Övningar som stärker coren

Jag är ju amelias hälsoprofil sedan ett år tillbaka och bidrar bland annat med träningsövningar i varje nummer av tidningen. Nu kommer jag äntligen att börja publicera övningarna även här också! Ni har ju efterfrågat mer träning och det här är ett sätt att ge det på. Hoppas att ni gillar!

Övningar som stärker coren:

» Knäna i luften 
Stärker: Core, balans och rörlighet.
Gör så här: a. Ställ dig på alla fyra. Dra in naveln mot ryggraden för att skapa en aktivering i magen och försök behålla den från och med nu. Lyft knäna från golvet, sträva efter att hålla en neutral svank. b. Behåll den positionen så länge du orkar eller gör den ännu jobbigare genom att försiktigt krypa framåt utan att knäna når golvet.

» Rulla mask
Stärker:
Core, rygg, koordination och rörlighet.
Gör så här:
Lägg dig på golvet med kroppen utsträckt och ansiktet mot golvet, förslagsvis på en filt eller yogamatta. a. Spänn magen, lyft armar och fötter från golvet. Rulla iväg. b. Sträva efter att hela tiden behålla armar och fötter i luften och rulla några varm innan du byter. Upprepa 5-10 gånger.

» Planka med vridning
Stärker:
Framför allt din core. 
Gör så här: a.
Ställ dig i plankans grundposition med händerna i golvet. Håll rygg och nacke i neutralt läge. ”Dra in svansen mellan benen”, spänn rumpa och lår. Aktivera magen, sug in naveln mot ryggraden. b. När du hittat grundpositionen, dra försiktigt in höger knä mot magen och börja vrida kroppen till vänster. c. Stanna till och gå långsamt tillbaka. Det ska bränna rejält i magen. Utför i 30-60 sekunder innan du byter ben. Upprepa tre gånger.

Fotograf: Peter Knutsson
Bilder från amelia nr 10, 2017

  1. Annika skriver:

    Tack för alla fina tips här på din sida! Har dragit igång mina grannar med träning tillsammans i min trädgård två ggr i veckan och behöver en liten träningsbank. Såg dig på Svt nyss och kikade in här. Toppen! Tack!

    1. PT-Fia skriver:

      Åh vad glad jag blir att höra det! Roligt att du hittat hit! 🙂

  2. Ååååå perfekt! Har inte tränat min core på evigheter… & är å svag i den. Men med dessa enkla övningar borde t o m jag klara av att göra dem.
    Tack snälla Fia.
    // Pernilla

    1. PT-Fia skriver:

      Vad roligt att höra att du gillar och vill testa! <3

  3. Marie skriver:

    Precis inlägg med små träningstips är så bra! Så kul att det kommer komma mer av dem! 😊

    1. PT-Fia skriver:

      Åh, vad roligt att höra att du gillar! 🙂

  4. Elsa skriver:

    Första övningen ser svår ut, den måste jag prova på gymmet imorgon!

    1. PT-Fia skriver:

      Roligt att höra att du blir sugen att testa! 🙂

  5. Snygga bilder och bra tips, tack!

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

LOADING..