Så tänker jag kring träning i den extrema värmen

Gör det inte! Träna alltså. Eller såhär: Är du van och upplever att du klarar värmen bra så kör på beroende på hur din dagsform är, men mitt generella råd är att ta det väldigt försiktigt och hoppa över sådant som är väldigt krävande. Vi har en extrem hetta i hela landet och det är inte bara ”härligt sommarväder” som man ibland kan se en del kalla det …

Värmen gör att man behöver ge sig själv lite extra omsorg. Vatten, skugga, vätskeersättning om man inte får i sig tillräckligt med vätska och mat är superviktigt. Och att anstränga kroppen med hårda träningspass är inte vad de flesta behöver när det är över 30 grader varmt.

Ska du och vill du träna så gör det klokt. Var ute tidigt på morgonen eller sent på kvällen. Ät och drick noggrant innan. Ha vätska med dig. Kör korta pass. Sök skugga och undvik gassande sol.

Själv har jag nöjt mig med att vandra Prins Bertil stigen en dag när det var mindre varmt och promenerat nästan varje morgon. Mer har jag inte i mig i den här värmen även om jag är enormt träningssugen. Var rädda om er och lyssna in kroppen!

  1. Bra inlägg om du är äldre, eller har någon typ av sjukdom.

    Fulltfriska människor träna som vanligt. Människokroppen ett väldigt anpassningsbart organsystem som klara mycket. Om du vill köra ett superpass GO FOR IT.

  2. Stina skriver:

    Skönt att höra att det är någon mer än jag som nöjer sig med promenader! Vi hade 30 grader idag och imorgon ska det bli 34 så då byts promenaden ut mot bad i sjö istället. Det känns viktigt att svalka sig ordentligt också. Jag har börjat dagen med ett glas vätskeersättning den senaste månaden för att vara säker att jag verkligen inte blir uttorkad 🙂
    Som Tess skrev så är det säkert underbart att träna på ett gym med air condition. Jag ska faktiskt gå och köpa ett kort på friskis och svettis nu till helgen så att jag känner att jag kan träna när jag vill istället för att behöva ”boka” morgonar och kvällar till träning när man kanske helst vill ligga i en solsäng med en bok 😛

  3. Lotta skriver:

    Bra skrivet, äntligen någon som kommenterar träning i värme! Jag tränar inför Oslo maraton 15 sep och det är verkligen svårt just nu. Jag orkar liksom inte, det får bli många pass på en mil, 17 km häromdagen (då trodde jag att jag skulle dö trots att jag sprang sent på kvällen;) istället för de där långpassen på 25 km som jag egentligen vill få till. Ett vätskebälte räcker inte till ett ordentligt långpass. Kram och tack för en bra blogg

  4. Tess skriver:

    Jag tränar på gymmet och där är det svalt när man kommer dit iaf hehe efter passet är man dock varm och go. Brukar använda mig av vätskeersättning de dagarna jag tränar för då kan jag inte få i mig tillräckligt med vatten hur mycket jag än försöker känns det som och det funkar väldigt bra för mig. Det är allt från 30-60 min pass. Har förälskat mig i passen nu efter tre månader på gymmet, vågar testa nya saker och vågar gå själv. För någon som levt med dåligt självförtroende, ångest och vid ett tillfälle även depression så är det så skönt att äntligen börja känna mig fri, starkare och framförallt att jag börjar sakta men säkert tycka om min kropp för vad den är. Kom av mig från ämnet men det är bara för jag är så glad och stolt över vad jag åstadkommit fysiskt och psykiskt detta året och det är inte över än. 😊❤️

Lämna ett svar till Matheus Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

LOADING..