Till dig som är sugen på att aktivera dig en stund

HEJ! Nu är det ju fullkomligt orimligt att ens tänka på träning i värmeböljan men häromdagen hade vi en någorlunda human temperatur så passade på att rasta kroppen (och lillebror) en kortis. Var så otroligt omotiverad och energilös men kände ändå att det skulle vara skönt att röra på sig så skrapade ihop mig och gjorde minsta möjliga.

Här är ett kort pass för den som vill göra något liknande:

Håll i ett gummiband (som min lillebror), be en kompis hålla på mitten (som jag). Du varierar mellan att dra, ro och rotera i gummibandet. Din kompis ger dig mesta möjliga motstånd genom att förflytta sig högt och lågt och åt sidorna. Kör 1 minut vardera, byt och upprepa x3.
Följ upp det här med burpees! Gör en burpee, spring en kort runda. Gör två burpees, spring en kort runda (alltså superkort!), gör tre burpees och så vidare upp till tio. 
Kämpa! Burpees kan ju göras på olika sätt. Med armhävning, lägga magen i marken, med klapp ovanför huvudet, med hopp, utan hopp, gående, explosivt och så vidare. Välj det som känns gött i kroppen just idag. 
Gjorde inte tio burpees inte. Det började bli alldeles för varmt och jag var för trött i kroppen. 
Sedan skulle vi försöka oss på en övning som brukar vara superbra och enkel att göra och demonstrera på bild – men eftersom min bror väger 80 kilo och är nästan två meter lång så blev det aningens svårare än vanligt. 
Lyckade få upp honom en bit tillslut …
Men åkte ner lika snabbt pga handsvett och ja, tungt!
Det man gör är i vart fall att personen som står placerar sitt skrev nästan ovanför personens bröstkorg (ungefär) och sedan drar sig personen upp och ner så gott det går. Viktigt att båda spänner magen rejält och att den som står har tyngden mot hälarna och inte böjer ryggen. 
Avslutade det hela med några armhävningar mot en stol som tar mer än det ser ut. Viktigt att spänna magen även här, som alltid!

Gör så många man orkar på de två sista, byt och upprepa 2-3 gånger vardera. Ha så roligt! Obs! Rekommenderas ej i värmebölja.

  1. Frids skriver:

    Bra jobbat!

    Själv har jag varit ute på 2 (!) morgonpromenader de sista dagarna med hela familjen! Dvs jag, mannen, 3-åringen, 1,5-åringen och bebisen på 1 månad. Känns inte som att man vill vara ute med en så liten annars om det är så pass varmt…

    Några tankar på hur man ska komma igång när man fått bäckensmärta efter sin förlossning? Tack o hej!

    1. PT-Fia skriver:

      Verkligen! Avvakta med träningen tills du varit på efterkontroll hos din BM. Och har du foglossning/bäckensmärta: Fortsätt med samma råd och rutiner som under graviditeten. Dvs undvik trappor, stå på ett ben, belasta på ett ben, tunga lyft, långa promenader och så vidare. Tips är att ha ett stödbälte om du inte redan har ett. Ta hand om dig!

  2. Lotta skriver:

    Har hållit på att bli tokig och deppig pga träningsbrist! Men kom på att mitt gym har bra ventilation så jag har kört där under molniga dagar eller lite kyligare kvällar. Helt klart värt svetten men man måste hålla koll på kroppen såklart 😊 svårt med träning i värmen annars, vill ut och springa!

    1. PT-Fia skriver:

      Jaa! Känner igen känslan! Kram!

Kommentera inlägget

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att klicka på "Skicka kommentar" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

LOADING..