VILKEN ÄR DIN VALDA SANNING?

Idag är jag och föreläser i Malmö och i en del av föreläsningen så pratar jag om ”valda sanningar”. Jag ska skriva mer om det här i ett kommande inlägg men vill först be er att berätta: Vilken är din valda sanning?

Ni kanske känner igen ”jag är ingen löpare”? Eller ”jag är inte en sådan som tränar”?

Fundera på vilka valda sanningar du har och hur de påverkar dig. Och berätta gärna i kommentarsfältet så återkommer vi till ämnet i ett kommande inlägg.

Hoppas att ni har en snäll dag! Puss!

 

  1. Jag älskar tanken på att åka skidor, väl ute i snön är det mest jobbigt, får ont i fötterna, dålig precision, tungt, osv..

  2. Jag hade för flera år sen många valda sanningar.. jag kände till slut att jag inte mådde så bra av det, tog tag i mig själv och fick hjälp av en fantastisk kvinna och efter drygt ett år hos henne så har jag idag kommit ifrån det. Så skönt 🙂

  3. – Jag är ingen gym-människa
    – Jag är ingen diet-människa (äter allt men känner skuld om jag skulle tacka nej till fikat på jobbet trots att jag inte är sugen..)

  4. – Jag är inte social.
    – Jag har svårt för att prata med nya och halvnya bekantskaper.
    – Om jag utmanar konditionen kommer jag få ansträngningsastma.

  5. Jag har (sen någon gång i tidiga tonåren) definierat mig själv som ”en sån som är lite tystare/inte märks så mycket”. Och det var jag nog också en gång – för en osäker 15/16-årig pluggis så stämde det nog rätt bra. Men idag? Oklart om det fortfarande är en sanning eller om det helt enkelt är något gammalt som min självbild sitter fast i. Mitt yrkesmässiga jag är inte alls särskilt tyst – som projektledare inom anläggning rör jag mig mellan olika byggarbetsplatser och pratar med alla som kommer i min väg: entreprenörer, arbetsledare, anläggare. I min yrkesroll blir jag någon som står för vad jag tycker, som ifrågasätter, som pratar i grupper även om jag inte känner dem som lyssnar. Sen stämplar jag ut för dagen och i samma stund har jag glömt att jag kan allt det där. I sociala sammanhang, på fest eller AW, när jag förväntas prata om mig själv istället för om jobbet, då försvinner jag. Jag tystnar och blir någon som betraktar mer än jag deltar och jag känner att det hämmar mig, men jag vet liksom inte hur jag ska ta mig ur det ”För sån har jag ju alltid varit”. Om det inte längre stämmer, om den här delen av min självbild inte längre speglar mig – vem är jag då?

  6. Jag är den där som alltid har ångest, alltid. Ibland tror jag att jag framkallar den själv, eftersom den ”borde” dyka upp i vissa tillfällen…

    1. Du kan absolut framkalla den själv, på riktigt! Bl.a. förväntningsångest. Och bara genom att andas dåligt kan man framkalla ångest. M m.
      Det är kroppen som av olika anledningar tror att det är fara och kamp- och flyktsystemet sätter igång.
      Om man (de allra flesta) lär sig riktigt hur ångest fungerar kan du bli av med den!
      Sök upp en terapeut som är duktig på ångest och få hjälp! 🙂

      1. Tack för tankarna, och javisst är det så. Jag jag gått i terapi länge och är medveten om detta, även hur andningen påverkar mig. Det var lite det jag menade med min kommentar, att jag är medveten om att jag ställer till det för mig själv genom att skapa ”onödig” ångest i vardagen.

  7. Så intressant! Jag är t.ex ”ingen löpare” Jag har försökt så många gånger men jag har fel fotisättning och för mycket svank och när jag börjar tänka på de sakerna tappar jag allt.
    Jag är t.ex. en blyg och introvert person och det upplever jag svårt att ändra på, även i nya sammanhang.

  8. Hej, helt off topic. Jag fick en liten tös för 3 veckor sen och vi behöver komma ut ur lägenheten!
    Undrar hur mycket du klär på Edith nu i kylan? Tycker det är jättesvårt och är rädd att hon ska bli för varm/kall..

    1. Det är jättesvårt att veta hur varma de är och det bästa är att känna i nacken på dem. Det kan man göra då och då under samma promenad t ex. Är de lagom varma så ska det kännas varken varmt eller kallt. Då vet du.
      Med kläder/hur varmklätt på babyn – utgå från hur du själv skulle klä dig i dag/ett visst väder. Anpassa sen lite eftersom du antagligen rör på dig och babyn ligger stilla.
      Exempel nu i typ 5 plusgrader: ullkofta över body, en mjuk och go fleeceoverall och yllemössa med fleecefoder (inte bara bomullsmössa – de är lagom varma vår och dragig sommar), kudde, täcke (samma som för vagga) och sen kan du ha en fleece- eller ullfilt att komplettera med om det behövs. Så när ni har gått en liten stund känner du i nacken och ev behöver ta av filt, kudde eller lägga på. Alltså lager på lager!
      Skulle det vara minusgrader skulle jag ha en åkpåse i liggdelen. Då kan det också vara bra att tänka på att det inte blir för kallt underifrån, vagnen blir kall om det är kallt ute.
      Bara lite tips! 🙂

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information om hur vi använder dina personuppgifter och om dina rättigheter finns på vår hemsida

LOADING..