Varsågod: Ett träningspass på 15 minuter!

Ibland vill man bara träna i en kvart! För att det är härligt att använda sin kropp och det helt enkelt räcker med tre övningar för att få en genomkörare. Här är tre övningar som involverar hela kroppen. Du kommer att höja pulsen, få mjölksyra, utmana coren och jobba med nivåskillnder. Du behöver inga redskap och kan egentligen köra igång prick nu om du skulle vilja. Värm då upp med gående burpees i 2 minuter för att höja pulsen.

Gör sedan varje övning i 1 minut och 30 sekunder, vila i 45 sekunder. Upprepa tills en kvart gått. Klart! 

Planka med twist
Stärker: 
Core och koordination
Gör så här: a.  Ställ dig i plankan. Sug in ”svansen” mellan benen för att neutralisera svanken. Sug in naveln mot ryggraden. b. När du hittat rätt position (så att det bränner i magen), börja långsamt flytta en fot fram mot händerna, utan att tappa grundpositionen och svanken. Nudda tårna i golvet och flytta långsamt tillbaka foten till startläget. Ju långsammare du gör rörelsen, desto jobbigare och mer effektiv blir övningen. Upprepa i 20-40 sekunder, vila och byt ben.
Knäböj med hopp
Stärker: 
Ben, rumpa och kondition.
Gör så här: a. Stå lite bredare än höftbrett isär med fötterna. Lägg tyngdpunkten aningen mot hälarna. Aktivera magstödet genom att suga in magen mot ryggraden. b.  Gör ett knäböj och hoppa upp så högt du kan. Gör antingen många knäböj med hopp i snabb takt, eller gör övningen riktigt långsamt.
Gående burpee
Stärker: 
Flås, rörlighet, core, ben.
Gör så här: a. Utgå från stående och aktivera magstödet. Sträck på dig ordentligt. b. Sätt händerna i golvet. c. Kliv snabbt ut till plankan och kliv tillbaka upp till stående. Upprepa 10-15 gånger i rask takt.

Fotograf: Peter Knutsson
Bilder från amelia nr 18, 2017

  1. Anna skriver:

    Hej Fia! Kan du inte skriva om farorna med att överträna utöver sin förmåga med höga påslag av stress och kortisol som påföljd? Jag har gått upp många kilo under ett år utan att förstå varför. Tränar mycket, 3-5 gånger i veckan, äter bra (varken för lite eller mycket) och sover bra. Har varit hos läkaren och tagit prover men det är inget fel på mig. Ändå fortsätter jag att gå upp i vikt, och nu det senaste när jag tränar ännu mer så går jag upp ännu mer. Jag har inte vägt mig på ett år men känner av och ser på min kropp att något är märkligt. Har googlat runt och lärt mig att träning också innebär stresspåslag och ökning av kortisol och att det gör förbränningen långsammare under tiden man tränar. Jag har en stressig vardag och har tänkt att jag då får ”ut” min stress efter en tung dag när jag tränar ett tungt styrke- eller konditionspass, när jag i själva verket då skulle tagit det lugnt, gått en lugn promenad eller yogat som högsta aktivitet. Jag kan tänka mig att många känner igen sig. Många som pushar sig själv ännu hårdare när de inte ser resultat, när de i själva verket skulle behöva pusha sig mindre, och fokusera på att få ner sin stressnivå. Skulle uppskatta så mycket om du skrev om detta! Kram på dig!

    1. PT-Fia skriver:

      Superbra önskan! Självklart ska jag lyfta det. Tack för att du delar med dig! Kramar! Var rädd om dig! <3

  2. Lisa skriver:

    Åh, tack för inspo till mina morgonpass på mattan jag gör innan min bebis vaknar! Du är bäst! <3

    1. PT-Fia skriver:

      Tusen tack! <3 <3 Kram!

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

LOADING..