LÄSARFRÅGAN

Vill bara börja med att jag älskar din blogg! Läser den dagligen. Jag studerar idag på högskola och går på CSN-bidrag vilket inte ger mig så mycket pengar i månaden.

Har du några tips på nyttiga men ändå billiga middagar/luncher? Jag har dragit ner på gymkostnader genom att träna utomhus men maten blir alldeles för dyr i månaden. Tacksam för tips!

/Sara

Vad roligt att höra! Tusen tack! Med lite kreativitet så går det att spara in pengar lite överallt, vilket är härligt även om man inte är student. Här kommer några tips:

→ Frysta grönsaker och bär är betydligt billigare än färska och är en bra bas för alla typer av måltider.

→ Spar prick allt som blir över, allt i från sista biten gurka till de där tre potatisarna till sista skivan bröd. Alla rester går att använda på något sätt. Använd överbliven potatis till att göra en omelett dagen efter, brödskivan kan du frysa in och rosta när det är dags att äta den och alla grönsaker som blir över kan användas till nästa måltid i någon sallad, på någon macka eller liknande.

→ Grytor, pastasåser och omeletter är också ett bra sätt att ta hand om mat som börjar bli trött eller blivit över.

omelett med avokado

→ Inspireras av vegetarisk matlagning. Det är både prisvärt, hälsosamt, gott och inspirerar till att bygga måltider utifrån annat än kött (som dessutom är dyrt).

→ Läs bloggen ”Skippa nudlarna” Där finns mängder med prisvärda recept.

→ Använd bönor och linser. Det är mättande, går att variera på mängder av olika sätt och kostar inte så mycket.

→ Laga storkok och frys in matlådor. Undvik att köpa måltider ute och ha med dig något eget mellanmål så du slipper bli panikhungrig och köpa något spontant.

→ Har du frukt eller bär över? Gör smoothies, koka sylt eller baka bröd. Banankaka, rabarberkompott, zucchinibröd, stekta äpplen med kanel, granola med rivet päron, overnight oats med mosad banan ….

→ Gör eget istället för att köpa färdigt, det blir ofta billigare i längden.

glutenfritt bananbröd

→ Håll utkik efter rabatter och erbjudanden i butiken och var beredd att planera om utifrån dessa. Är det ett bra erbjudande på en råvara så kan det vara värt att låta det bli basen i middagen istället för det du först tänkt och som inte är på erbjudande.

→ Utgå från det du har hemma när du ska laga mat, inte vad du är sugen på. Det är så lätt att man först letar recept eller fundera på vad som skulle vara gott och sedan måste handla åtta nya ingredienser. Det går såklart bra ibland, men försök att oftare utgå från det som finns. Ofta så kan man lyckas få ihop en bra måltid utan att behöva handla om man tar en rejäl kik.

→ Kom ihåg att du inte alltid behöver prick allt som står i ett recept. Många saker går att byta ut eller helt utesluta utan att resultatet blir dåligt. Ett undantag kan vara bakning eftersom det är mer beroende av varandra, speciellt om det ska jäsa eller tillagas i ugn. Men i matlagning så brukar det gå bra att göra en egen version av ett recept.

→ Var inte rädd för att prova nya kombinationer. Den där hummusen som blev över kanske passar oväntat bra till dagens lunch eller att dippa grönsaker i som mellanmål.

så gör du din gröt mer mättande-4

 

Och till sist: Middag behöver egentligen inte alltid vara en tillagad måltid. Gröt som kokats med ett ägg och toppats med kanelstekta äpplen kan vara den ultimata avslutningen på dagen. Frukost till middag ♥

Fyll gärna på om ni har fler tips!

 

  1. Jag gillar verkligen tipsen.

    Har även jag varit student men det är först efteråt, när jag börjat äta mindre kött, som jag kommit på min favorit.

    Det är en riktig proteinbomb som dessutom är supernyttig. Man sparar en hel del pengar och får i sig mängder med nyttigheter.

