Veckans övningstips: Stärk din core!

God morgon söndag! Här kommer veckans träningstips med fokus på coren. Hoppas ni gillar! Nu ska jag jobba en stund innan min vän Ida kommer och hämtar upp mig för en födelsedagsbrunch. Första gången som Edith får stanna hemma när jag ska iväg någonstans. Spännande! Kika in i eftermiddag, då kommer ett blogginlägg som flera av er frågat efter. Kram!

Sidoklättringen
Stå med fötterna höftbrett isär, fäll överkroppen och rulla ner mot golvet. A. Sträva efter att behålla benen raka. B. Placera händerna i golvet och börja klättra ut till en planka, utan att flytta fötterna. C. Stanna till i plankan för att suga in magen, och börja sedan klättra in med fötterna mot händerna tills du åter står i startposition. Upprepa 10 gånger i långsamt tempo.

Stärker: Rörlighet, core och koordination.

Utmanaren 2.0
Sätt dig på huk med händerna i golvet. Klättra ut åt höger med händerna tills du landat i en sidoplanka. Klättra sedan in till startpositionen och börja klättra ut åt ett nytt håll. Variera mellan att klättra framåt, bakåt och åt sidan. Ha fötterna kvar på samma plats under hela övningen, och stanna till i plankan innan du klättrar tillbaka.
Stärker: Koordination, flås, core, axlar och rörlighet.

Cola dansaren
Börja sittande med händer och fötter i marken, rör dig sedan som en breakdansare. Kliv över dina egna ben, rotera i höften, snurra runt, placera händer och fötter på nya ställen. Sträva samtidigt efter att skapa ett flow i ditt rörelsemönster. En rolig utmaning för både kropp och sinne!
Stärker: Rörlighet, mod, kondition, axlar, koordination och core.

Fotograf: Peter Knutsson
Bilder från amelia nr 14, 2017

  1. Lotta skriver:

    Hej! Insåg just att jag skriver alldeles för sällan hyr mycket jag gillar den här bloggen. Du gör den såå bra! Intressant innehåll, recept och träning men också tankar och funderingar och framför allt ärlighet om allt från förlossning till känslor och mående. Tror du bidrar till att många mår bättre än de skulle gjort utan denna blogg. Tack för att du bloggar och delar med dig!

  2. Nina skriver:

    Hej!
    Jag har en fråga till dig. Igår var jag med mina barn på en gymnastikuppvisningar där 16 åringar bar sina 8åringa kompisar på raka armar och gjorde kullerbyttor! Där och då bestämde jag mig! Funktionell träning får bli min grej. Så jag blir stark nog att bära mina barn på raka armar och orkar/kan göra fler kullerbyttor med dem än en. I vår tid är det så viktigt att träna för att bli fastare och väldigt lite för att klara av sitt liv?
    Hur börjar jag? Vad satsar jag på? Jag är rätt inaktiv idag så det är en lång resa! Var och hur börjar jag? Kram

    1. PT-Fia skriver:

      Tar upp detta som ett eget inlägg på bloggen! 🙂 Kram!

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

LOADING..