STEL I RYGGEN? GÖR DENNA!

Jag visade den här stretchen för typ ett år sedan, men vad gör det när den nu är mer aktuell än någonsin. Min kropp behöver den varje dag numera – även om jag kanske inte alltid orkar göra den så ofta.

Och egentligen så behöver de flesta unna sig en sådan här stretch regelbundet. Vi tär ju rätt mycket på våra ryggar med stillasittande, mobilnacke och mycket tyngd framåt.

Gör såhär:

Sätt dig med benen i nittio grader, sära på knäna och böj dig fram. Slappna av. Placera försiktigt händerna bakom huvudet och böj försiktigt upp ryggen tills du känner att det stramar. Vinkla in hakan mot bröstet för att få med nacken. Försök att hålla kvar i ca 30 sekunder. Det ska bara töja och sträcka, känner du smärta – avbryt.

sofia sjöström0
sofia sjöström

Som alltid är det viktigt att du lyssnar på kroppen och gör stretchen på dina villkor.

 

  1. Hanna skriver:

    Som pilatesinstruktör kan jag inte låta bli att fundera över om det inte är bättre med extensioner istället? I flexion är ju ryggen mer eller mindre jämt i vardagen. I soffan, vid matbordet, om man har mindre bra hållning och så vidare. Tänker att det är bra med extensioner, en motvikt till alla framåtlutade rörelser. Bara en fundering och ingen kritik mot din övning. 🙂

    http://hannafialotta.blogg.se

    1. ptfia skriver:

      Ni har såklart helt rätt i att det är viktigt att göra även det omvända. Det den här övningen gör så fint är att hitta en skön stretch i rygg och nacke som jag personligen tycker är svår att få till på annat sätt och är väldigt skön för att få sträcka ut just det partiet. Med det sagt så är variation såklart alltid bäst för att få helheten, det här är två andra favoriter:
      http://ptfia.se/2017/03/19/en-ovning-som-oppnar-upp/
      http://ptfia.se/2016/12/19/traning-for-utbranda-2/

  2. Elin skriver:

    Undrar lite om den här stretchövningen som ska göras vid problem från stillasittande, mobilnacke och tyngd framåt.. Övningen är ju i den positionen? Kan du beskriva tanken? 😊 Tack för en bra blogg!

    1. ptfia skriver:

      Tack för värmande ord! <3 Lägger till det jag skrev till Hanna också: Ni har såklart helt rätt i att det är viktigt att göra även det omvända. Det den här övningen gör så fint är att hitta en skön stretch i rygg och nacke som jag personligen tycker är svår att få till på annat sätt och är väldigt skön för att få sträcka ut just det partiet. Med det sagt så är variation såklart alltid bäst för att få helheten, det här är två andra favoriter:
      http://ptfia.se/2017/03/19/en-ovning-som-oppnar-upp/
      http://ptfia.se/2016/12/19/traning-for-utbranda-2/

  3. Sandra skriver:

    Tack för tipset! Hemma med min 4v dotter och det blir många timmar amning i ibland lite stela och osköna ställningar per dag.

    1. ptfia skriver:

      Vad roligt att höra att du uppskattar! Verkligen en del helt nya ställningar med all amning! 🙂

  4. Sandra skriver:

    Bra tips! Ska testa!
    Väldigt snygga tajts från Nike, vad heter modellen?

    1. ptfia skriver:

      Vad roligt att höra! Åh minns tyvärr inte. De är höga i midjan om det kanske kan hjälpa? 🙂

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

LOADING..