    Bruna linsor blandat med små bönor (minns inte vad de heter just de jag själv använder) samt massor av frysta grönsaker.

    Koka ihop linser och bönor. Lägg sedan i grönsakerna och krydda efter behov.

    Jättegott dessutom

  2. Så himla bra inlägg <3

  3. Bella skriver:

    Fyll upp skafferiet under sommaren/hösten. Ge dig ut i skog och mark för att plocka bär och svamp, hör dig för hos vänner och familj som har trädgårdar om dem råkar ha äpplen/rabarber/krusbär/vinbär m.m. över. Stek ner svampen och frys in. Koka sylt, gelé och marmelad på frukten och bären. Göt så många burkar som möjligt. Har du tur så får du ihop tillräckligt för de kommande året 🙂 Samma sak när det kommer till färska grönsaker, mycket går det att göra inläggningar av.

  4. Amanda skriver:

    I egenskap av att själv vara student tipsar jag också om följande lifehacks gällande mat:

    – UGNSROSTA! Allt blir godare ugnsrostat, både diverse rotfrukter, grönsaker, lök, olika kålsorter etc. Både ett bra och billigt sätt att få i sig grönsaker och rotfrukter genom att göra en plåt med vitkål, lök, potatis, morötter, rödbetor, broccoli, blomkål, svamp etc.
    – Titta om det finns någon torghandel i närheten av där du bor. Oftast är de färska grönsakerna billigare här och de går att få stora knippen med färska örter för i princip inget alls vilket förgyller alla måltider.
    – Gör soppor. Kanske inte det mest lockande när det närmar sig sommar men ett bra tips för dagar med sämre väder samt resten av året såklart.
    – Annat bra sätt att ta tillvara på rester är att lägga det i en wrap! Lite överblivna grönsaker, någon röra osv så är man hemma.
    – Testa att steka kikärtor med kryddor som spiskummin, paprikapulver, lite chili och vitlökspulver.
    – Gör pizzasallad som tillbehör! Skär eller hyvla vitkål/rödkål tunt och blanda med lite olja, vitvinsvinäger, salt och peppar. Billigare än den ”klassiska salladen” och roligare än att bara äta vitkålen rakt upp och ner.
    – Pickla/syra t.ex. rödlök och rödkål för att få ett billigt men roligare tillbehör. Bara att koka en 1-2-3-lag och hälla över en burk fylld med rödlök och ställa in i kylen.

    1. Bra tips! Picklad rödlök är ju så gott!

      Kan även tipsa om att slänga med halloumi (eller bacon) på plåten med rotfrukterna de sista 10 minuterna i ugnen.

      Fiskpaket i ugn är också ett bra sätt att få ihop en god, ekonomisk och klimatsmart måltid då i princip vilken trött grönsak som helst funkar.

  5. Stina skriver:

    Vilka bra tips! Har du bra tips på hur man förgyller sin middag och lunch med bra grönsaker? Kan ibland vara lite tråkigt med mixsallad, tomat, paprika osv. Blir lätt att man fastnar i samma spår, vilka är dina favoriter?

    1. Jassa skriver:

      Rotfrukter i mängder!! Ugnsrostade som i kommentaren nedan. Rotfrukter är billigt och gott året om. Smörstekt vitkål (passa på i sommar när det är säsong. I övrigt tipsar jag om att följa säsongerna o köpa det butikerna har på extrapriser. Just nu är det t.ex bra priser på rädisor, lök, sparri, zucchini och aubergine vilka allihopa är sjukt goda både på grillen, i ugnen och stekta.

    1. Nina skriver:

      Frukt och bär! Jordgubbar och fetaost är en jättegod kombination. Mango, päron, melon och physalis är andra goda ting som piffar blandsalladen. Även kokta rödbetor är gott, speciellt i kombination med päron.

      Ett annat tips, dock ett lite dyrare, är att koka lite belugalinser. De svarta linserna med lite olja och salt på blir jättefina i salladen.

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..