DEN STORA SMOOTHIEGUIDEN

 

God morgon! 
Här är ett inlägg som efterfrågades för länge sedan. Bättre sent än aldrig osv! Här är en smoothiegudie, helt utan att vara vetenskapligt bevisad.

Vätska

För att få smoothien sådär mjuk och lätt att mixa behövs vätska. Den kan komma från havre-, ris- eller mandelmjölk, färskpressad juice, kokosvatten, vanlig komjölk, vatten eller kokosmjölk.

Bas

Många fastnar i samma innehåll, ofta är det banan och frysta jordgubbar (eller hallon i mitt fall, tycker det är överlägset godast). Våga ta ut svängarna och prova allt från persikor, plommon, grapefrukt, nektariner, apelsin, mango, granatäpple, passionsfrukt, päron, äpple, ananas, kiwi, blåbär, havtorn och avokado till hallon och lingon. Och glöm för all del inte att prova att lägga till grönsaker. Bladspenat, rucola, broccoli, selleri, grönkål, salladsblad, morotsjuice med flera bidrar med massor med näring.

recept smoothie bowl med lingon-10

Färg

För att få den sådär härligt tilltalande kan du färgsätta den med exempelvis hallon, blåbär, gurkmeja, spirulina, mango och så vidare – något med starka färger. Undvik dock att blanda för många färger i din smoothie, resultatet blir då ofta bara brunt och ser rätt oaptitligt ut. Håll dig till samma färgskala på ingredienserna för att få en snygg och god drink. Bra ihop är till exempel frysta röda bär och morotsjuice eller gröna blad med kokosvatten, avokado och päron.

Smak

För att ge den en god karaktär kan du piffa upp den med ett par centimeter ingefära, honung, citrusfrukter, kanel, kardemumma, lakritspulver, kakao eller torkad frukt som dadlar.

gor-din-smoothie-mer-proteinrik-2

Krämighet

För att slippa de vattniga varianterna kan du blanda ner banan, avokado eller mango som tillsammans med några minuters mixande ger en härligt krämig konsistens. Har du sett att både avokado och mango finns att köpa i frysdisken? Gött för smoothies.

recept smoothies

Mättnad

För att öka mättnadskänslan behövs både protein och kolhydrater. Det får du genom att tillsätta exempelvis ett naturellt proteinpulver som hampaprotein eller ärtprotein, frön, nötsmör och kolhydrater som frukt, sockerfri müsli, havregryn, rågflingor och så vidare.

Näringsboost

För att näringsbomba din smoothie kan du fylla på den med superfoods som alger, raw kakao, ekologiska frön och kallpressad kokosolja.

Plocka och blanda från de olika kategorierna för att hitta din stil. Vill du ha recept? HÄR har du en hel kategori med bara smoothies.

 

  1. Nea skriver:

    Hej! Tack för en sund hälsoblogg, älskar hur hälsa sätts i fokus på ett bra sätt. Hälsa för mig är också allt med balans, sömn, mat, rörelse, vänner osv. Jag vill leva hälsosamt, lustfyllt utan tvång. Har en lång väg att gå men det blir en rolig resa.

    Jag skulle tycka det vore väldigt intressant om du ville skriva ett inlägg om sociala medier. Om slösurfning och om att kanske välja eller välja bort vissa sociala medier kanaler så som facebook, snapchat osv och hur du står i åsikten kring dem? Jag själv går i fundering på att ta bort lite kanaler, men hejdas av att det ändå är ett rätt bra sätt att hålla koll på folk osv. Känns som att man inte finns om man inte har facebook, snapchat, instagram, mejl osv osv.

  2. Ida skriver:

    Hej! Jag ska börja äta en växtbaserad kost och undrar om du har tips på goda stora frukostar som är just växtbaserade. Alltså utan gluten, prosseserad mat osv.. jag älskar gröt men havregrynsgröt går ju inte om man äter växtbaserat..

    har du tips?:)

    1. Patsy skriver:

      Jo med det går väl? Använd en nötdryck till och typ färska bär.

  3. Elin skriver:

    Alltså jag måste bara säga, jag kikar in till din blogg då och då och slås så ofta av hur jävla vettig du är. Sån himla fin balans av glädje, mys, inspiration, ärlighet, tillåtelse, trött- och ledsenhet, ångest, värme och hopp. Din blogg är så lätt att ta till sig och ger så mycket oavsett vart en är i livet eller vad en är i för sinnesstämning. Du märker verkligen ut dig med din balans och din sansade ärlighet. Ville bara att du ska veta det!

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

LOADING..