Såhär kan du förbättra din livsstil – vecka 3

I min första bok ”PT-Fias tio i topp” finns ett upplägg som kan hjälpa dig att förbättra din livsstil på 10 veckor. Jag tänker att det kan vara roligt att få göra de första 5 veckorna här i bloggen. Det kommer en ny varje vecka och vill man sedan fortsätta så finns resten i boken.

Vecka 3 – bli mer medveten i ditt ätande!

Den här veckan föreslår jag att du lär känna mättnadsskalan (se längre ner) och börjar öva på den. Notera svaren på frågorna nedan och fundera på om och hur du kan och vill förändra steg för steg. Ge dig själv en ärlig chans. Lägg fokus på det du vill förändra och kom ihåg tålamodet!

Exempel på frågor att fundera över:
• När blir du mätt? När är du proppmätt och när blir du nöjd?
• Hur fort äter du?
• Hoppar du över måltider? Varför?
• Äter du känslostyrt? När?
• Äter du mat som du tycker om och som smakar gott på riktigt?
• Vilka mönster finns?
• Vad triggar ditt sötsug?
• Hur ändras dina matvanor i samband med mens, ägglossning, hur du mår, hur du tränar och sover?

Mättnadsskalan
1
= Panikhungrig 2= Hungrig 3= Nöjd 4= Mätt 5= Matkoma

Sträva efter att ligga runt 3-4 efter måltiderna och undvik att hamna i utkanten på 1 och 5.

Var medveten under veckan och fyll i det du lär dig under veckan i din bok.

Läs mer:
» Vecka 1
» Vecka 2

  1. Linda skriver:

    Tack för bra tips och frågeställningar kring kost. Jag går själv nu på individuell kostplan och det funkar bra för mig, skönt att någon annan som kan det här med kost tänker åt en och det funkar. Kroppen mår toppen! Tack för en inspirerande blogg! 🙂

  2. Elin skriver:

    Nu blir jag lite konfunderat. Vad är syfte med detta?

      1. Ellen skriver:

        Jag tror att det handlar om att många människor har tappat kontakten med vad ens kropp faktiskt signalerar. Med maten kan det betyda att man alltid äter sig proppmätt (vilket inte är så hälsosamt) eller inte lyssnar på att man är hungrig. Och att ta reda varför man äter som man gör. Vill man dra ner på sötsaker men ändå trycker i sig 15 kakor på raken, varför? För att man egentligen är ledsen?
        Blev långt det här, men så tolkar jag Fias intention 😉

        1. PT-Fia skriver:

          Mycket klok tolkning! 🙂

      1. PT-Fia skriver:

        Skriver det här med så du ser 🙂
        Menar du med hela ”såhär kan du förbättra din livsstil” eller just den här posten? Upplägget är från min första bok ”PT-Fias tio i topp” där jag vill visa att det finns små saker som man kan göra för att må bättre i livet och vardagen. Det behöver inte alltid vara ett stort projekt eller väldigt avancerat för ”att räknas”. Även små saker är värdefulla. Som i första inlägget där det handlar om att bara fantisera och fundera på vad man faktiskt skulle vilja göra för att må bättre och trivas med livet.
        Syftet med den här posten är, precis som Ellen så klokt skriver här nedan, att börja kommunicera med sin kropp. Att känna in kroppens signaler, såsom hunger, sötsug, törst och mättnad. Många har idag inte kontakt med de signalerna och bara kör på – oavsett om det handlar om att äta för mycket eller för lite vilket gör att det blir en obalans. Mättnadsskalan har hjälpt många av mina tidigare PT-kunder, den gör att man börjar reflektera över vad som pågår i en – vilket är svårt för många.
        Hojta om du har fler frågor!

        1. Elin skriver:

          Menade med just detta specifika inlägget 🙂 Men då förstår jag, tack för förtydligande. Blir alltid lite ängslig och stressad när någon uppmanar andra att ge sig in i ytterligare tankar kring mat. Men förstår hur du tänker. Tack.

          1. PT-Fia skriver:

            Tack för att du frågade! Kram!

    1. PT-Fia skriver:

      Menar du med hela ”såhär kan du förbättra din livsstil” eller just den här posten? Upplägget är från min första bok ”PT-Fias tio i topp” där jag vill visa att det finns små saker som man kan göra för att må bättre i livet och vardagen. Det behöver inte alltid vara ett stort projekt eller väldigt avancerat för ”att räknas”. Även små saker är värdefulla. Som i första inlägget där det handlar om att bara fantisera och fundera på vad man faktiskt skulle vilja göra för att må bättre och trivas med livet.
      Syftet med den här posten är, precis som Ellen så klokt skriver här nedan, att börja kommunicera med sin kropp. Att känna in kroppens signaler, såsom hunger, sötsug, törst och mättnad. Många har idag inte kontakt med de signalerna och bara kör på – oavsett om det handlar om att äta för mycket eller för lite vilket gör att det blir en obalans. Mättnadsskalan har hjälpt många av mina tidigare PT-kunder, den gör att man börjar reflektera över vad som pågår i en – vilket är svårt för många.
      Hojta om du har fler frågor!

  3. Hur lär man känna sina hungerkänslor?? Jag kan aldrig äta mig lagom mätt, de blir antingen i nivå med 3 alltså nöjd och då är jag hungrig igen efter 30 min. Eller så äter jag för mycket för att jag inte kan sluta äta och blir proppmätt så man nästan mår dåligt. Det är framförallt på kvällarna de blir så. Och varför har man sånna dagar då man bara inte kan sluta äta?! Jag har haft de här problemet i flera år och jag hittar aldrig någon balans.. de är hemskt! Hjälp!

    Tack för en så fantastiskt fin, bra och inspirerande blogg! Kram

    1. Jag instämmer! Hela livet tampats med att antingen bli/vara hungrig till att vara proppmätt…

    1. PT-Fia skriver:

      Lyfter det i ett inlägg! Tusen tack för de värmande orden! <3 Kram!

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

LOADING..