SÅ TRÄNAR DU FÖTTERNA I SOMMAR

I höstas skrev jag en artikel för Metro om hur viktigt det är att träna fötterna. Nu när vi börjar kliva i sommarskorna så passar det bra att lyfta de övningarna här med. Foten kan vara en av våra mest ouppskattade kroppsdelar, de ska liksom bara fungera och vi tar dem för givet. Det är inte konstigt att fossingarna ibland protesterar och inte pallar allt vi utsätter den för.

Behöver fötterna tränas? Ja. Våra fötter har fullt upp med mer än 100 muskler, senor och ligament. Och eftersom många strävar efter att gå upp mot 10 000 steg om dagen ­utsätts våra fötter för cirka 700 ton, varje dag. Ändå så tar vi för givet att de ska klara av att bära oss genom livet utan att få särskilt mycket omvårdnad.

Det bästa med detta är att det inte behöver vara så avancerat eller tidskrävande att ge fötterna uppmärksamhet. Lägg in en övning efter ditt vanliga träningspass, stå eller gå på tå någon gång under dagen eller sträck, vrid och rör på tår och vrister när du ligger i soffan.

Här nedan är tre ­övningar som stärker fötterna. Det är viktigt att göra dem barfota för att låta ­foten arbeta ordentligt. Gör en i taget eller sätt ihop ett litet pass där du kör en övning 30 sekunder x 3. Det viktigaste är att du ger något till dina fötter regelbundet.

Vinsten kan bli ett starkare löpsteg, minskad skaderisk, mindre smärta och mer stabilitet. Helt enkelt fötter som håller längre!

1. Balansera på ett ben
Stå med fötterna höftbrett isär och tyngden på hälarna. Spänn magen och hitta balansen. Lyft försiktigt ett ben. Känner du dig säker kan du lyfta det ­högre och kanske ta tag i knäet. Låt ­vristen och foten jobba för att hitta ­balansen och hålla den.

2. Benböj (eller huksittande) på tå
Spänn magen och lägg tyngden på hälarna. Pressa upp på tå, hitta ­balansen och sjunk ner till ett knäböj eller huksittande. Behåll en stolt hållning genom hela rörelsen och låt fötter och vrister arbeta. Pressa tillbaka till start­läget och upprepa.

3. Plocka med tårna
​Lägg några prylar på golvet framför dig (en nyckelknippa, en handduk eller några stenar). Ställ dig höftbrett isär med tyngden på hälarna. Hitta stöd i magen och plocka en sak i taget med en fot. Flytta sakerna och jobba med att aktivera tårna.

Kuriosa

Problem: Cirka 75 procent av alla svenskar kommer ­någon gång under sin livstid att få något problem med fötterna. Allt från svamp till stukningar.

Klackar: Kvinnor har cirka fyra gånger mer problem med sina fötter än män har. En av orsakerna till problemen är högklackade skor.

Anatomi: Foten har 33 ­leder, 107 ligament (ledband) och 19 muskler.

 

  1. Patsy skriver:

    Så bra tips! Tack vare dig Fia har jag lärt mig att sitta ordentligt på huk, som du har tipsat om tidigare. Jag känner mig som en grottmänniska när jag sitter på huk med tyngden på båda fötterna istället för lite snett på ena foten som jag vanligtvis hukar .
    Detta får bli min nästa utmaning!

  2. Mari skriver:

    Åh, underbart bra inlägg! Så viktigt men så enkelt att missa.

    1. ptfia skriver:

      Åh vad roligt att höra att du uppskattar! 🙂

  3. Linda skriver:

    Håller med dig och de andra! Fötterna måste också få utmanas ibland!
    En jättebra övning som jag fått göra då jag varit skadad är att ha fötterna på en handduk och försöka att krama in handduken under fötterna med tårna!
    Kramkram!

    1. ptfia skriver:

      Tack för tips! Kram!

  4. Sofia skriver:

    Helt sjukt att man struntar så i fötterna som är så viktiga!

    1. ptfia skriver:

      Så sant! 🙂

  5. Hatkärlek till att rulla foten på massageboll/tennisboll/golfboll, men OJ vad det gör gott för en!

    1. ptfia skriver:

      Verkligen! 🙂

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

LOADING..