TRE FRÅGOR OM STILLASITTANDE

Hej torsdag!

Den här veckan har verkligen försvunnit. Det kändes som måndag igår eftersom vi kom hem från Kroatien i tisdags. Nu ska jag snart cykla till kontoret för en dag med poddinspelning, ett möte, sommarlunch och kontorsjobb. Då det inte finns tid för träning idag så passar jag på att försöka blanda upp stillasittandet med cykel, stå en stund vid skrivbordet och sträcka ut på pilatesbollen.

Hur rör ni på er idag? Och när vi ändå är inne på temat – här kommer 3 frågor om stillasittande ↓

Vad händer med kroppen när man inte rör på sig?

–          Det är såklart olika men många upplever att de blir tröttare, påverkas av ojämnt blodsocker, tenderar att bli mer sötsugna. Även sömnkvaliteten kan bli sämre och magen kan kännas trög och uppblåst. I det långa loppet kan immunförsvaret försvagas. Man kanske känner sig seg och upplever att motivationen glider längre bort ju längre tiden går.

Hur lång tid tar det att komma igång igen efter en längre vila?

–          Det beror ofta på hur vi har levt och tränat innan. En person som har tränat hela livet och tränar regelbundet har överlag ofta lättare att komma tillbaka, då det oftare är en mer naturlig del av vardagen och kroppen svarar snabbare än för en person som aldrig tränat och vill börja. Med det sagt ska ingen tro att det på något sätt är hopplöst. Den som aldrig tränat innan kommer snabbare att märka av en förändring och få ut mer av träningen de första veckorna. Det känns viktigt att påminna om att vi behöver utgå från oss själva, hitta sådant som ger lust och sätter rimliga mål.

Om jag drabbas av dåligt samvete för att jag inte rör på mig, hur hanterar jag det?

–          Försök att mota bort det dålig samvetet, det tar energi och skapar negativa känslor. Fråga dig själv om du kan förändra situationen. Är du stillasittande nu för att du har en skada/sjukdom eller har du inte skapat motivationen än? Eller vad beror det på?

Och försök att inte fundera så mycket utan bara börja någonstans. Gör det så enkelt som möjligt för dig själv. Vad är det enklaste du kan göra för att röra på dig just nu? En promenad? Brännbollsmatch? Simma i sjön? Resa dig från stolen tio gånger? Försök att hitta en lösning som får dig att trivas bättre och ha en snäll utgångspunkt.

ptfia

Något jag längtar efter? Att kunna springa uppför en backe allt vad jag orkar. Det är en av målbilderna för hösten när bebis är ute och kroppen börjar återhämta sig igen.

Vill avsluta med att berätta att jag fick äran att skriva en krönika till kampanjen ”Hjärta och kärl” som lanserades i dagarna. Där tar jag upp just det här med stillasittande och att vara lagom hälsosam är tillräckligt i en stressad värld.

» Läs min krönika HÄR!

 

Foto: Erik.

  1. Lina skriver:

    Tack ptfia för att du är så bra! Älskar din blogg och ditt naturliga sätt till både mat och motion. Lever inte så idag men har börjat tänka och framförallt ha ett snällare förhållningssätt till mig själv och min kropp! Alla dessa år som jag stressat och varit en allt eller inget människa. Dina kloka tankar har fått mig att tänka efter och må bättre! Tack

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..