Övningstips och god morgon!

God morgon, onsdag! Tack för responsen på förra inlägget! Så fint att läsa att vi är så många som delar upplevelser. Flera tipsade om att läsa på om HSP. Har gjort det många gånger tidigare men måste nog göra det igen.

Idag är jag och Edith hemma med fokus på att packa inför Kanada på fredag. Det ska bli så skönt att börja packa och skapa koll på läget. En annan grej som ska bli av idag är träning. Jag har lovat mig själv att göra mammamage-appen och yoga en stund. Min kropp behöver det så mycket.

Ska även lägga in de här tre övningarna som avslutning på yogan. De är så förbaskat sköna! Speciellt stretchen för nacken. Inte så bildskön (he he), men väldigt effektiv. Det var allt för nu! Vi hörs i eftermiddag! 

» Jorden runt 
Stärker:
Axlar, nacke, ländrygg.
Ligg på mage med fötterna i golvet och armarna sträckta framför dig. A. Placera en bok i en hand, aktivera magen och lyft överkroppen, låt boken flyttas i en halvcirkel ner mot rumpan. B. Ta emot boken med den andra handen och fortsätt upp till sträckta armar igen. Sjunk ner med överkroppen och upprepa rörelsen. Sikta på 12 x 3.

» Det stora gapet
Stärker: 
Nacke, käke och rörlighet,
Sätt dig i en bekväm position. A. Dra in hakan mot bröstet och börja långsamt vrida huvudet åt vänster. Stanna till vid ytterläget. B. Gapa så stort du kan, samtidigt som du lika långsamt vrider huvudet i en halvcirkel till andra sidans ytterläge. C. Stäng munnen, vrid tillbaka huvudet. Upprepa 1-3 gånger/sida. Börja försiktigt och göra alla moment långsamt!
» Armar mot vägg 
Stärker:
Skulderblad, axlar och core.
Sätt dig med rygg och rumpa mot en vägg. Sträck på dig och täpp till vid svanken så du sitter så sätt mot väggen du kan. A. Behåll kontakten med väggen under hela övningen. B. Placera armarna mot väggen och börja dra dem uppåt, från 90 grader, utan att tappa väggkontakten. Det ska bränna i skulderbladen! Upprepa i intervaller om 10-30 sekunder. Variera tempot.

Fotograf: Peter Knutsson
Bilder från amelia nr 11, 2017

  1. Maria skriver:

    Å tänkte precis igår när jag läste ditt ärliga inlägg med hög igenkänning på de! Att jag skulle vilja ha tips på just att sträcka ut kroppen, främst nacke och vad man kan göra för hållningen. Min är katastrofal vilket leder till smärta.. Jag tänker så mycket men kommer inte längre utan blir sittade i soffan istället och ser på telefonen hur alla andra är så ordentligta 😅. Jag har ett väldigt aktivt jobb men slitsamt för kroppen så känner att lite enkel yoga hade vart super. Men har så svårt att ta tag i saker..
    De känner Jag verkligen med din blogg att den är så kravlös (på ett positivt sätt!). Man blir bara lugn på någotvis och hjärnan snurrar inte vidare i att de skulle man göra eller ha eller vad det nu är. Så tack för att du får mig till att känna att det är okej att känna! 🧡 Ha de fint i Kanada 🍁

  2. Önskeinlägg:

    – hur man ger sina skulderblad extra kärlek

  3. Sara skriver:

    Vilka roliga övningar! Hoppas ni får det härligt i Kanada! 🙂

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

LOADING..