Postgravidträning

Jag har ju skrivit en del om hur jag gör för att stärka kroppen igen efter graviditet och förlossning. Det är lättare sagt än gjort med tanke på att tiden lätt försvinner till Edith, jobb och vardag. Min ambition att köra mammamage-appen flera gånger i veckan har tyvärr helt fallit mellan stolarna, men känner att det behöver prioriteras framöver.

En grej som jag faktiskt gjort regelbundet den senaste tiden är att gå till min vän Annas (som jag gjorde podcasten Omänskligt med) ställe Hälsopartners. Hon frågade om jag ville testa en kurs i postgravidträning på powerplate så tog med mig två kompisar och körde varje onsdag.

Eftersom jag är så nöjd så vill jag dela med mig av upplägget eftersom ni är många som frågar hur man kan träna efter en graviditet. Blev osäker nu, borde jag reklammärka det här för att jag tipsar om en kurs som jag gillar?

Vi var alltså tre personer som körde varje onsdag med instruktören Anna. Första gången kollade hon bålstatus för att se hur separerade våra magmuskler var och även sista gången för att se om det skett någon förbättring. Sedan hjälptes vi åt att träna på powerplaten och underhålla bebisarna.

Fokus låg hela tiden på att knipa rätt och att lyfta bäckenbotten. Som nyförlöst är det absolut viktigaste att få tillbaka kontakten och styrkan i bäckenbotten. Har fortfarande svårt att förstå att vi inte får mer information kring hur vi ska rehaba efter förlossningen, men vi får hjälpas åt att berätta det vi lär för varandra.

Powerplaten är alltså en maskin som förbättrar blodcirkulationen och ser till att alla muskler i kroppen aktiveras. Har ni testat en sådan? Minns att de var väldigt populära för några år sedan.

Andas väldigt fokuserat och kniper samtidigt. 
Edith kollar morsan.
Den bästa belöningen var ändå massagen på slutet. Det pirrade i hela kroppen eftersom blodcirkulationen fick sådan skjuts. 
Det får bli dagens tips! Mer information finns på Annas hemsida som finns här! 

  1. M skriver:

    Uppskattar dessa inlägg, trots att jag själv inte är gravid.

  2. Säger som Clara, du behöver inte reklammärka om det bara är något du rekomenderar utan överenskommelse.

    Bra tips för övrigt! Jag snittades för en månad sen och längtar sååå efter att komma igång med träningen!

  3. Hej!

    Jag har en liten fundering. Jag är gravid nu och jämför mig ju ständigt med andra. Alla andra är ju helt enkelt ”bättre” på att vara gravid än vad jag är.
    Är i vecka 24 nu och har börjat äta lite bättre. Kom verkligen av mig med kosten efter illamående mm. Så försöker lägga till mer frukt och grönt. Känns toppen!
    Men så ser jag någon på Instagram som inte bara äter smoothie på morgonen som jag också gör, utan den är gjord på bara grönsaker så det inte ska bli så sött. Och här äter jag smoothie gjord mest på frukt. Så det blir ju socker. Gjorde din bakade sötpotatis som var toppengod och gjorde guacamole till med lite creme fraiche i. Och det hade ju blivit nyttigare utan kom jag på sen… Och så fortsätter det. Finns alltid någon som är nyttigare och vissa livsmedel som gluten och mejeriprodukter har fått så dåligt rykte. Så nu känner jag mig ”onyttig” när jag har vanlig mjölk i gröten.
    Är vanligtvis ganska bra på balans men med gravideten så vill jag ju bara äta det bästa för min bebis. Att min läkare så att jag gått upp för mycket i vikt hjälpte ju inte heller..
    Så hur gör man? Hur vet man att man äter en balanserad kost? Hur kommer man bort från att gluten och mjölk är farligt ? Någon annan som känner liknande ?
    Tack för en fin blogg! Verkligen den bästa out there som handlar om hälsa utan hets 🙂

  4. Har du inte fått betalt för att skriva om det ska du inte reklammärka. Sedan tycker jag personligen att det kan vara trevligt, om du har fått gå dit kostnadsfritt som pressgrej (utan krav på motprestation), att man märker ut eller nämner det så man är extra tydlig. Men har du betalat för det och bara vill tipsa om det är räcker det gott med tydligheten som du hade tycker jag 🙂

  5. Jennie skriver:

    Så viktigt med knipövningar, bäckenbottenträning och att hitta de inte magmusklerna både efter graviditet och annars också. Efter min graviditet har jag ”tjatat” med den typen av träning och satt mitt tålamod på prov med ”tråkiga” övningar. Men idag har jag en starkare kropp än någonsin tack vare att jag byggde upp kroppen från ”början” efter graviditeten.

    Kunde man se resultat efter gångerna ni gick hos Anna?

    Kram!

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

LOADING..