TIPS FÖR DIN TRÄNING 6

I en liten följetong samlar jag enkla tips som hjälper din träning. Tipsen portioneras ut i olika inlägg några veckor framöver.

Vi har kommit till nummer sex i listan:

6. Uppmärksamma vägen till målet – och tillåt dig att glädjas.

Vi har nog alla gjort missen att fokusera på allt som ännu inte hänt, istället för det som faktiskt har hänt. Vi ser målet så tydligt och lockande, men vägen dit är en diffus dimma. På mina föreläsningar brukar jag prata om hon som så gärna ville ha magrutor att hon lade ner hela sin själ i det projektet. Hon lade om hela sin träningsrutin, började äta annorlunda – bättre, blev mer effektiv och gjorde en massa smarta grejer för att leva hälsosammare.

Allt fokus låg på att odla fram de där magrutorna.

Och på vägen mot målet så hände det en hel del gällande hennes hälsa. Hon sov bättre. Hennes hy såg friskare ut och hon fick tillbaka sitt tålamod. Kroppen kändes stark och hållningen stolt. Hon blev nästan aldrig sjuk längre. Hon hanterade stress bättre. Kläderna satt skönare på kroppen och hon blev inte längre helt slut av att gå de där fem trapporna upp till sin lägenhet.

Men åt helvete med allt detta. För henne var allt totalt oviktigt och ingenting hon kunde glädjas åt. Det var ju inga magrutor. Inget annat spelade någon roll, för magrutorna kom inte. Att hennes hälsa, allmäntillstånd, humör, värden och livsglädje hade förbättras enormt fick henne inte att bli nöjd, eller glad. Målet var magrutor och det nådde hon inte. Hon blev aldrig nöjd, men jäkligt hälsosam.

träna

 

Det är så lätt att hamna där. Undvik det genom att fokusera på vägen till målet och se alla vinster som kommer längs med vägen. Ibland så blir till och med vägen till målet mer belönande än målsättningen i sig.

 

  1. Saima skriver:

    Hej! Du har en fantastisk blogg och är en riktig inspirationskälla! Jag är 23 år och fick nyligen din bok Pt-Fia i present som jag vill hylla, så mycket bra tips och idéer! Men till min sak är att jag till detta inlägg kan känna igen mig i ”tjejen som kämpar efter magrutor och missar själva vägen dit…” Jag slutade med socker för snart 1 år sedan, jag tränar i snitt 4-5 ggr/veckan (då främst styrketräning med knäböj, mark och axelpress) samt promenerar med mina hundar ordentligt varje morgon innan jobbet och äter i regel bra och hemlagad mat, och min strävan ligger i dessa magrutor. Jag kan se resultat från min träning under ”bra dagar” men är många gånger missnöjd för att jag inte når mitt mål. Jag vet inte vad jag ska göra eller hur jag ska toppa för att det ska gå. Jag äter gärna, och är helt emot ”svältvarianten” många kör, samt att jag inte orkar dagen utan att äta ordentligt. I snitt 5-6 ggr/dag. Jag vet att jag kanske borde öka förbränningen istället, du nämnde i din bok kortare och effektivare träning, men jag är rädd då för att tappa i de tyngre vikterna. Har du några bra träningsförslag, då jag inte vill att träningen ska gå över styr och för mycket?
    Tack för din blogg och inspiration till att njuta mer av livet! / Saima

  2. Hej Fia!
    Jag har följt din resa ett tag. Jag blev mycket inspirerad och motiverad av tiden då du ”var utbränd”. Låter hemskt när jag skriver så men jag hoppas du förstår. Jag var precis inne i en sån period (i höstas) och b.l.a. med hjälp av några ord från din bok,10 i topp. Vill bara säga tack. Det känns så skönt att veta att andra har/befinner sig i samma sits. Men nu till min fundering. Jag har precis tagit examen, arbetat i 4 månader och just idag ligger jag hemma för magkatarr. Har funderingar på om det är arbetsuppgifterna i sig som inte fungerar helt, mycket stress osv eller vad det är. Det är svårt att urskilja om jag behöver ändra min situation eller ”bara” dra ner på tempot. Jag har lite andra visioner om vad jag kan tänkas jobba med men att ta det steget efter bara 4 månader känns lite ovärt. Jag tänker att du kanske har lite råd och tips, bara om du vill svara så hade det varit uppskattat. Tack och bock! Ha en super fin kväll! 😀 Kramar Emma Hörnbäck

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

LOADING..