Så blir du av med sötsuget!

Semesterläsning! Jag är i Kanada och hälsar på min syster och passar på att njuta av lite ledigt. Jag har därför samlat ihop några inlägg från arkivet som kan vara värda att läsa igen. En slags favorit i repris! Det kommer ett nytt varje dag klockan 06.00. Plus att det såklart kommer flera inlägg härifrån Kanada med!

Såhär i början av året är det många som upplever ett ökat sötsug . Många tänker kanske att sötsuget genast måste utrotas och hoppar på diverse kurer eller detoxprogram.

Det är så lätt att hamna i den onda spiralen att sötsuget bara måste bort, utan att tänka på vad det faktiskt säger till oss. För sötsuget är ju egentligen en signal som vi kan lära oss av. Istället för att ilsket kämpa mot eller snabbt tillfredsställa det vore det bra om vi kunde spåra vad det egentligen betyder.

Sötsuget är ofta ett tecken på att kroppen är i obalans och vi därför behöver snabb energi för att täppa till luckan.

Om vi går lite djupare kan vi ganska enkelt räkna ut vad det egentligen grundar sig i och då göra smartare val som vi mår bättre av. Nästa gång du känner av sötsuget kan du fråga dig följande:

– Har jag sovit dåligt inatt eller den senaste tiden?
– Har jag ätit för lite, för sällan eller för näringsfattigt?
– Har jag druckit för lite vatten det senaste dygnet?
– Är jag stressad och upplever att jag har stress i kroppen?

Det kan helt enkelt vara bra att tänka på sötsuget som en signal för att vi behöver mer av något som vi saknar.

För det är precis vad det ofta är – kroppen som signalerar att vi är törstiga, behöver sova, fortfarande är hungriga, har ätit för dåligt och liknande. Vi mår helt klart bättre av att ge kroppen en chans att återställa obalansen istället för att mata den med snabbverkande socker.

Så nästa gång det slår till kanske det är en signal på att din kropp behöver dricka ett stort glas vatten och få lägga sig tidigt.

Det kanske inte hjälper alla alltid, men det kan vara bra att ha med sig i bakhuvudet för att lära känna sitt sötsug bättre. Ofta blir många av oss hjälpta av att börja äta oss lagom mätta på regelbundna tider. Det kan vara en bra start!

Foto: Erik
  1. Så rätt! Denna tankeställare borde alla få del av. Att jobba MED kroppen istället för MOT den. Vara sin egen kompis! Du är grym Fia! 🌟

  2. Åh men orkar inte med hur klok du är jämt!! Jag känner ”check, check, check!” 🙂

  3. Sabina skriver:

    Helt rätt! Jag märker direkt att jag är stressad eller trött när jag blir okontrollerat sugen på sötsaker. Innan jag gick in i väggen åt jag sötsaker jämnt enbart för att hålla mig igång. Sockret är ju en stor bov i sig men som du säger också ett tecken på att något inte är i balans och man måste börja i rätt ände om man ska ha en chans att komma åt problemet.

  4. Lisa S skriver:

    Bra tips tack. Men som någon annan skriver ibland känns det inte lätt även om det låter så lätt innan. Men ska försöka ta till mig. Tack!

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

LOADING..