Träning för utbrända

Semesterläsning! Jag är i Kanada och hälsar på min syster och passar på att njuta av lite ledigt. Jag har därför samlat ihop några inlägg från arkivet som kan vara värda att läsa igen. En slags favorit i repris! Det kommer ett nytt varje dag klockan 06.00. Plus att det såklart kommer flera inlägg härifrån Kanada med!

Träning för utbrända – hur svårt kan det vara?

Jag vill påstå att det kan vara skitsvårt. När jag var sjuk i utmattningsdepression var det helt uteslutet att träna i långa perioder.

I alla fall träning som vi ofta benämner den – gå till gymmet, jobba med intervaller, höja pulsen, ta i, svettas igenom kläderna, lyfta lite tyngre, sätta smarta mål, öka belastningen, springa snabbare, springa idag igen och träna hårt, träna länge, träna.

För mig var det länge träning att ta mig upp ur sängen, hålla mig på benen för att laga mat och ta mig ur lägenheten på samma dag.

Träning är ju oftast hälsosamt, även om det kan bli ohälsosamt när det blir för mycket (som med mycket annat). Och många som är utmattade får ofta rådet att träna, men inte hur hen ska träna, vilken belastning som fungerar nu och att det kan vara träning att resa sig ur soffan, duscha ståendes och laga mat en timme.

Det jag vill komma till är att den som drabbats av utmattningssyndrom behöver rehabträning, precis som efter vilken annan skada eller sjukdom som helst. Det blir så mycket trasigt i hjärnan och kroppen att rehab borde vara en självklarhet.

Vill du börja med något som är båda enkelt och snällt?

Sätt dig med hela ryggen mot en vägg och benen rakt fram. Lägg armarna, händerna och skulderbladen mot väggen. Dra nu försiktigt armar och händer ner mot sidan av kroppen, hela tiden med ländryggen, skulderbladen och nacken i kontakt med väggen. Upprepa i långsamt tempo tills det bränner i skulderblad och axlar.

Det här är en utmärkt övning att göra hemma. Gör den gärna några gånger i veckan – eller så ofta du känner för att göra något aktivt som är snällt och effektivt.

Är såklart lika bra för de flesta – utmattade eller ej. Allt som stärker skulderbladen är bra i vårt sittande samhälle.


Bilder av Anneli Hildonen för ett nummer i Amelia tidigare i höstas.

  1. Lina skriver:

    Provade denna övning igår och OJ så förvånansvärt jobbigt det var? Som läkarstudent är det ju rätt oundvikligt att häcka mycket över böcker hela dagarna så den här lille rackarövningen var mina skuldror nog tacksamma för!

  2. Anna skriver:

    Tack för tips 😊
    Hade blivit så glad om du kunde göra ett helt program som man kan köra efter att man varit utbränd. Jag tränade mycket innan jag blev sjuk och nu när jag har börjat må lite bättre hade jag velat börja träna lite igen. Har dock problem med att hjärtat rusar och jag blir yr så fort jag kommer upp lite i puls. Tips på lugna men stärkande övningar mottages gärna. Kram

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

LOADING..