradio hemma och joggade. Det var minsann den bästa turen jag haft på länge, och det var riktigt skönt, inte alls jobbigt för när jag inte tänkte på musik och podd kunde jag istället lyssna på kroppen så att jag inte pressade mig för hårt så att jag istället orkade hålla ut hela rundan. Tack för det!

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

LOADING..