Till dig som funderar på hur du ska träna efter utmattning

träning efter utmattning
Det finns tre saker som är extremt viktiga när du som utmattad ska börja träna igen.
  1. Omvärdera vad du anser är träning och utgå från din nuvarande situation. För en utmattad person kan ett träningspass vara att ta sig in till duschen, tvätta håret och göra sig klar. Eller att ta sig ur lägenheten för att sitta på tre olika bänkar runt kvarteret och ta trappen två våningar upp till lägenheten igen.
  2. Bestäm inget innan. Utgå från här och nu. Hur mår du och din kropp idag? Vad ger energi och när tar träningen/aktiviteten för mycket energi? Se det lika mycket som ett tillfälle att kommunicera med din kropp och försöka lista ut vad den behöver för dagen. Dagsformen för en utmattad kan vara på ungefär hundrafyrtio olika sätt. Pressa aldrig på. Det kan leda till skador och bakslag.
  3. Överdriv återhämtningen till en början. Har du gjort något som du liknar vid träning eller helt enkelt ökat din aktivitetsnivå: Lägg in mer än tre gånger så lång vila. Och öka fruktansvärt långsamt. Vila mycket mer än du aktiverar dig den första tiden. Sedan mycket mer, mer, lika mycket och så vidare.
Och en sista grej: När du känner dig så pass redo att du tror att kroppen skulle må bra av ”vanlig” träning. Ställ då in siktet på REHAB och anlita någon som kan hjälpa dig med detta. Förslagsvis en kompetent personlig tränare, sjukgymnast, naprapat etc med erfarenhet av utmattade personer. Det här är nästan det allra viktigaste när vi pratar om träning efter utmattning: Rehab! Säg att du vart sjukskriven i 1 år. Då vill jag påstå att du behöver tänka rehab minst lika länge.
  1. JL skriver:

    Hej Fia,

    Tack för en jättebra blogg. Jag tycker att det är så skönt att du beskriver utmattning och hur man ska ta sig tillbaka till livet igen. Med tanke på detta har jag en fundering/fråga. Jag misstänker (låter konstigt, jag vet) att jag gick in i väggen som 24-åring. Jag var nyutexaminerad och hade pluggat järnet i tre år, samtidigt som jag jobbade. Sen fick jag ett bra jobb med en gång plugget var klart, och jag körde (igen) stenhårt till jag blev trött, hängig, led av konstant migrän och började svimma titt som tätt. Detta skedde ca. 10 mnd efter jag börjat jobbet. Just då tänkte jag att jag kanske hade ‘haft lite mycket på jobbet ett tag’, men nu när jag ser tillbaka på det så vet jag att det inte var så. Det var ALLTID mycket på jobbet, så mycket att jag ofta jobbade både 14, 15, och 16 timmar per dygn. Hursomhelst, jag tog mig till sist till en läkare, men eftersom detta skedde utomlands (jag bodde i UK), så fick jag endast starka smärtstillande tabletter för min huvudvärk och en veckas sjukskrivning. Sjukskrivningen godtogs inte av min arbetsplats, och de bad mig jobba hemifrån så mycket jag orkade. Ung som jag var, gjorde jag det.

    Tre år senare har jag lärt mig mycket om mig själv och vad jag klarar av. Problemet är att jag aldrig kände att jag fick något gehör för det jag upplevde, och heller ingen ‘diagnos’/förklaring på vad det var som faktiskt hade skett med min kropp. Detta även om jag gick till läkare hemma (mina blodprover såg ju fina ut). Därför tror jag aldrig att jag riktigt återhämtade mig. Idag jobbar jag fortfarande heltid, dock på annan plats och i annat land, och ofta när jag kommer hem efter jobbet är jag så slut att jag bara vill sova. Ofta gör jag just det. Men det känns olustigt och skrämmande att det ska vara så, i en tillsynes ‘vanlig och frisk’ 27-årings liv. Vad kan jag göra? Ska jag söka mig till vården ännu en gång? Jag känner att jag aldrig riktigt får gehör eller hjälp på det sätt jag behöver.

    Kram, tacksam för hjälp <3

    1. PT-Fia skriver:

      Lyssna på din kropps signaler och ta det på allvar. Sök och be om hjälp och försök stoppa i tid innan det blir ännu värre. Om du inte känner att du inte får gehör dit du söker dig, sök någon annanstans. Du är värd att må bra och tas på allvar inom vården så att du kan få den hjälp du behöver. Ta hand om dig, kram! <3

  2. Anna skriver:

    Och bara för att man har lite extra energi någon dag, så betyder det ju inte att man måst göra sig av med den. Lägg den energin på att ta en tupplur i hängmattan 🙂

  3. Emma skriver:

    Alltså du ❤️ Började följa dig för ett år sen. Då träningen var hela mitt liv, att äta så lite och så nyttigt som möjligt för att klara dagarna å klara träna var det absolut viktigtaste. Nu, mitt i behandling av ätstörning var detta precis vad jag behövde läsa. Varje dag flinar jag till när jag läser dina kloka ord. Tack! ❤️

    1. PT-Fia skriver:

      Tack tack tack för värmande ord och för att du läser! Ta hand om dig! <3 <3

  4. Ellen skriver:

    Tack! Det här behövde jag läsa! Du är fantastisk!

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

LOADING..